وزیر آموزش و پرورش درباره زمان برگزاری امتحانات نهایی و کنکور سراسری، گفت: ما اردیبهشت را برای مرور درسها و جمعبندی درنظر میگیریم و بعد از پایان اردیبهشت، سه هفته برای برگزاری امتحانات نهایی نیاز داریم که تا هفته سوم خرداد طول میکشد و پایان دوره امتحانات نهایی خواهد بود. بعد از آن نیازمند سه هفته زمان برای آمادگی شرکت در کنکور هستیم و بنابراین سازمان سنجش میتواند دهه سوم تیرماه برای برگزاری کنکور آماده شود. اگر اتفاقات پیشبینینشدهای رخ ندهد، زمانبندی ما اینگونه است.
محسن حاجیمیرزایی در گفتوگوی ویژه خبری درباره وضعیت آموزشی دانشآموزان در ایام کرونایی توضیحاتی ارائه و اظهار کرد: تا قبل از تعطیلی مدارس، ۷۰ تا ۷۵ درصد محتوای دروس به صورت حضوری تدریس شده بود. در مدت تعطیلی اخیر هم اقداماتی انجام شده است. ما از طریق شبکه شاد یک ارزیابی از آموختههای بچهها داریم و سپس ادامه محتوای آموزشی را از طریق شبکه شاد تدریس کرده و به پایان میبریم.
به گزارش ایسنا، وی افزود: کار در شبکه شاد را در روز نیمه شعبان و از دوره ابتدایی آغاز کردیم و از دو روز گذشته با ثبت عضویت در دوره متوسطه ادامه دادیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۹ و نیم میلیون نفر، ۱۱۲ هزار مدیر و ۵۰۰ هزار معلم در سامانه شروع بکار کرده اند، گفت: شبکه شاد هفت میلیون کاربر فعال در طول روز دارد و ۱.۷ میلیون گروه درسی تشکیل شده است. تا کنون هم ۹۶ میلیون فایل و بیش از ۲۳۴ میلیون پیام مبادله شده است.
حاجیمیرزایی ادامه داد: این فایلها همه در محیط امن و ایزوله بین معلم و دانشآموز مبادله میشود و حتی امکان ارتباط دانشآموزان با همدیگر وجود ندارد و منحصرا بین معلم و دانشآموزان است.
وی درباره نگرانی اولیاء مبنی بر ارزیابی پایانی دانشآموزان و کیفیت آموزش، تصریح کرد: ما به عنوان متولی امر آموزش جامعه مسئول هستیم که آموزش را در دسترس همه قر ار داده و از انتقال مفاهیم اطمینان یابیم. در این روش تمرکز بیشتری داریم و از مدیر مدرسه تا سطح استان، در جریان محتوای آموزش داده شده و روند پیشبرد آن قرار دارند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه درباره نحوه برگزاری آزمون ها، تابع سیاستهای وزارت بهداشت هستیم، ادامه داد: اگر در پایان دوره آموزشی مجال این باشد که با رعایت پروتکلها آزمونها را حضوری برگزار کنیم حتما این کار را انجام میدهیم و اولویت ما برگزاری حضوری امتحان هاست. معلمها پنج ماه اول سال با دانشآموزان کار کرده اند و آنها سهم قابل توجهی در ارزیابیها دارند.
وی درباره ساعات شروع کلاسها در شبکه شاد نیز گفت: ترجیح ما این بوده که کلاسها در ساعات معینی برگزار شود، اما لازم است تغییراتی داده شود. برخی چند فرزند دارند و امکان استفاده همه از یک گوشی به طور همزمان وجود ندارد. امکان نوسانات و تغییر ساعات را داریم، فقط باید در ابتدا همه به عضویت شبکه شاد دربیاند و عملیات آموزشی آغاز شود و بعد متناسب با اطلاعات دقیق به دست آمده، تغییرات را اعمال کنیم.
