راو ۴ نسخه TRD آفرود به سیستم تعلیق آفرودی مجهز شده که در طراحی و ساخت آن از تیم مسابقهای رالی راو ۴ الهام گرفته شده است. این خودرو به سیستم هدایت گشتاور دینامیک، لاستیکهای سفارشی فالکن، رینگهای ۱۸ اینچی سبکوزن TRD با طراح مشکی مات و ویژگیهای متمایز بدنه و کابین مجهز شده است.
حسین باباپور، پارس لاین تویوتا راو۴ حالا در نسل پنجم خود قرار داشته و نسبت به هر زمان دیگری کاملتر به نظر میرسد؛ ظاهر یکپارچه و هماهنگ، بهرهمندی از تکنولوژیهای جدید و حضور نسخههای هیبریدی، نسل پنجم تویوتا راو ۴ را به یکی از محبوبترین خودروهای کراس اوور در نظر مشتریان تبدیل کرده است. تویوتا حتی پا را فراتر گذاشته و به منظور افزایش هر چه بیشتر محبوبیت راو ۴، یک مدل ویژه از این خودرو با نام TRD off-road را در قالب مدل ۲۰۲۰ روانه میدان کرده است.
به گزارش پارس لاین به نقل از وبسایت motor۱، مدل تی آر دی آفرود هنوز هم از بسیاری جهات یک راو۴ تمام عیار است، با این تفاوت که ظاهر آن اندکی زمختتر شده و سیستمهای ناوبری ویژه آفرود حرفهای بر روی آن نصب گردیده است. با این وجود قیمت پایه ۳۵ هزار و ۱۸۰ دلاری این نسخه (حدود ۱۰ هزار دلار گرانتر از مدل معمولی) تا حدی جذابیت نسخه آفرود راو۴ را در نظر مشتریان کاهش داده است.
همچنین با پرداخت مبلغ بیشتر شما میتوانید نسخه فول لیمیتد از مدل تی آر دی آفرود را خریداری کنید که دارای امکاناتی همچون: سیستم تعلیق تقویت شده، تغییرات اندک داخلکابین و سامانه انتخاب مسیر چندگانه مالتی-تِرِین است. این تجهیزات تویوتا راو۴ TRD آفرود را درست به همان چیزی تبدیل کرده که از نام آن برمیآید.
نمونه مورد بررسی در اینجا معادل ۴۱ هزار و ۷۸۰ دلار قیمت دارد که برای یک تویوتا rav۴ زیاد به نظر میرسد. به هر حال تی-آر-دی آفرود با آن رنگآمیزی دوگانه و قطعات مشکیرنگ بدنه دارای شخصیتی ویژه است که میتواند نیازهای هواداران غیرحرفهای آفرود را به نحو احسن برآورده سازد.
در مورد فضای کابین نیز اوضاع متفاوت از قبل جلوه میکند؛ دیگر اثری از پلاستیکهای خشک و متریال بیکیفیت به چشم نمیخورد، صندلیها نیز با چرم الگودار پوشش داده شده و نسبتا راحت به نظر میرسند؛ میزان دربرگیرندگی آنها هم مناسب ارزیابی میشود. مضاف بر اینها، تزئینات قرمزرنگ فضایی دلنشین و خوشایند را درون کابین پدید آوردهاند؛ غربیلک فرمان گرم و سرد شونده و تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه نیز جزو دیگر نکات مثبت و خوشایند کابین تویوتا راو ۴ TRD آفرود به شمار میروند.
پیشرانه این کراس اوور ۱۶۵۸ کیلوگرمی ژاپنی از نوع چهار سیلندر تنفس طبیعی و به حجم ۲.۵ لیتر است که معادل ۲۰۳ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این میزان نیرو به واسطه یک جعبه دنده هشت سرعته اتوماتیک به سوی تمامی چرخها ارسال میشود.
از سوی دیگر تجربه رانندگی با این خودرو خالی از ایراد نخواهد بود؛ فرمانپذیری تویوتا راوفور چندان سرزنده به نظر نمیرسد و هنگامی که نیاز به حداکثر قدرت پیشرانه داشته باشید، صدای موتور کمی فراتر از حد معمول به درون کابین نفوذ میکند.
البته در این بین سیستم تعلیق بسیار خوب ظاهر شده و مقدار زیادی از ضربات ناهمواریهای جاده را به درون خود جذب میکند. این خودرو در مسیرهای نه چندان صعبالعبور آفرودی به نحوی مناسب عمل کرده و شما را حتی در بازههای طولانی رانندگی، نسبت به خود کلافه و دلزده نمیکند. این نکته را فراموش نکنید که قیمتهای بالاتر از ۴۰ هزار دلار به دسته کراس اوورهای لوکس تعلق دارد و حضور راو۴ در یک چنین رنج قیمتی میتواند بخش زیادی از جذابیتهای آن را کاهش دهد.
از جمله آپشنهایی که باعث افزایش قیمت راو ۴ به بازه فراتر از ۴۰ هزار دلار شده میتوان به صندلیهای گرم- سرد و تهویه شونده هزار و پنجاه دلاری، غربیلک فرمان گرم شونده، سنسور باران، سیستم صوتی JBL و رهیاب با بهای ۱۶۲۰ دلار و پکیج فناورانه ۱۹۵۰ دلاری شامل: دوربینهای پارک ۳۶۰ درجه، دستیار پارک جلو و عقب و شارژر بیسیم تلفن همراه اشاره کرد. ناگفته نماند اپل کارپلی، اندروید اتو و سامانه راهبری فابریک که چندان هم عالی عمل نمیکند، به طور استاندارد در تویوتا راو۴ نسخه آفرود حضور خواهند داشت.
در نهایت و به عنوان جمعبندی باید به عرض برسانیم که برخی از افراد گمان میکنند به یک خودرو ویژه آفرود حرفهای نیاز دارند، اما به نظر ما اینطور نیست؛ آنها دقیقا به تویوتا راو ۴ TRD آفرود نیاز دارند، چرا که به اندازه کافی زمخت و تنومند هست که وارد مسیرهای نسبتا ناهموار شود. به علاوه این خودرو دارای سیستم تعلیق تقویت شده، تایرهای ویژه و چسبندگی بالا حین عبور از پیچهاست؛ زیربندی اصلاح شده و تایرهای حجیم نیز قابلیت آفرود این نسخه از RAV۴ را نسبت به سایر مدلهای آن بسیار ارتقا بخشیده است.
با این حال توانایی آنرود و کیفیت رانندگی با RAV۴ TRD off-road در جادههای معمولی به دلیل ذات نهچندان لطیف این خودرو تا حدودی مورد تاثیر واقع شده است؛ صدای تایرها بسیار زیاد بوده و فیدبکهای فرمان چندان دقیق نیست، کیفیت سواری مطلوب به نظر نمیرسد و شدت لرزشهای درون کابین نسبت به نسخههای معمولی بیشتر احساس میشود. با این همه، تنها و بزرگترین مشکل تویوتا راو۴ آفرود از نظر ما قیمت بالای آن است؛ زیرا فول آپشنترین نسخه تویوتا راو۴ معمولی حدود ۳۴ هزار و ۴۸۰ دلار قیمت دارد که باز هم نسبت به بهای نسخه پایه تی آر دی آفرود ارزانتر است.
پاسخ ها