رئیس فدراسیون کشتی گفت: زنگ خطر برای کشتی به صدا درآمده است و ما باید واقعیتها را ببینیم.
به نقل از روابط عمومی فدراسیون کشتی، علیرضا دبیر رئیس فدارسیون در گفتوگو با رادیو ورزش در مورد شرایط و برنامههای فدراسیون کشتی از اواخر اسفندماه سال 98 تا به حال گفت: بحث کشتی خیلی کلانتر است که بخواهیم سطحی صحبت کنیم. مرداد ماه سال گذشته که جامعه کشتی به من اعتماد کردند و فدراسیون را به بنده سپردند، با بررسیهایی که انجام دادیم دیدیم که در آخر دهه 70 حدود یک و نیم میلیون نفر کشتیگیر فعال داشتیم و امروز این تعداد زیر 50 هزار نفر رسیده است و این یعنی تا 5 سال آینده کشتی رو به تعطیلی میرود و چراغ قرمز و زنگ خطر برای کشتی به صدا درآمده است و اگر به کلیت موضوع نگاه کنیم، نشان میدهد که در 10، 15 سال گذشته خیلی عقب افتادهایم.
وی در مورد این موضوع که چرا در طی این سالها تعداد کشتیگیرانمان کم شده است، اظهار داشت: چندین موضوع اثرگذار بوده، یکی بحث بودجه است. در سال 1392 بودجه کشتی با دلار زیر 3 هزار تومان حدود 14 میلیارد تومان از سوی وزارت ورزش و 5 میلیارد تومان از سوی کمیته ملی المپیک بود و بودجه کشتی در آن زمان جمعا به حدود 19 میلیارد تومان میرسید اما امروز باید با حدود 14 میلیارد تومان آن هم با دلار 17 هزار تومان کار کنیم و نسبت به قبل بسیار چانه کشتی کوچک شده است.
وی ادامه داد: حدود 70 تا 80 درصد هزینههای تیمهای ورزشی برای شرکت در مسابقات از جمله ثبت نام در مسابقات، هزینه بلیت هواپیما، هزینه هتل با دلار است و فقط هزینههای آمادهسازی ما به ریال است.
دبیر تصریح کرد: ما باید 2 فدراسیون را اداره کنیم، فدراسیون کشتی آزاد و فدراسیون کشتی فرنگی اما به عنوان یک فدراسیون به آن نگاه میشود. ورزشهای دیگر مانند والیبال، بسکتبال یا فوتبال یک رشته هستند اما در کشتی اینطور نیست؛ ضمن اینکه در کشتی ما 5 رده سنی در آزاد و 5 رده سنی در فرنگی و 10 تیم کامل داریم. ما در سال حدود 40 اعزام برونمرزی داریم و هر اعزام به طور میانگین حدود یک میلیارد تومان میشود و این هزینهها فقط در بحث اعزامها است و نه اردوها و مسائل دیگر.
وی گفت: این را هم میدانیم که وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک نیز محدودیتهایی در بحث بودجه دارند، اما اگر به کشتی به طور ویژه نگاه نشود، در سالهای آینده مدال گرفتن در آن تبدیل به آرزوی میشود و این نگاه ویژه به کشتی فراتر از کمکهای وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک است.
دبیر ادامه داد: اگر همین الان بخواهیم همین 45 هزار کشتیگیر را در سال آینده، همین موقع حفظ کنیم و هیچ توسعهای نخواهیم بدهیم، نیاز به 70 میلیارد تومان بودجه برای حفظ وضع موجود داریم، اما بودجهای که به کشتی تعلق گرفته بسیار ناچیز است.
وی یکی دیگر از دلایل افت کمیت کشتی را بحث رسانه دانست و گفت: واقعا نگاه کنیم در رسانهها چقدر به کشتی پرداخته میشود، چقدر بحث و گفتوگو میشود. از سوی دیگر ما چقدر توانستهایم در گذشته کار زیربنایی انجام دهیم و ببنید که در چند سال اخیر چقدر باشگاههای کشتی تعطیل شده، تبدیل به باشگاههای بدنسازی و بلیارد شده یا تغییر کاربری داده است.
