زاوه با اشاره به اینکه اوضاع در صنعت خودرو با برکناری رحمانی وزیر اسبق صنعت نیز تغییر نکرده است، اظهار داشت: مدرس خیابانی نیز سیاست اسلاف خویش را ادامه میدهد، به نظر میرسد یک قدرتی مافوق قدرت رئیس دولت در صنعت خودرو تصمیمگیری میکند، چرا که تصمیمات و اقداماتی که در دو دولت احمدینژاد و روحانی گرفته میشود، هیچ تفاوتی با هم ندارد و وزرای صنعت نیز همگی یک اقدام را انجام میدهند.
پارس لاین در حالیکه طی هفتهای که گذشت خودروسازان از طریق قرعهکشی خودروهای خود را پیشفروش کردند، کارشناسان به ناکارآمدی این طرح اذعان کردند، حال با اتمام این طرحها از بازار خودرو خبر میرسد، دلالها دوباره دست به کار شده و قیمتها را دوباره صعودی کردند.
پارس لاین ، آنچه مشخص است با آغاز ثبتنام و بهدنبال آن قرعهکشی محصولات عرضه شده در فروش فوری، قیمت خودرو در بازار روند کاهشی به خود گرفت این در شرایطی است که با گزینش ۲۵ هزار نفر از بین ۵ میلیون متقاضی خودرو در این طرح تغییراتی در بازار رخ داد.
فعالان بازار خودرو معتقدند با توجه به پایان فروش خودروسازان که معاملات را در بازار قفل و قیمتها را کاهشی کرد، حالا بار دیگر مولفههایی همچون میزان عرضه خودروسازان، نرخ ارز و انتظارات تورمی در تعیین قیمت محصولات خودروسازان تعیینکننده خواهد بود.
این اظهارات در شرایطی است که از روز چهارشنبه تغییراتی در نمودار قیمتی بازار رخ داده و نمودار قیمتها صعودی شد. فعالان بازار تاکید میکنند چنانچه سیاستگذار کلان خودرو بهدنبال جلوگیری از نوسانی شدن دوباره بازار است باید مسیر عرضه خودروسازان را هموار کند، زیرا در شرایط فعلی این اتفاق میتواند جلوی التهابات بازار را بگیرد.
جدا از عرضه مناسب با تقاضای بازار که در آرامش بازار نقش تعیینکنندهای دارد، مسوولان صنعتی کشور با قیمتگذاری بازار و همچنین کشف خودروهای احتکاری، به متقاضیان خودرو این اطمینان خاطر را دادهاند که میتوانند آرامش را به بازار خودرو برگردانند. حال این سوال مطرح است که با تدابیر اندیشیده شده در این زمینه آیا میتوان منتظر آرامش در بازار بود؟
پیشفروش خودرو تاثیری در کاهش قیمتها ندارد
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه پیشفروش خودرو که از طریق قرعهکشی انجام شد، هیچگونه تاثیری بر روی قیمتها در بازار نخواهد داشت، گفت: مسئله مهم شرایط تحویل است، زیرا بر اساس آمارها برآورد میشود، بین ۸۰۰ هزار تا ۱ میلیون دستگاه خودرو، شرکتها معوق داشته باشند، در چنین شرایطی نیاید انتظار کاهش قیمت را داشت، چرا که خودروسازان هنوز خودروهایی که در گذشته ثبتنام کردهاند را تحویل ندادهاند، حال چگونه میخواهند ثبتنامهای جدید را سه ماهه تحویل دهند، خود جای علامت سوال است.
وی افزود: مبلغ کامل خودروهای معوق گرفته شده، اما هنوز خودرویی تحویل داده نشده است، حال جای سوال و تعجب است، که این مرحلهای که الان در حال ثبتنام است را وزارت صنعت و خودروسازان چگونه انجام میدهند، سایپا آمده خودرویی به اسم شاهین ثبتنام میکند که اصلا معلوم نیست، مشخصات دقیق آن چیست، قیمتش چقدر است، بعد از آن طرف نیز مشتری همینطوری ثبتنام میکند، شرایط تحویل نیز دیگر از همه خندهدارتر است، که چگونه خودروساز میخواهد تحویل بدهد، در حالیکه در سال ۹۸ برای سال ۱۴۰۰ ثبتنام کرده، هنوز آنها را تحویل نداده، دوباره پیشفروش میکند.
