دفتر رسمی برندینگ (خدمات مشاورهای تجاریسازی مالکیت معنوی در ایران) همزمان با گرامیداشت روز جهانی مالکیت معنوی طی مراسمی به صورت ویدئو کنفرانس با حضور ذبیح الله خداییان معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک آغاز به کار کرد.
ذبیح الله خداییان معاون رییس قوه قضائیه در این مراسم با گرامیداشت روز جهانی مالکیت معنوی (IP DAY) افزود: سازمان جهانی مالکیت معنوی، متناسب با اقتضای شرایط، شعار سال جاری را «نوآوری برای آینده سبز» نامگذاری کرده است و در این روز معمولا در بیشتر کشورها گرامیداشتی برگزار و مباحث و مقولات مربوط به مالکیت معنوی مورد بحث و تبادل نظر قرار میگیرد.
به گزارش سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، وی اظهار داشت: اهمیت توجه به مسائل محیط زیستی موجب شده است تا امسال سازمان جهانی مالکیت معنوی شعار خود را تاکید بر استفاده از نوآوریهای سبز انتخاب کند که با توجه به اتفاقات پیش آمده در شیوع ویروس کرونا که فعالیتهای جاری کشورها را دچار مشکل کرده و نیز تاکید بر فاصله گذاری اجتماعی، فرصتی شده است تا از نوآوریهای مبتنی بر تکنولوژی در انجام امور اداری، آموزشی، کسب و کار و سایر موارد دیگر استفاده شود.
معاون رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه نظام مالکیت معنوی میتواند از نوآوریها و تکنولوژی مبتنی بر فناوری سبز در قالب طرحهای صنعتی، علائم تجاری و اختراعات به منظور حفظ محیط زیست حمایت کند، اظهار داشت: خوشبختانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سالهای اخیر، با الکترونیکی کردن همه فرایندهای ثبتی و حذف فیزیکی پروندهها در مسیر آینده سبز گامهای اساسی برداشته و با تاکیدات اخیر بر اهمیت فناوری به این فرایند شتاب بیشتری میدهد.
خداییان ضمن تشکر از تلاشهای سازمان جهانی مالکیت معنوی در ارتقای نوآوریها وحمایت از مالکیت فکری هم راستا با نیازهای جهانی به ویژه از کمکهای فنی وایپو در قالب پروژههای توسعهای و کمک به تجاری سازی داراییهای فکری گفت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به اسناد بالادستی و به خصوص سیاستهای کلی نظام حاکم بر برنامه ششم توسعه که بندهای مختلف آن، به ویژه بند ۲۷ مبتنی بر دانش بنیان سازی شیوههای تولید و محصولات صنعتی و خدمات وابسته به آن، پروژههای متعددی از جمله "توانمند سازی محیط نوآوری به منظور تقویت رقابت پذیری کسب و کار از طریق علائم تجاری و طرحهای صنعتی" را با همکاری وایپو در دست اجرا دارد.
رئیس سازمان ثبت اسنادو املاک کشور اضافه کرد: یکی از پروژههای همکاری با سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) پروژه ارائه کمکهای فنی به کشورهای عضو است که با هدف استفاده از ظرفیتهای علائم تجاری، طرحهای صنعتی و نشانههای جغرافیایی به منظور بهبود فضای کسب و کار و ایجاد مزیت رقابتی در تعدادی از کشورها در حال اجرا است.
خداییان خاطرنشان کرد: با توجه به غنی بودن کشور ایران در حوزه نشانه جغرافیایی، توجه به نحوه تولید، بسته بندی و برندسازی محصولات میتواند کمک موثری را برای تجاری سازی و رونق کسب وکار مربوط به همراه داشته باشد.
وی افزود: خوشبختانه سازمانها و مراجع همکار در این پروژه از جمله مرکز ملی فرش ایران، کمیته امداد امام خمینی (ره)، با توجه به گستردگی فعالیتهای اقتصادی در اجرای این پروژه همکاری شایان توجهی دارند و تاکنون سمینارها و کارگاههای متعددی به منظور ارتقای آگاهی عمومی و خصوصی، آموزش، نحوه تبلیغات، برندینگ و بسته بندی برگزار شده است.
خداییان افزود: اعضای اصلی فعال در این پروژه ضمن دریافت آموزشهای لازم، به متقاضیان ثبت علائم تجارتی، طرح و نشانههای جغرافیایی خدمات مشاورهای از جمله تجاری سازی مالکیتهای ثبت شده را از طریق دفتر برندینگ مرکز مالکیت معنوی ارائه میدهند.
معاون رئیس قوه قضائیه ابراز امیدواری کرد که در اجرای منویات مقام معظم رهبری مبنی بر جهش تولید و رونق اقتصادی و استفاده از ظرفیت فناوریهای نوین، حمایت از دانش و فناوری شرکتهای دانش بنیان و استارت آپی و برنامههای پیش رو از جمله راه اندازی دفتر رسمی برندینگ (خدمات مشاورهای تجاری سازی مالکیت معنوی) که همزمان با گرامیداشت روز جهانی مالکیت معنوی کار خود را رسما با ارائه خدمات مشاورهای بتواند موجبات رونق تولید و کسب و کار را بیش از پیش فراهم آورد.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک ضمن قدردانی از تلاشهای اعضای سازمان جهانی مالکیت معنوی به ویژه دکتر گری در کمک به توسعه و ارتقای IP در کشورهای عضو، آنگ معاون دفتر منطقهای آسیا و اقیانوسیه وایپو، اصفهانی نژاد مشاور دفتر منطقهای آسیا و اقیانوسیه و زانتی مشاور پروژه توانمند سازی محیط نوآوری (EIE) در ایران، این روز را از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک به عنوان متولی امر مالکیت معنوی در کشور به مقامات سازمان جهانی مالکیت معنوی، اعضای دفتر برندینگ، همکاران ثبتی، صاحبان فکر و اندیشه، محققان، پژوهشگران، مخترعان و مبتکران که با ثمرات اندیشه تلاش نوآورانه و بینش خلاقانه خود به جوامع بشری خدمت میکنند، تبریک گفت.
