F8 Tributo به عنوان جایگزین مدل ۴۸۸ GTB وارد میدان شده است که در مقایسه با ۴۸۸ GTB پنجاه اسب بخار قدرت بیشتر و ۱۰ درصد ارتقاء کارایی آیرودینامیکی را در اختیار میگذارد؛ همچنین وزن آن حدود ۳۰ کیلوگرم نسبت به قبل کاهش یافته است.
پارس لاین حسین باباپور؛فراری F8 Tributo به عنوان جایگزین مدل ۴۸۸ GTB وارد میدان شده است؛ با این حال میتوان F8 را نسخه فیسلیفت شده اتومبیل مذکور دانست. این خودرو در واقع جنبههای خشن و اعجابآور فراری ۴۸۸ پیستا را با شخصیت متمدن و شهری ۴۸۸ جی تی بی در هم آمیخته و بیراه نسیت اگر آن را بهترین اتومبیل سوپراسپرت همه فن حریف قلمداد کنیم. نام تریبوتو در واقع به قدرتمندترین پیشرانه V۸ فراری که تاکنون روی اتومبیلهای این خودروساز نصب شده اشاره دارد؛ همچنین با جشن چهل سالگی کوپههای وی ۸ موتور وسط این کارخانه نیز ارتباط پیدا میکند.
به سراغ خودرو میرویم تا ببینیم فراری این بار چه تحفهای در اختیار مشتریان فوقثروتمندش قرار داده است. F8 Tributo در مقایسه با ۴۸۸ GTB پنجاه اسب بخار قدرت بیشتر و ۱۰ درصد ارتقاء کارایی آیرودینامیکی را در اختیار میگذارد؛ همچنین وزن آن حدود ۳۰ کیلوگرم نسبت به قبل کاهش یافته است. موارد یاد شده به این ادعا صحت میبخشد که در اینجا با مدلی سریعتر و چالاکتر مواجه هستیم. پیشرانه ۳.۹ لیتری فراری F8 Tributo از مدل ۴۸۸ پیستا دریافت شده و قادر است ۷۱۰ اسب بخار قدرت و ۷۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. گشتاور حاصل از این پیشرانه به مقدار بسیار ناچیز ۱۰ واحد نسبت به مدل ۴۸۸ جی تی بی بیشتر شده است که در دور موتور ۳۲۵۰ دور در دقیقه حاصل میشود.
جریان هوا از طریق سیستم لولهای برگرفته از مدل مسابقهای ۴۸۸ به درون پیشرانه راه مییابد؛ دریچههای ورودی نیز در دو طرف اسپویلر عقب تعبیه شدهاند تا مسیر ورود هوا به پیشرانه کوتاهتر شود. همچنین سوپاپها و فنرهای جدید در کنار میل بادامک ارتقا یافته به علاوه سرسیلندر و پیستونهای تقویت شده در F8 به کار رفتهاند تا پیشرانه قادر به تحمل فشارهای بیشتری باشد. شاتونها، میللنگ و فلایویل نیز از مدل ۴۸۸ به عاریت گرفته شده و اینرسی را تا ۱۷ درصد کاهش دادهاند. نهایتا یک سیستم اگزوز جدید که ارتقای جریان گاز خروجی فراری F8 Tributo را در پی داشته و مطابق با استانداردهای قانونی مبارزه با آلودگی صوتی ساخته شده نیز در اینجا حضور دارد.
رعایت اصول آیرودینامیک هم نقش خود را در افزایش توان خروجی پیشرانه به خوبی ایفا میکند. بدین ترتیب با بهبود شدت جریان هوای خنککننده به سمت موتور شاهد کاهش ۱۵ درجهای دمای مجاری ورودی هوا هستیم؛ همچنین طراحی آیرودینامیک خودرو سبب افزایش نیروی دانفورس بدون تغییر ضریب مقاومت هوا شده است. بدین منظور فراری کانالهایی را در سپر و درب صندوق جلو ایجاد کرده که میزان دانفورس را حدود ۱۵ درصد ارتقا بخشیده است. همچنین استفاده از دیفیوزر جدید در جلو و برخی تغییرات در قسمت تحتانی بدنه، ارتقاء ۳۵ درصدی قابلیتهای آیرودینامیکی فراری F8 تریبوتو را نوید میدهد. بهینهسازی چابکی و گسترش قابلیتهای آیرودینامیکی، نیاز به بهبود هندلینگ را نیز به دنبال خواهد داشت. فراری در این زمینه از سیستم کنترل لغزش جانبی ویژه خود با نام ssc ورژن ۶.۱ بهره گرفته است که موجب ارتقاء فرمانپذیری و حفظ کیفیت تایرها میشود. این سیستم در کنار سامانه FDE+ که باعث اصلاح دینامیک رانندگی فراری F8 Tributo شده، عمل میکند. سامانه تورک ویکتورینگ و سیستم کنترل پایداری نیز موجب کارکرد بهتر ترمزها و عبور سریعتر از پیچها خواهند شد.
همچنین فراری ادعا میکند که ترکیب دو سامانه SSC و FDE+ موجب شده تا F8 حدود ۶ درصد سریعتر از ۴۸۸ جی تی بی از پیچها عبور کند. عملکرد کمکفنر و فنرها کمابیش مشابه مدل ۴۸۸ جی تی بی خواهد بود. در ضمن فراری با استفاده از قطعات تیتانیومی در موتور و بهرهگیری از پروفیلهای فیبرکربنی در سپرهای جلو و عقب و اسپویلر پشت، وزن تریبوتو را حدود ۳۰ کیلوگرم پایینتر آورده و به ۱۴۳۵ واحد رسانده است. انتخاب رینگهای فراری ۴۸۸ پیستا نیز میتواند وزن خودرو را حدود ۱۰ کیلوگرم دیگر کاهش دهد.
