قیمت جدید محصولات ایرانخودرو و سایپا بر اساس جدیدترین دستورالعمل شورای رقابت هنوز رسما تایید نشده است با این حال گمانه زنی ها حاکی از آن است که قیمت جدید سایپا ۱۳۱ معادل ۳۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین خواهد شد.
روز گذشته جدولی در برخی رسانه ها و شبکه های اجتماعی منتشر شد مبنی بر اینکه قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا است که از سوی شورای رقابت اعلام شده است و بر اساس این جدول قیمت هر دستگاه سایپا ۱۳۱ معادل ۳۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و هر دستگاه پژو ۴۰۵ بنزینی ۵۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین شده است.
جدول اعلامی رسانه ها از قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا:
رضا شیوا در گفت وگو با تسنیم، با اشاره به انتشار جدولی تحت عنوان قیمت تعیین شده برای محصولات ایران خودرو و سایپا توسط شورای رقابت، اظهارداشت: این جدول مربوط به بررسیهای ابتدایی شورای رقابت برای تعیین دستورالعمل قیمت گذاری خودرو است که نهایی نیست چراکه بعد از برگزاری جلسات مختلف ستاد تنظیم بازار با اصلاحاتی همراه شده است.
وی با بیان اینکه در این جدول قیمتهای کارخانه درج شده بود، افزود: البته باید توجه کرد که به قیمتهای کارخانه هزینههای مالیات بر ارزش افزوده، شماره گذاری و بیمه که در مجموع ۱۴ درصد است هم اضافه خواهد شد.
وی با اعلام اینکه بعد از جمع بندیهای انجام شده برای محصولات ایران خودرو مجوزافزایش ۱۰ درصدی و برای سایپا مجوز افزایش ۲۳ درصدی نسبت به قیمت بهمن ماه ۹۷ سازمان حمایت صادر شد، افزود: البته قرار شد خودروسازان به شرط رعایت وزن تیراژ اجازه تغییر درصدها را برای افزایش قیمت محصولات خود داشته باشند.
رئیس شورای رقابت با اعلام اینکه ما به هیچ عنوان مسئول اعلام قیمتهای جدید انواع خودرو به خودروسازان نیستیم، گفت: شورای رقابت براساس قانون دستورالعمل قیمت گذاری خودرو را تعیین کرده و باید ستاد تنظیم بازار قیمتهای جدید را به خودروسازان ابلاغ کند.
طبق جدیدترین دستورالعمل قیمتگذاری خودرو که توسط شورای رقابت تدوین شد، قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا مشخص و جهت اجرا به این بنگاههای تولیدی ابلاغ شد. به گفته رضا شیوا، رئیس شورای رقابت، محصولات ایرانخودرو بهطور متوسط ۱۰ درصد و محصولات سایپا به طور متوسط ۲۳ درصد افزایش قیمت دارند. دلیل اینکه قیمت محصولات ایرانخودرو نسبت به سایپا رشد کمتری دارد این است که ایرانخودرو در بهمن ۹۷ قیمت محصولات خود را افزایش داده بود.
به منظور دسترسی عادلانه و بدون تبعیض به بازار، فروش خودرو بصورت مزایده یا فروش به قیمت کارشناسی مجاز نیست مگر پس از تأیید و اخذ مجوز از شورای رقابت.
- تمام فروشهای مستقیم به مصرفکننده نهایی با کد ملی و شرایط تضمینشده صورت گیرد و از هر گونه فروش و عرضه خارج از این رویه (از جمله در قالب سبد محصول نمایندگیها) خودداری شود.
- خودروسازان ضمن اخذ گواهی استاندارد تأمین قطعات مربوط به خودروهای تولیدی یا فروش رفته خود را برای حداقل سه سال از تاریخ فروش، تضمین نمایند (که با نظارت متخصصان فنی صورت گیرد. -گارانتی - وارانتی).
- خودروسازان موظف میباشند گزارش عملکرد فروش، پیشفروش و هرگونه فروش به روش مزایده و کارشناسی خود را در مقاطع سه ماهه به شورای رقابت گزارش نمایند.
شروط طرف تقاضا:
- با هر کد ملی فقط امکان ثبتنام و خرید یک دستگاه خودرو از خودروسازان مجاز میباشد. در غیر اینصورت قرارداد از سوی خودروساز بهصورت یکطرفه لغو میشود.
- مشتریانی که در ۳۶ ماه اخیر اقدام به خرید خودرو از شرکتهای «خودروساز تحت تنظیم» کردهاند، مجاز به ثبتنام نیستند. در غیر اینصورت، قرارداد بهصورت یکطرفه از سوی شرکت فروشنده لغو و وجه پرداختی نیز برگشت داده میشود.
- دارا بودن گواهینامه رانندگی برای خریداران الزامی میباشد.
محمدرضا نجفیمنش رئیس انجمن قطعهسازان تهران به تجارت نیوز گفت: قیمت خودرو در بازار هنوز حبابی است. اگر در ادامه راه قیمت خودرو اصلاح شود و تولید خودرو افزایش یابد قیمت خودرو کاهش خواهد یافت. شرط افزایش تولید نیز این است که قیمت خودرو در بازار دستوری تعیین نشود. در حال حاضر به دلیل اعمال دستوری قیمت خودروهای کارخانهای خودروسازان نیز با ضرر و زیان مواجه هستند و همین موضوع باعث شده که قیمت خودروهای کارخانهای با بازار تفاوت چشمگیری داشته باشد.
نجفیمنش گفت: هنوز قیمت خودروهای کارخانهای با بازار فاصله دارند. نمیدانیم چه اصراری بر پایین نگه داشتن قیمت خودروهای کارخانهای است. برخی دستها به دنبال این اختلاف قیمت خودرو بین کارخانه و بازار هستند و همین موضوع باعث شده صنعت خودروسازی دچار آسیب شود.
پاسخ ها