دبیر افزود: ما هفت، هشت مورد جدی را در مورد افت تعداد کشتیگیران پیدا کردیم و باید در مورد آن بیشتر در رسانه بحث کنیم و به دنبال نجات کشتی باشیم. با این سرعت نزولی که به جلو میرود، مطمئنا باشید که کشتی تک مدالی شده و شرایطمان شبیه کشورهایی مانند بلغارستان میشود.
رئیس فدارسیون کشتی در مورد عملکرد باشگاه های حاضر در لیگ در کار آموزش و کار بر روی کشتی پایه گفت: باشگاهداری در کشتی با فوتبال متفاوت است. از طرفی در چند سال گذشته عدم دقیق و درست اجرا کردن لیگ های کشتی و اینکه مسابقات در چند روز برگزار شده باعث شده که فعالیت باشگاهها در تیمداری کم شود.
وی ادامه داد: لیگ معنی دارد و در یک فرآیندی باید انجام شود و حداقل چند ماه باید طول بکشد تا اسپانسر انگیزه پیدا کند و همچنین در رسانه دیده شود و تبلیغات به خوبی انجام شود. باید طوری برنامهریزی شود که باشگاهها تمایل داشته باشند در لیگ شرکت کنند، باید لیگ را به شهرستانها ببریم و اگر این کار را بکنیم، انگیزه را در آن شهرستانها بردهایم. وقتی مسابقه کشتی در شهرستانها میرود، بچههای آن شهر در باشگاهها میآیند و سالنها پر میشود. ما مشکلمان این است که ثبت نام در کشتی پایین آمده و هر روز هم پایینتر میرود و این یعنی اینکه، کشتی دارد جذابیتش را از دست می دهد،البته با تحقیقاتی که انجام داده ایم، راهکارهای آن کامل مشخص شده، اما احتیاج به حمایت ملی داریم.
دبیر افزود: ما بعد از چند سال که لیگ در چند روز برگزار میشد، سال گذشته این مسابقات را در 45 روز انجام دادیم، اما امسال در نظر داشتیم که برگزاری مسابقات لیگ را در 2.5 ماه انجام بدهیم که به ویروس کرونا برخوردیم. امیدواریم که اگر خدا بخواهد تا زمان آغاز لیگ، کرونا رفع شود و ستاد ملی مقابله با کرونا این اجازه را به ما بدهد که مسابقات را برگزار کنیم.
دبیر درباره اینکه فعالیت در باشگاههای کشتی چه موقع آغاز میشود، گفت: تقریبا تمامی باشگاههای کشتی کشور دولتی هستند و طبق نظر دولت و وزارت ورزش تصمیم میگیرند. در حال حاضر تمامی باشگاهها تعطیل هستند و بچههای ما در پارک و فضاهای باز تمرین میکنند. البته استثنائا تعدادی از کشتیگیران هستند که برای آنها باشگاه را باز و به صورت انفرادی مرور فن میکنند، اما واقعا این موارد برای کشتیگیران جوابگو نیست. ما متأسفانه در حال حاضر فعالیتهایمان همه به حالت تعلیق است و کشتیگیران هیچ فعالیتی ندارند، البته فدراسیون و هیئتهای کشتی فعال هستند و در حال برنامه ریزی برای کارهای تحقیقاتی، توسعهای و زیربنایی هستیم.
دبیر گفت: مشکلات کشتی کم نبود و کرونا هم اضافه شد. بدهیهای زیادی برای فدراسیون کشتی از قبل مانده و باید پاسخگوی طلبکارها باشیم. عدم به موقع پرداختها به ما نیز از دیگر مشکلات است.
رئیس فدراسیون کشتی در مورد اینکه برنامهاش برای رفع این مشکلات چیست، تصریح کرد: کشتی حمایت میخواهد، حتما نه من و هر شخص دیگر هم بخواهد شخصی کار کند، نتیجه نمیگیرد و این تهدیدی که برای کشتی بوجود آمده با کمک وزارت ورزش به تنهایی قابل جمع کردن نیست و یک عزم و کمک ملی میخواهد و در گفتن این مورد تعارفی نداریم.
