در اقدامی بیسابقه، سازمان اقتصادی کوثر با همکاری دبیرخانه جایزه ملی تعالی و پیشرفت، اقدام به برگزاری همایش مجازی« راهکارهای دستیابی به جهش تولید» بهصورت برخط و با حضور بیش از 200 نفر از مدیران عامل و اعضای هیئتمدیره شرکتهای مرتبط با امنیت غذایی، کشاورزی، معدنی و فناوری در اقصی نقاط کشور نمود.
اولین همایش مجازی «راهکارهای دستیابی به جهش تولید در سال جدید» در سال جدید، امروز 13 اردیبهشت ماه به همت سازمان اقتصادی کوثر و دبیرخانه جایزه ملی تعالی و پیشرفت برگزار شد. در این همایش که مدیران ارشد سازمان اقتصادی کوثر و کارشناسان و متخصصان حوزه تولید این سازمان حضور داشتند، سخنرانان به بررسی ابعاد نامگذاری امسال پرداخته و ضمن واکاوی چرایی و ضرورتهای متصور در این نامگذاری، بر اهمیت تولید و جهش تولید بهعنوان مهمترین راه نیل به اقتصاد مقاومتی تأکید کردند.
دکتر محمدجواد ایروانی، وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مهندس محمدرضا اسکندری، مدیرعامل و نائب رئیس هیئتمدیره سازمان اقتصادی کوثر، دکتر غلامرضا گودرزی عضو هیئتعلمی دانشگاه امام صادق(ع) و مهندس خسرو مختاری، معاون برنامهریزی و امور مجامع بنیاد مستضعفان؛ از سخنرانان این همایش مجازی بودند.
سه سطح اصلی چالشهای اقتصاد کشور
دکتر محمدجواد ایروانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این همایش مجازی، جهش تولید را یک راهبرد تهاجمی علیه تحریم دانستند و در ادامه ظرفیتهای گسترده کشور را برای جهش تولید در ابعاد مختلف برشمردند و افزودند: جمهوری اسلامی ایران توانست در حوزه توسعه منابع انسانی سرمایهگذاری سنگینی داشته باشد، در حوزه علم و دانش، انرژی و ایجاد زیرساختهای مختلف و موقعیت جغرافیایی کشور در کریدور تجاری و مجاورت با کشورهای پرجمعیت و سواحل طولانی کشور همه و همه بیانگر امکانپذیر بودن جهش تولید است، چالشها در سه سطح مطرح است؛ اول در سطح راهبردی؛ چالش اصلی در مسیر تولید هم راستاسازی خرده سیستمهای پولی، مالی، تجاری و اداری با تولید است، بهگونهای که «تولیدمحوری» در همهای این خرده سیستمها باید دیده شود.
غیر تولیدی بودن اقتصاد، اَبَرچالش پیش روی ایران
دکتر ایروانی در ادامه افزود: ارزیابی دقیق اینجانب نشان میدهد ابرچالش اقتصاد ایران غیر تولیدی بودن اقتصاد است. بهطور مثال نظام بانکی باید در خدمت تولید باشد و سهم اعتبارات تولید باید پیشتاز باشد و این نسبت در ابتدای هرسال توسط بانک مرکزی به بانکها ابلاغ گردد. نظام تجاری باید با تشویق صادرات موجب جهش تولید شود. نظام تجاری و سیستم تعرفهها بایستی بهدوراز فشارها و کاملاً تولید محور شود و ماده 22 قانون دائمی برنامههای توسعه که مجوز واردات بهصورت عام میدهد اصلاح شود. گفتهشده که اگر یک شرکت دانشبنیان بخواهد ماشینآلات وارد کند باید با ارز آزاد باشد، ولی واردات محصولات نهایی همان تولید با ارز 4200 تومانی است و این ضد تولید است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه اضافه کرد: دوما لازم است در سطح میانی سه وزارت محوری صنعت، معدن و تجارت، وزارتخانه جهاد کشاورزی و وزارت امور اقتصادی و دارائی با یک برنامهریزی هماهنگ عمل کنند و در چهار محور برنامهریزی کنند. چالش دیگر در سطح سوم یعنی سطح بنگاهها نیز بهرهوری باید محور کار قرار گیرد. بهرهوری میتواند یکسوم رشد اقتصادی کشور را محقق سازد و سهم مهمی در جهش تولید دارد.
جهش تولید تنها پاسخ به تحریمها نیست، بلکه حمله به تحریمها است
دکتر محمدجواد ایروانی در پایان تصریح کردند: رهبر فرزانه انقلاب با خوانش دقیق نقشه دشمن و پیشبینی حملات آتی آنها راهبرد تهاجمی را اعلام کردهاند؛ جهش تولید تنها پاسخ به تحریمها نیست بلکه حمله به تحریمها است و اگر این راهبرد بهدقت عملیاتی شود استقلال کشور را به قلههای بلندی ارتقا خواهد داد. وابستگی اقتصادی، استقلال ملی را خدشهدار میسازد و دست ما را زیر سنگ دشمن غدّار قرار میدهد. اغلب صاحبنظران و نظریهپردازان حوزه رهبری معتقدند که یکی از ویژگیهای برجسته رهبران استراتژیک، قدرت تبدیل تهدید به فرصت است.