زاوه با اشاره به اینکه اوضاع در صنعت خودرو با برکناری رحمانی وزیر اسبق صنعت نیز تغییر نکرده است، اظهار داشت: مدرس خیابانی نیز سیاست اسلاف خویش را ادامه میدهد، به نظر میرسد یک قدرتی مافوق قدرت رئیس دولت در صنعت خودرو تصمیمگیری میکند، چرا که تصمیمات و اقداماتی که در دو دولت احمدینژاد و روحانی گرفته میشود، هیچ تفاوتی با هم ندارد و وزرای صنعت نیز همگی یک اقدام را انجام میدهند.
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: در بانک مرکزی نیز همین وضعیت وجود دارد، در حالیکه دولت احمدی نژاد آمد و ارز ۱۲۲۴ تومانی را راهانداخت برای واردات کالاهای اساسی که عملا ناکارآمد از آب درآمد، دولت روحانی ارز ۴۲۰۰ تومانی را علم کرد، که آن نیز وضعیتش را این روزها مشاهده میکنید، به نظر میرسد قدرت این مافیای ثروت و قدرت بیش از دولت و شخص رئیس جمهوری است که تمام سیاستهای اقتصادی را مطابق میل خویش پیش میبرد، فارغ از این که چه کسی رئیس جمهور است.
وی تاکید کرد: در حالیکه روحانی در صدا و سیما با افتخار میگوید حقوق مردم ۱۰ برابر شده، از آن طرف نمیگوید، تمامی جنسها ۵۰ برابر شده، وضعیت در صنعت خودرو نیز به مانند حوزههای دیگر است و نمیتوان انتظار داشت، با پیشفروش چند هزار دستگاه خودرو، بازار آرامش پیدا کند، زیرا که معلوم نیست چه زمانی این خودروها تحویل داده میشود، در حال حاضر نیز عرضه مهم است نه ثبتنام، بنابراین تا هر زمانی که ثبتنام بگذارند، مردم نیز طالب آن هستند.
بازار خودرو مدت ها است که روی آرامش به خود ندیده است
فساد در پیشفروش خودرو وجود دارد
زاوه با اشاره به اینکه شیوه پیشفروش به صورت قرعهکشی بیشتر به این خاطر است که میخواهند اذعان مردم را از فسادی که در پیشفروش و ثبتنام خودرو طی سالیان اخیر وجود داشته منحرف کنند، ادامه داد: معلوم نیست که چه کسی اجازه توزیع این رانت ۱۵۰۰ میلیارد تومانی را داده، ۲۵ هزار خودرو پیشفروش شده که ارزش این رانت نصف بودجه یک ساله وزارت صنعت است، در حالیکه این خودروها به مصرفکنندگان واقعی نمیرسد و تنها در این بین عدهای از رانت اعطایی دولت بهرهمند میشوند.
این کارشناس صنعت خودرو خاطر نشان ساخت: اگر بر اساس شیوه قیمتگذاری که شورای رقابت و شیوا رئیس آن برای صنعت خودرو در نظر گرفتهاند، محاسبه کنیم، میتوانیم بگوییم اگر بر اساس هدفگذاری تولید در امسال که یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودو است، تمامی این محصولات به شیوه فعلی پیشفروش شوند، ارزش ریالی این اقدام بالغ بر ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است، که بزرگترین رانت توزیع شده در تاریخ کشور به شمار میرود که در نوع خود بینظیر است.
وی تصریح کرد: با این اقداماتی که انجام میشود بازار و صنعت خودرو به هیچ عنوان اصلاح نخواهند شد و وضعیت به همین منوال فعلی ادامه پیدا خواهد کرد و قیمتها نیز دوباره در مسیر افزایش قرار میگیرند، برای رفع این موضوع، باید اصلاحات اساسی و ساختار در صنعت خودرو حادث شود و تا زمانیکه این امر رخ ندهد، بساط همین است.
زاوه گفت: شورای رقابت و وزارت صنعت باید دست از توزیع این رانت ثبتنامی بردارند، زیرا که خودرو گیر مردم عادی نخواهد آمد، کما اینکه تاکنون نیز این امر انجام نشده، بلکه تنها یک مبلغ هنگفتی گیر یکسری دلال میآید که شما نمونه آن را در دادگاههای سلطان خودرو و مسئولان اسبق سایپا ملاحظه کردید.
پاسخ ها