دکتر رضا طالعیفر؛ نقش رسانه ملی در سال جهش تولید
دکتر رضا طالعیفر*؛ یکی از عوامل موثر بر رشد و ارتقای تولید، فرهنگ سازی در این خصوص در سطح جامعه است و لذا رسانههای هر کشور در این حوزه نقشی بی بدیل و مهمی را ایفا مینمایند. بطوریکه شواهد حکایت از آن دارد که انفعال رسانه ملی در هر زمینهای از جمله تولید و مقولههای وابسته به آن همچون کارآفرینی و...، میتواند فضا را برای موج سواری رسانههای بیگانه در پرداختن به اکاذیب و حاشیهها ایجاد نموده و نوعا دلسردی و یاس را به بدنه جامعه تزریق نماید که در سالهای اخیر نمونههای متعددی در این خصوص شاهد بودهایم.
از طرفی رشد استفاده از کانالهای ماهوارهای در سطح جامعه، واقعیتی گریز ناپذیر است که به مثابه تهدیدی برای فرهنگ کشور محسوب میشود؛ لذا رسانه ملی باید با بررسی شرایط خود بتواند ضمن اقناع مخاطب و انتقال ارزشهای دینی، به مرجع مورد اطمینان مردم در راستای آگاهیبخشی در حوزههای مختلف از جمله تولید و کار ایرانی تبدیل شود.
از اینرو نظر به اهمیت جایگاه و نقش رسانه ملی در ارتقای سطح تولید و گسترش فرهنگ کار و کارآفرینی، در سطور پیش نگارنده پیشنهاداتی به شرح زیر در جهت استفاده بهینهتر از این ابزار حیاتی و حایز اهمیت در سال مزین به جهش تولید ارایه میدهد:
۱. تشکیل اتاقهای اندیشه ورز در کلیه شبکههای صدا و سیمای رسانه ملی برای اتخاذ تصمیمات به موقع و حساب شده در مورد تهیه و تدارک برنامههای مختلف حمایت از تولید ملی و گسترش فرهنگ کار و کارآفرینی ایرانی.
۲. طراحی نظام جامع دیدهبانی سیاسی، فرهنگی واقتصادی در سطح رسانه ملی با اتکا به توان متخصصان حوزه رسانه برای رصد فرصتهای و بحرانهای محیطی پیش رو و ارایه آن در قالب برنامههای مختلف به مخاطبان.
۳. الزام کلیه برنامه سازان صدا و سیما برای منطبق سازی ساختار برنامههای خود مطابق با شاخصهای مرتبط با جهش تولید (این شاخصها بایستی با حضور نخبگان دانشگاهی، رسانه و فرهنگ طراحی و تدوین شود) و ارایه گزارشی کامل از آن به معاونت پژوهش و برنامه ریزی صدا و سیما.
۴. تولید برنامههای ویژه برای حمایت گسترده و همه جانبه از افزایش تولیدات مرتبط با انواع فرهنگهای بومی و قومی کشور.
۵. ارتقای سطح و توان نقدپذیری در میان مدیران رسانه با درک شرایط ویژه و حساس فعلی و تلاش در جهت جلب اعتماد بدنه جامعه با دعوت از کارشناسان زبده مخالف و منتقد در حوزههای مرتبط با تولید (بصورت مدیریت شده).
۶. بازنگری جدی مقررات پخش آگهیهای بارزگانی صدا و سیما براساس شرایط، مقتضیات و نیازهای سال فعلی در جهت حمایت از کسب و کارهای نوپا، دانش بنیان.
۷. حمایت جدی و مشوقانه مدیران رسانه ملی از حضور جوانان ایده پرداز و استارتاپها در طراحی، تولید، اجرا و ارزیابی برنامههای صدا و سیما.
۸. توسعه پروژههای مشترک مطالعاتی و پژوهشی رسانه ملی با دانشگاههای مهم کشور در جهت بکارگیری توان اساتید دانشگاه و نخبگان فرهنگی در بدنه مشاورهای کلیه برنامههای فعلی و آتی صدا و سیما متناسب با شرایط و اقتضائات سال فعلی (استفاده از ظرفیت و پتانسیلها نخبگان طیفهای مختلف کشور ضمن غنی سازی و بارورسازی ایدههای برنامه سازی در رسانه ملی میتواند به وفاق ملی و همگرایی اجتماعی و تقویت جایگاه رسانه ملی کمک شایانی نماید).
۹. مطالعه و بررسی جهت برون سپاری بخشی از خدمات صدا و سیما به شرکتهای خصوصی توانمند.
۱۰. بازنگری جدی سیاستهای جذب، نگهداری و بازنشسته سازی نیروی انسانی سازمان صدا و سیما؛ این سیاستها بایستی به سمت جوان گرایی، کاهش نیروی انسانی در بخشهای ستادی و جانشین پروری هدایت شود.
۱۱. ایجاد و بهبود ارتباط موثر با شبکههایی که با ارزشهای فرهنگی و دینی کشور ضدیت ندارند و استقبال و حمایت از بازگشایی دفاتر این شبکهها در ایران با هدف حمایت از فضای کسب و کار ایرانی در عرصه جهانی و منطقهای.
۱۲. استفاده از تجارب موفق رسانههای بزرگ بین المللی در طراحی راهبردهای مرتبط با برنامه سازیهای مختلف در جهت حمایت از تولید ملی (در واقع نبود راهبردی مشخص در اکثر شبکههای تلویزیونی و رادیویی صدا و سیما باعث بوجود آمدن حجم معتنابهی از برنامههای خنثی و بی ربط شده است آنهم در اوج جنگ نرم با دشمن کاملا مسلح و آماده).
۱۳. لزوم جهتدهی هوشمندانه به برنامههای سازمان صداوسیما در راستای ترویج پیامهای آموزشی، تربیتی و اعتقادی مرتبط با فرهنگ کار، کارآفرینی و حمایت از محصولات ساخته شده داخلی به صورت ظریف و نامحسوس.
*دکترای مدیریت دولتی و عضو هیات علمی دانشگاه
پاسخ ها