ثبت ٨٠ هزار اختراع مقابله با کرونا
در ادامه این مراسم، اندرو آنگ مدیر دفتر منطقه آسیا اقیانوسیه سازمان جهانی مالکیت معنوی هم در این نشست ویدئو کنفرانس با اشاره به کمکهای این سازمان به عنوان یکی از آژانسهای تخصصی سازمان ملل متحد به کشورهای عضو از جمله ایران گفت: این کمکها در رابطه با ایران در قالب پروژههای مختلف از جمله " توانمند سازی محیط نوآوری به منظور تقویت رقابت پذیری کسب و کار از طریق علائم تجاری و طرحهای صنعتی" صورت خواهد گرفت.
وی افزود: مالکیت معنوی باید بتواند توازنی بین دارندگان این حق و مشتریان برقرار کند و در عین حال جنبههای نوآورانه را نیز مدنظر قرار دهد تا بتواند به جامعه بشری در رسیدن به توسعه کمک کند همانطور که درمدیریت و کنترل اپیدمی ویروس کرونا نیز از جنبههای مختلفی همچون اجباری کردن ثبت فنی تولیدات فنی و دارویی مرتبط با این ویروس اقدام کرده است.
مدیر دفتر منطقه آسیا اقیانوسیه "وایپو" همچنین از در دسترس عموم قرار گرفتن ۸۰ هزار اختراع ثبت شده مرتبط با فرآیند مقابله با ویروس از سوی سازمان جهانی مالکیت معنوی خبر داد.
تدوین استراتژی ارتقاء برند زعفران و پسته ایرانی
جولیو زانتی مشاور پروژه «توانمند سازی محیط نوآوری به منظور تقویت رقابت پذیری کسب و کار از طریق علائم تجاری و طرحهای صنعتی» نیز در این نشست با تاکید بر عدم ایجاد وقفه در اجرای این پروژه در شرایط خاص کشورها در مقابله با ویروس کرونا گفت: تمهیدات لازم را جهت ادامه این پروژه در شرایط موجود بکار خواهیم گرفت.
وی ادامه داد: در این زمینه در سال جاری دو راهبرد را در خصوص تقویت زیر ساختها و تدوین دستورالعمل آموزشی ویژه اعضای دفتر تجاری سازی و تدوین استراتژی ارتقاء برند برخی محصولات ایرانی از قبیل: زعفران و پسته را با اولویت به انجام میرسانیم.
ارائه خدمات مشاورهای رایگان به متقاضیان ثبت و تجاری سازی محصولات
رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هم در این نشست با بیان اینکه در راستای پروژه توانمند سازی محیط مالکیت معنوی به منظور تقویت رقابت پذیری کسب و کار از طریق برند تجاری، تاکنون دو سمینار با هدف ارتقا آگاهیهای عمومی و با حضور همه ذینفعان ایرانی برگزار شده که طی آن کارشناسان وایپو به معرفی کلی پروژه برای ذی نفعان پرداخته اند، گفت: در حاشیه نخستین سمینار، مصاحبههایی نیز با ذینفعان حوزه نشانههای جغرافیایی به منظور بررسی ظرفیتهای لازم این حوزه برای تجاری سازی انجام شد که پس از بررسی نتایج فرش دستباف، پسته و زعفران به عنوان محصولاتی که ظرفیت مناسبی برای تجاری سازی داشتند انتخاب شد.
محمد حسین کیانی افزود: به منظور مدیریت بهتر پروژه تعدادی از کارکنان مرکز به همراه متخصصان بیرونی حوزه برندینگ، تجاری سازی و بازاریابی انتخاب شدند که تا ضمن دریافت آموزشهای تخصصی از کارشناسان وایپو بتوانند مشاورههای لازم و تخصصی درخصوص نحوه ثبت علائم، طرحهای صنعتی و نشانههای جغرافیایی و نیز روشهای تجاری سازی این مالکیتها را به صورت رایگان در ا. ختیار صاحبان کسب و کار که برای برندسازی و تجاری سازی محصولات خود نیازمند مشاوره ور اهنمایی هستند قرار دهند.
وی گفت: اعضای تیم برندینگ در این دفتر به صورت رایگان خدمات مشاورهای را در اختیار متقاضیان ثبت و تجاری سازی محصولات قرار دهند.
رئیس مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اظهار داشت: با توجه به انتخاب فرش دستباف ایران به عنوان یکی از کالاهای مهم و استراتژیک در این پروژه موسسه نوآوری کره جنوبی اعلام آمادگی کرد تا برای تجاری سازی دو برند فرش دستباف ایرانی با مراجع داخلی کشورمان همکاری داشته باشند.
براساس این گزارش، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان مرجع ملی مالکیت معنوی در همکاری با وایپو ماموریتها و فعالیتهای مهمی جهت حمایت از حقوق مالکیت معنوی و بسترسازی برای تجاری سازی اختراعات، طرحهای صنعتی، علائم تجاری و نشانههای جغرافیایی ایفا میکند.
پاسخ ها