حاجیمیرزایی در پاسخ به اینکه مزیت شبکه شاد نسبت به شبکههای اجتماعی دیگر که تا کنون به صورت پراکنده مورد استفاده قرار میگرفت چیست؟ افزود: ما اشرافی بر آن بسترها نداشتیم و نمیدانستیم محتوا چقدر و چگونه آموزش داده شده است؛ اما با این اپلیکیشن اختصاصی امکان دریافت اطلاعات و تحلیل آنها را داریم. ضمن آنکه در آینده هم ممکن است با وضعیتهای غیرمترقبهای روبرو شویم، حتی احتمال بازگشت کرونا هم هست و باید آمادگی داشته باشیم که بلافاصله ادامه آموزش را به شبکه شاد منتقل کنیم.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا امکان ذخیره فایلها در شبکه شاد وجود دارد؟ اظهار کرد: قطعا امکان ذخیره وجود دارد و ما هم برای نظارت و ارزیابی دسترسیهایی داریم. معلمان در درجه اول مسئول هستند که سال تحصیلی را به اتمام برسانند حالا حادثهای پیش آمده و سرکلاس نمیتوانند بروند. اما کارشان که تمام نشده است. معلمها با غیرت و علاقه مندی به میدان آمدند و وظیفه ما بود امکاناتی فراهم کنیم که این کار را آسانتر و ایمنتر ادامه دهند.
وی افزود: ضمن آنکه برای آینده این سامانه هم پیش بینیهایی شده که معلمین میتوانند تدریس خود را با دیگر معلمان و دانشآموزان به اشتراک بگذارند و در معرض دید دیگران قرار دهند که از حیث شناسایی معلمان خلاق هم خوب است و میتواند مزیت اقتصادی هم داشته باشد و فرصتهایی را برای آنها ایجاد کند.
حاجیمیرزایی در پاسخ به اینکه در برخی استانها که ممکن است وضعیت سفید داشته باشند، امکان بازگشایی مدارس وجود دارد؟ و آیا در صورت وقوع، این اتفاق باعث بی نظمی و ناهمگونی نمیشود؟ گفت: اشکالات زیادی وجود دارد که این کار را منطقهای انجام دهیم. ۳۰ درصد معلمان ما در تردد بین مناطق هستند و این ترددها نگرانیها را تشدید میکند. در هر منطقهای که بخواهیم مدرسهها را باز کنیم باید پروتکلهای وزارت بهداشت را رعایت کنیم. لااقل باید یک متر فاصله بین بچهها باشد و بسیاری مدارس ما امکان یک متر فاصله بین دانشآموزان را ندارند.
وی با اشاره به برخی تحقیقات گفت: تعطیلی مدارس تا ۱۲ درصد در فاصله گیری اجتماعی موثر است و دانشآموزان، میزان تردد را تا ۲۵ درصد افزایش میدهند. در تمام دنیا واحدهای آموزشی اولین جایی هستند که تعطیل و آخرین جایی هستند که باز میشوند. تبعات ناشی از اقتصاد سختتر قابل جبران است؛ اما تبعات آموزش را از طریق آموزش مجازی جایگزین میکنیم و این اقدام میتواند تا حدی نگرانیها را برطرف کند.
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه پس به نظر میرسد مدارس باز نشوند؟ تصریح کرد: وزارت بهداشت اعلام کرده مدارس تا اطلاع ثانوی باید بسته باشند. هر زمان بگویند ما این کار را انجام میدهیم، ولی در مجموع تابع سیاستهای وزارت بهداشت هستیم.
حاجیمیرزایی درباره بلاتکلیفی دانشآموزان کنکوری نیز توضیح داد و گفت: وضعیت دانشآموزان پایه دوازدهم اهمیت ویژهای دارد و همه دانشآموزان پایه دوازدهم میدانند که معمولا بخش عظیمی از محتوا تا ۹۰ درصد قبل از عید آن تمام میشود و شروع سال جدید با مرور درسها و تقویت یادگیریها همراه است.