وی ادامه داد: با آموزش و پرورش تفاهمنامه داریم که در مدارس برویم و کانونهای کشتی را فعال کنیم و هیئتهای کشتی استانها باید بروند این تفاهمنامه با آموزش و پرورش استان خود انجام دهند و کار را از مدارس شروع کنند و حتما در اولین نشست با هیئتها، یکی از موضوعات جدی مان در بحث ارزیابی و عملکرد هیئتها، اجرای این تفاهم نامه است.
دبیر گفت: وقتی به فدراسیون آمدم، نمی دانستم که چه مقدار بدهی دارد، پس از حسابرسی رسمی متوجه شدیم که حدود 58 میلیارد تومان بدهی قطعی فدراسیون است، البته اینها دلیل نمیشود که ما تلاش نکنیم و ما وظیفه داریم که پاسخگو باشیم.
دبیر با اشاره به همکاری فدراسیون کشتی با دانشگاه صنعتی شریف گفت: ما یک کار تحقیقاتی را با دانشگاه شریف انجام دادیم که چرا برای کشتی این اتفاق افتاده و برند کشتی پایین آمده است. به عنوان مثال ببینید که چقدر برند والیبال بالا آمده و در جامعه چقدر مخاطب پیدا کرده، آیا کشتی توانسته مخاطب خود را حفظ کند و جذب مخاطب هم داشته باشد. حتی در نظرسنجیهایی انجام شده، کشتی جایگاه خود را نسبت به گذشته از دست داده است و در این مورد رادیو و تلویزیون بسیار اثرگذار هستند و باید به این موضوعات بپردازند و پیگیری و آسیبشناسی کنند.
وی افزود: با همکاری یک تیم کارشناسی از دانشگاه صنعتی شریف پیشنویس طرح سند توسعه کشتی آماده شده است و انشاالله تا شهریور ماه قطعی میشود و ما در این زمینه جلسات را با دستگاه هایی که میتوانند به ما کمک کنند شروع کردیم.
دبیر تصریح کرد: روزی که فدراسیون را تحویل گرفتم، برنامه و سند توسعه را از دبیرخانه خواستم و آنجا متوجه شدم که سندی وجود ندارد. اینکه ما بگوییم کشتیمان خوب است و ما خوبیم، بنده همچنین حرفی را بدون برنامه قبول ندارم. یک انسان معمولی برای کار روزانهاش حتما احتیاج به برنامه دارد. آیا میشود فدراسیون کشتی ایران برنامه توسعه نداشته باشد. ما اولین قدمی که برداشتیم این بود که با دانشگاه شریف تفاهمنامهای را نوشتیم و از بسیاری از خبرگان کشتی دعوت کردیم که در نوشتن این سند و برنامه به ما کمک کنند.
نکته دیگری که رئیس فدراسیون کشتی به آن اشاره کرد، این بود که برای بالا آمدن برند کشتی، صدا و سیما، فضای مجازی، رسانههای نوشتاری و غیره بسیار اثرگذارند. رئیس فدراسیون کشتی تصریح کرد: رسانهها باید از مسئولان و دولت بخواهند که به کشتی کمک کنند. دوره مسئولیت بنده نیز دیر یا زود به پایان میرسد، اما واقعیتها را باید بگویم و زنگ خطر را برای کشتی به صدا در بیاورم.
دبیر گفت: یکی دیگر از علتهایی که باعث شده باشگاهها تعطیل شوند، اردوهای درازمدت بوده است. وقتی قهرمان یک شهر و یک باشگاه کل سال را در اردوی تیم ملی باشد و در باشگاه خود تمرین نکند، انگیزهای برای نوجوانان و نونهالان ایجاد نمیشود که در باشگاه حضور داشته باشند.
وی در مورد برنامههای کشتی برای المپیک توکیو گفت: از اواخر بهمن فعالیتهایمان تعطیل شد و تا 11 تیر هم اتحادیه جهانی اعلام کرده است که هیچ فعالیتی برگزار نمیشود و در آخرین وبیناری که مسئولان کمیسیون فنی اتحادیه جهانی برگزار کردند، بحث بر این بود که آیا مسابقات جهانی امسال برگزار شود یا خیر، ما تا 11 تیر قطعاً فعالیتی نداریم و از آنجایی که زیر مجموعه دولت هستیم، هر موقع ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کند، فعالیتهای ورزشی خود را از سر میگیریم.
