وحید لطفی پور

وحید لطفی پور

سنگ ساختمانی (ویژگی ها ، کاربرد و انواع سنگ ساختمانی )

 

 

 

سنگ ساختمانی (ویژگی ها ، کاربرد و انواع سنگ ساختمانی )

یکی از مقاوم ترین و پرکاربرد ترین مصالح در صنعت ساختمان ، سنگ است . سنگ ساختمانی یکی از رایج ترین مصالح برای نما ، دیوار ، کف ساختمان ، سنگفرش وکف پیاده رو است که با تنوع زیاد خود ، جایگاه ویژه ای در بین مصالح دارند و پاسخگوی سلیقه های مختلف هستند. در ادامه این مقاله به بررسی ویژگی ها و چند نمونه از این سنگ ها می پردازیم .

 

 

از ویژگی های مهم انواع سنگ مناسب ساختمان میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • استحکام ومقاومت سنگ (مقاومت سایشی وضربه ای)
  • مقاومت در شرایط آب وهوایی مختلف و حرارت
  • قابلیت برش و انجام فرآوری های مختلف(بوش همر،بوش همرچرمی، سندبلاست، سندبلاست چرمی ، تامبل و …)
  • جذب آلودگی کم و در عی حال سهولت در شستشو
  • جذب آب کم و مقاومت در برابر رطوبت
  • ثبات رنگ

 

کاربرد سنگ در صنعت ساختمان

  • سنگ کف ساختمان و سنگ پله و سنگ کف پارکینگ

سنگ مورد استفاده برای کف ساختمان و پله ، علاوه بر اینکه باید مقاومت بالایی در برابر ضربه و شرایط آب و هوایی مختلف داشته باشد ، باید ضد لغزش و سُرخوردن نیز باشد. ایجاد استحکاک مناسب و در عین حال حفظ زیبایی سنگ ، از جمله مهم ترین دغدغه های تولیدکنندگان سنگ است.

یکی دیگر از مزیت های سنگ مناسب پله و کف ، تخخل کم سنگ است که سبب می شود در اثرریختن مواد اسیدی یا بازی از جمله مواد شوینده ، سنگ آسیب نبیند.

از جمله سنگ های پیشنهادی موجود در سنگبری پارس برای پله ، میتوان از سنگ لاشتر با تم رنگی طوسی ، سنگ نی ریز با تم سفید و سنگ دبل بلک با تم مشکی نام برد که با انجام فرآوی های مختلف ازجمله بوش همر، بوش همرچرمی ، سندبلاست ، سند بلاست چرمی ، اسکراچ چرمی و … بر روی سنگ، درعین حال هم جذابیت سنگ حفظ شده وهم از لغزندگی سنگ بسیار کاسته شده و سنگی مناسب پله برای شما عزیزان تولید شده است.

 

 

  • سنگ نما و سنگ دیواره

از جمله مهم ترین کاربرد های سنگ ، نما و دیوار ساختمان است که با توجه به شرایط آب و هوایی محل استفاده سنگ و نیز سهولت در شستشو باید سنگ مناسب به کاربرده شود.

شرایط آب وهوایی ، میزان تغییر رنگ سنگ در اثر تابش نور خورشید ، میزان جذب اب و جلوگیری از یخبندان ومقاومت در برابر باران های اسیدی و آلودگی های محیطی از جمله نکات قابل توجه در به کاربردن سنگ بخصوص در نما است.

عموما برای دیوارهای داخلی ساختمان و مکان های اداری و منازل بخصوص برای سرویس بهداشتی وحمام ، از سنگ استفاده میشود تا علاوه بر داشتن ظاهر زیبا ، مقاومت کافی را نیز داشته باشد.

سنگ لاشتر ، سنگ نی ریز و سنگ دبل بلک از جمله سنگ هایی هستند که همه ویژگی های خاص سنگ مناسب برای نما و دیوار ساختمان ونیز سرویس بهداشتی و حمام را دارند و با انجام فرآوری های مختلف ظاهر جذابی را نیز برای ساختمان به وجود می آورند. از جمله این فرآوری ها در سنگبری پارس میتوان به فرآوری بوش همر ، بوش همرچرمی ، سندبلاست ، سندبلاست چرمی ، اسکراچ چرمی ، تامبل و … اشاره کرد .

  • پوشش پشت بام (روف گاردن _Roof Garden)

امروزه با رواج آپارتمان سازی و متراژ کم زمین ها ، با سنگ کردن پشت بام ، فضایی همچون حیاط در بالای پشت بام ساخته می شود که باتوجه به بارش باران و برف ویخ زدگی ونیز تغییر رنگ سنگ با تابش خورشید ، این فضا نیازمند سنگی با مقاومت بالا، بدون تخخل ، مناسب با شرایط جوی مختلف و درعین حال سبک می باشد.