طراحی نمای بیرونی Tributo نه توسط Pinninfarina، بلکه با قلم طراحان استودیوی Ferro Centro Stile صورت پذیرفته است. فراری F8 Tributo شاید به معنای سنتی زیباترین خودرو نباشد، اما تهاجم بصری آن بسیار جذاب جلوه میکند. سقف و درها به ۴۸۸ GTB تعلق داشته، اما باقی موارد جدید هستند. تقریبا هر پیچوتابی در بدنه، با حساب و کتاب شکل گرفته تا بر بهبود عملکرد فنی خودرو تاثیر مثبت داشته باشد. در مورد فضای داخلی نیز وضعیت به همین منوال است. موقعیت راننده در ارتفاع پایینی قرار گرفته و موجب میشود تا او در مرکز تعاملات حضور داشته باشد. غربیلک فرمان جدید با قطر کمتر نیز بسیاری از دکمهها و کنترلگرهای مورد نیاز را در دسترس انگشت شست قرار داده و جلوه جذابی به کابین این سوپرکار لوکس بخشیده است. ابعاد مناسب شیشه جلو دید مطلوبی را نسبت به فضای روبرو فراهم آورده و استفاده زیاد از چرم مرغوب و تزیینات نقرهای رنگ بعلاوه سطوح فیبرکربنی، سطح بسیار بالایی از پرستیژ و اشرافیت را درون کابین اف ۸ به نمایش میگذارد.
دکمه استارت قرمز رنگ روی غربیلک فرمان را فشار میدهیم و پیشرانه v۸ ناگهان زنده میشود. با دست راست پدال شیفتر را به سمت خود میکشیم... حالا دیگر با یک خودرو بسیار سریع مواجه هستیم. فراری ادعا میکند که شتاب صفر تا صد این خودرو معادل ۲.۹ ثانیه است که در نوع خود بسیار چالاک به حساب میآید. همانند پیستا و ۴۸۸ جی تی بی، F8 تریبوتو نیز از سیستم متغیر و هوشمند مدیریت بوست سود میبرد که میزان گشتاور را به تدریج بالا میبرد تا هیچگونه لگ توربو در آن به وجود نیاید؛ بنابراین پیشرانه این خودرو در لحظه و بدون هیچگونه وقفه نسبت به اعمال فشار بر پدال گاز از خود عکس العمل نشان میدهد. عملکرد پیشرانه توربوشارژ به قدری یکپارچه و سریع است که گویی هیچ سیستم پرخورانی در این موتور وجود ندارد و کاملا مشابه انواع تنفس طبیعی به نظر میرسد. عملکرد دقیق و نرم جعبهدنده نیز بر کارکرد مناسبتر پیشرانه تاثیر بسیار مثبتی دارد، چرا که با یکپارچگی تمام به تعویض دندهها میپردازد.
یکی دیگر از بخشهایی که فراری F8 Tributo به نحو احسن در آن ظاهر شده، شاسی این خودرو است؛ بسیاری از قطعات شاسی، سیستم تعلیق و سیستمهای کنترل از دو مدل ۴۸۸ پیستا و جی تی بی به عاریت گرفته شده و پایداری کمنظیر و چسبندگی بالایی را در هنگام عبور از پیچها به وجود میآورند. از طرف دیگر همانطور که از فراری انتظار داریم فرمانپذیری خودرو بسیار سریع، اما اطمینانبخش است و در کنار عملکرد مطمئن سیستم کنترل لغزش اعتمادبهنفس کافی را در راننده جهت انجام مانورهای مهیج حین عبور از پیچها و مسیرهای منحنی شکل فراهم میآورد. شاخصترین ترفند و ویژگی فراری F8 ترکیب عملکرد دقیق ۴۸۸ پیستا با سرزندگی، نشاط و کاربردپذیر بودن یک خودرو روزمره است که حس بسیار جدید و لذتبخشی برای مالک و راننده این خودرو به وجود میآورد. کمکفنرهای تطبیقپذیر راحتی سواری مناسبی را رقم زدهاند؛ کیفیت چرم صندلیها و کفپوش نیز بسیار لذتبخش و سطح بالا احساس میشود که حضور در کابین فراری F8 Tributo را طی مسافرتهای روزمره کاملا لذتبخش و آرامشدهنده میکند.
شما میتوانید با ۲۰۰ هزار پوند درون جیبتان فکر خرید یک فراری اف ۸ تریبوتو را در ذهن داشته باشید؛ البته با این پول انتخابهای دیگری همچون مکلارن ۷۲۰ که اندکی سریعتر از F8 است یا لامبورگینی هوراکان را نیز در اختیار دارید. اما هیچ کدام از این دو مدل ترکیب مناسبی از عملکرد و هندلینگ را همچون فراری F8 Tributo به شما ارائه نخواهند کرد. عملکرد پیشرانه نیز گرچه در نوع خود بینظیر نیست، اما دقت و کارکردی کاملا غیرقابل انتقاد را به شما ارائه خواهد داد. در این بین جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه کاملا درخشان عمل میکند. برخی بهروزرسانیها جهت ارتقای قدرت ترمزها نیز صورت پذیرفته که قدرت توقف F8 را افزایش داده است. این خودرو میتواند آخرین اتومبیل وی ۸ احتراق داخلی غیرهیبریدی فراری باشد و یا میتواند این طور نباشد؛ به هر حال در اینجا با یک شاهکار دیگر از فراری طرف هستیم که هندلینگ و پرفورمنس را در تعادلی بسیار لذتبخش با یکدیگر قرار داده و ابرخودرویی لوکس را تقدیم علاقهمندان کرده است.
پاسخ ها