دبیر ادامه داد: ما اعلام کردیم که اگر 10 تیر فعالیتهایمان آغاز شود، بلافاصله در اول مردادماه لیگ برتر آزاد و فرنگی را آغاز میکنیم و در این راستا امروز آییننامه برگزاری لیگ را اعلام کردیم و به همه کشتی گیران هم اطلاع دادیم که بدنشان را آماده نگه دارند و اگر شرایط مهیا شود ما قطعا در زمان مقرر لیگ را راه می اندازیم.
رئیس فدراسیون کشتی تصریح کرد: از سوی دیگر منتظر اتحادیه جهانی کشتی هستیم که رسما اعلام کند چه زمانی مسابقات نوجوانان، جوانان، امید و بزرگسالان برگزار می شود. ما باید یک هدفی داشته باشیم. هدف داخلی ما فعلا برگزاری لیگ است. و پس از آن برای حضور المپیک یک چرخه انتخابی تیم ملی داریم و منتظریم که چه زمانی میتوانیم شروع کنیم. چرخه انتخابی حدودا 4 تا 5 ماه طول میکشد، ولی با توجه به زمان مسابقات قابل تغییر است. ما آمادهایم که هر زمانی که فدراسیون جهانی و ستاد مقابله با کرونا در وزارت ورزش اعلام کند کار را شروع کنیم و برای آغاز کار برنامه داریم، اما فعلا تصمیم قطعی گرفته نشده است.
وی در مورد اینکه آیا در زمان فعالی اردوها برگزار میشود، گفت: ما قطعا در حال حاضر اردو نداریم. حدود یک ماه پیش بود که پیشنهاداتی به اتحادیه جهانی کشتی دادیم که شامل 17 راهکار برای اینکه چگونه در زمان شیوع کرونا میتوانیم باشگاهها را راه بیاندازیم بود. پس از ما فدراسیون آمریکا پیشنهادات خود را به اتحادیه جهانی فرستاد که حدود 24 مورد بود. آمریکاییها قرار بود هفته بعد فعالیتهای کشتی را از سر بگیرند، اما هنوز هم مشخص نیست. روز سه شنبه با رئیس فدراسیون کشتی روسیه صحبت میکردم، آنها فعالیت خود را شروع کردند.
دبیر ادامه داد: کشتی با فوتبال فرق دارد، در فوتبال مربی تیم ملی 20 تا 30 نفر را انتخاب میکند اما در کشتی، ملیپوشان باید روی تشک انتخاب شوند. ما تا کسی انتخاب نشود نمیتوانیم آن را به اردو دعوت کنیم و هرکسی را دعوت کنیم سایرین میگویند که چرا آن ها را انتخاب کردید و ما را چرا انتخاب نکردید. پس اول باید مسابقه انتخابی باشد تا ما نفرات برتر را بتوانیم به اردو دعوت کنیم.
رئیس فدراسیون کشتی اظهار داشت: نمیخواهیم با عجله در اردو برگزار کردن، خدای نکرده کشتیگیری بیمار شود. کشتی ورزش پرخطری از نظر شیوع ویروس کرونا است و باید منتظر مجوز ستاد مقابله با کرونا در ورزش باشیم، چراکه اگر اردو بگذاریم و اتفاقی بیافتد نمیتوانیم پاسخگو باشیم و ما در این زمینه مسئول هستیم.
وی افزود: تا جایی که بنده اطلاع دارم مربیان تیم ملی از طریح شبکه های مجازی به کشتیگیران برنامه میدهند و کشتی گیران را رصد میکنند و آن ها تمرینات را به صورت انفرادی را انجام می دهند. از سوی دیگر ورزشکار حرفهای هم نمیگذارد که بدنش بدون تمرین بماند و حتما فعالیت بدنی دارد.
دبیر در پایان خاطرنشان کرد: کشتی ورزش وارداتی نیست و بومی است و مزیت رقابتی ما است. انشاالله همه کمک کنند که کشتی به روزهای خوب خود بازگردد.
پاسخ ها