  • دکوراتیو نمودن ساختمان

سنگ هایی که علاوه بر مقاومت وکیفیت مرغوب، دارای ظاهر ورنگ جذاب هستند در تزِئینات داخلی ساختمان نیز مورد استفاده قرار میگیرند و زیبایی خاصی به ساختمان می دهند. از جمله موارد کاربرد سنگ در دکوراتیو ساختمان میتوان به جزیره ، لابی ، tv  روم ،کانتر و … اشاره کرد.

سنگ لاشتر بوش همرچرمی،لاشتر بوش همرچرمی اتوبانی و شطرنجی ، لاشتر تامبل ، دبل بلک بوش همر ،دبل بلک بو همرچرمی ،دبل بلک بوش همرچرمی اتوبانی ، دبل بلک سندبلاست ، دبل بلک سندبلاست چرمی ، دبل بلک اسکراچ چرمی ، نی ریز بوش همر، نی ریز بوش همرچرمی ، نی ریز بوش همرچرمی اتوبانی از جمله سنگ های مناسب برای موارد گفته شده هستند که در سنگبری پارس موجود است.

 

انواع سنگ های ساختمانی در ایران:

از جمله سنگ های پرکاربر ساختمانی در ایران میتوان به سنگ مرمر، سنگ مرمریت، سنگ کوارتزیت، سنگ آهک، سنگ گرانیت، سنگ تراورتن،سنگ نی ریز،سنگ دبل بلک ، سنگ لاشتر ، سنگ دهبید، سنگ عباس آباد و سنگ حاجی آباد ، سنگ گیوتین و سنگ بادبر یا سنگ مالون و…. نام برد.

 

سنگ مناسب ساختمان سازی چه ویژگی هایی دارد؟

همانطور که بیان شد سنگ مناسب ساختمان سازی باتوجه به نوع کاربرد در ساختمان باید ویژگی های خاصی داشته باشد که این ویژگی ها شامل مقاومت سایشی و ضربه ای ، استحکام وکیفیت سنگ،قابلیت انجام فرآوری و برش مناسب،سهولت در شستشو،مقاوم در برابر شرایط آب وهوایی مختلف ، عدم تغییر رنگ سنگ در اثر گذشت زمان وتابش خورشید ، غیر قابل نفوذ بودن و عدم واکنش پذیری نسبت به مواد بازی واسیدی و … می باشد.سنگ های موجود در سنگبری پارس دارای این ویژگی های مهم هستند و در فرآوری هر یک از سنگ ها این نکات مورد توجه قرار گرفته است.

محصولات سنگ پارس

در کدام یک از قسمت های ساختمان که میتوان از سنگ استفاده کرد؟

  • سنگ کف پله ، سنگ کف واحد مسکونی و تجاری ، کف پارکینگ، فضاهای داخلی هتل ،سنگ کف لابی هتل
  • جدول های سنگی ، محوطه و پیاده رو  ، دیوار های لابی ، سرویس بهداشتی ، آشپزخانه ، روف گاردن
  • نمای ساختمان ، دکوراتیو یا ساخت مصنوعات سنگی  ، دیوار های داخلی ، فضای ونمای بیرونی ، محوطه های باز

مهم ترین ویژگی های سنگ مناسب کف ساختمان و پله چیست؟

 

  • استحکام و مقاومت بالا در برابر سایش و ضربه
  • سطح غیرلغزنده و مانع از سُر خوردن
  • قابلیت برش در یک جهت
  • مقاوم در برابر شرایط جوی
  • جذب آب کم
  • تخلخل کم
  • سهولت در شستشو و نفوذ ناپذیر در برابر مواد اسیدی و بازی

سنگبری پارس با انجام فرآوری های خاص از جمله بوش همر، بوش همرچرمی ،سند بلاست ،سندبلاست چرمی،اسکراچ چرمی ، تامبل و …. توانسته سنگ های مقاوم در عین حال با ظاهر مدرن و جذاب تولید و در اختیار مشتریان قرار دهد.

سنگ های لاشتر بوش همرچرمی و نی ریز بوش همرچرمی ، دبل بلک بوش همرچرمی با رنگ های طوسی و سفید و مشکی به خوبی میتوانند با ترکیب رنگی ساختمان شما هماهنگ شده و جلوه ویژه ای به نمای ساختمان ، کف  و پله های ساختمان و ویلای شما بدهند.

وحید لطفی پور
وحید لطفی پور

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