سرمایهگذاریهای مولد و تولیدی باید بازده رقابتی بالایی داشته باشند
مهندس محمدرضا اسکندری، مدیرعامل و نائب رئیس سازمان اقتصادی کوثر نیز در نشست مجازی «راهکارهای دستیابی به جهش تولید» که به همت روابط عمومی سازمان اقتصادی کوثر و با همکاری دبیرخانه جایزه ملی تعالی و پیشرفت امروز ( شنبه 13 اردیبهشت) برگزار گردید، ضمن بیان اهمیت «جهش تولید» در شرایط اقتصادی کشور بهعنوان یک الزام و راهبرد اساسی عنوان داشت: مهمترین عامل در تحقق «جهش تولید» تغییر در ساختار اقتصادی کشور و اعمال سیاستهای پایدار برای امیدآفرینی در بخشهای تولیدی است؛ بهگونهای که سرمایهگذاریهای مولد و تولیدی از بازده رقابتی برخوردار شوند. این موضوع در بلندمدت نیازمند واقعی سازی و انجام اصلاحات اساسی و ساختاری در اقتصاد ایران است. این اصلاحات نیازمند همگرایی همه بخشهای حاکمیتی میباشد و طبعاً زمانبر و بلندمدت خواهد بود.
همچنین ایشان ادامه دادند: اگر بنا باشد سال 99 نقطه عطفی برای کشور در جهت تحقق جهش تولید باشد، باید بر اساس مؤلفههای اقتصادی، زمینههایی را موردتوجه قرار داد که از ظرفیت و سرعت بالایی برای افزایش سطح تولید برخوردار باشد و چرخه اقتصادی آن کامل باشد تا تولید بادوام و مطلوبی صورت پذیرد. مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر در ادامه به مؤلفههای انتخاب زمینههای جهش تولید ازجمله به پیشران بودن در اقتصاد و دانشبنیان بودن، بخشهای مربوط به نهادههای وارداتی تولید (مواد یا فناوری)، دارا بودن بازار صادراتی قابلنفوذ در کشورهای همسایه و منطقه، همخوانی با ظرفیتهای انسانی، اقلیمی، فناورانه و دانشی فعلی کشور، برخورداری از ارزشافزوده بالا و وجود زمینه مشارکت بالای مردمی در گسترش آنها اشاره کردند.
افزایش حجم تولیدی سازمان با جلب مشارکت مردمی
اسکندری با بیان اینکه رشد حوزه کشاورزی در جهش تولید نقش بسزایی ایفا میکند تصریح کرد: با توجه به وابستگی 75 درصدی کشور به واردات نهادههای دام و طیور، سازمان اقتصادی کوثر در سال جاری تلاش دارد تا از طریق جلب مشارکت کشاورزان و فعالسازی ظرفیتهای خالی در کشت کلزا، حجم تولید خود را در این بخش به بیش از سه برابر افزایش دهد.
سازمان اقتصادی کوثر یک نهاد تولید محور در اقتصاد کشور
ایشان سازمان اقتصادی کوثر را یک «نهاد تولید محور» معرفی کردند و ضمن تأکید بر حفظ ظرفیتهای حداکثری تولید و افزایش بهرهوری تولیدات فعلی این سازمان، برخی از عناوین برنامههای عملیاتی «جهش تولید در سازمان اقتصادی کوثر» را عنوان داشتند. علاوه بر طرح تولید کلزا با مشارکت کشاورزان، افزایش تولید موتورهای الکترونیک صنعتی، تولید لوازمخانگی و قطعات آن، افزایش تولید جوجه مادر نژاد آرین، راهاندازی کارخانه نوآوری، تجاریسازی و تولید محصولات دانشبنیان، تکمیل زنجیره تولید گوشت، ایجاد ظرفیتهای تولید گلخانهای و مشارکت در تولید و ساخت مسکن اجتماعی ازجمله این برنامههای عملیاتی بود.
ایشان در پایان، همکاران خود را به تلاش جهادی در تحقق شعار سال فراخوانند و ابراز امیدواری کردند با همت همه سربازان و مجاهدان عرصه اقتصادی، زمینه شکوفایی و جهش در اقتصاد ایران اسلامی فراهم خواهد شد.
سازمان اقتصادی کوثر بهعنوان سازمانی پیشرو در امر آموزش و توانمندسازی مدیران متخصص، جوان و جهت ابتکار عمل و الگوسازی بهمنظور ترویج فرهنگ قناعت و مواظبت بر بیتالمال، همایش فوق به را صورت مجازی و بر خط برگزار خواهد کرد.
همایش مجازی جهش تولید؛ شنبه ۱۳ اردیبهشتماه سال جهش تولید، بهصورت برخط و با حضور 200 تن از مدیران و دست اندرکاران حوزه تولید محصولات کشاورزی، طیور، معدنی و فناوری از استانهای مختلف کشور برگزار گردید.
پاسخ ها