وی ادامه داد: ما اردیبهشت را برای مرور درسها و جمع بندیها درنظر میگیریم و بعد از پایان اردیبهشت، سه هفته برای برگزاری امتحانات نهایی نیاز داریم که تا هفته سوم خرداد طول میکشد و پایان دوره امتحانات نهایی خواهد بود. بعد از آن نیازمند سه هفته زمان برای آمادگی شرکت در کنکور هستیم؛ بنابراین سازمان سنجش میتواند دهه سوم تیرماه برای برگزاری کنکور آماده شود. اگر اتفاقات پیش بینی نشدهای رخ ندهد احتمالا زمانبندی ما اینگونه است.
وزیر آموزش و پرورش درباره چگونگی برگزاری امتحانات نهایی نیز گفت: میتوانیم سالنهای بزرگتری را اختصاص و فاصله را رعایت و هر پروتکلی مورد نیاز باشد برای آزمون حضوری اجرا کنیم. تاکید ما برگزاری حضوری امتحانات نهایی است. در نهایت اگر پروتکلها اجازه برگزاری آزمونها را ندهد ما به روشهای دیگری هم فکر میکنیم.
وی با بیان اینکه یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر درروز به شبکه شاد میپیوندند و نشان میدهد سیستم دارد خوب کار میکند، اظهار کرد: شماره تماسی اعلام کردیم که اگر مشکلی وجود داشت مردم تماس بگیرند و مشکلشان را حل کنند. نواقص نیز به تدریج برطرف شده است. جامعه ما بیش از صد سال است که عادت کرده تا کلاسها حضوری باشند؛ اما اکنون به فضای دیگری کشیده شده ایم و اضطراب داریم که طبیعی است و امیدواریم به تدریج و با مدارا و حوصله مردم مشکلات حل شود.
حاجیمیرزایی افزود: تیم فنی با افراد متخصص و مجرب حضور دارند و اطمینان داده اند که مشکلات فنی را حل میکنند. به ما اطمینان داده شده که بارگذاری فایلها در شبکه شاد از سامانههای خارجی سریعتر است. هیچ اپلیکیشن داخلی نیست که این مقدار کاربر داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش درباره امنیت شبکه شاد گفت: اطمینان میدهم که امنیت اطلاعات خانوادهها برای ما فوق العاده اهمیت داشته و داشتن شبکه اختصاصی ایجاد امنیت برای همین فضا است. مجموعه اطلاعات در بانک اطلاعاتی خود آموزش و پرورش قرار دارد و در اختیار کسان دیگری قرار نمیگیرد و امنیت اطلاعات تضمین شده است.
وی درباره هزینه اینترنت برای دانشآموزان اظهار کرد: ما در ستاد عالی مدیریت کرونا طرح موضوع کرده ایم که، چون جایگزین آموزش رسمی است باید اینترنتش رایگان باشد. مصوبهای هم داشته ایم و در راستای فراهم کردن امکانات و منابع مورد نیاز هستیم تا این امر محقق شود.
حاجیمیرزایی با تاکید بر اینکه به هیچ وجه راضی نیستیم اختلالی در زندگی و یادگیری پیش بیاید و زیر این بار سنگین رفته ایم که به خانوادهها اطمینان بدهیم، گفت: خودمان را مسئول آموزش میدانیم. هرکه میتواند برنامه را نصب کند و آنها که نمیتوانند باید به روشهای دیگری برایشان فکر کنیم. هنوز اطلاعات دقیقی نداریم.
به گفته وزیر آموزش و پرورش، اولویت اول ما شبکه شاد است؛ اما اگر جایی این امکان فراهم نشود نیازمند برگزاری حضوری یا استفاده از تلویزیونهای محلی و تولید بستههای یادگیری در مناطق دور و محرومتر هستیم.
وی افزود: مدیران به عنوان کسانی که مسئول کنترل اطلاعات دانشآموزان هستند به شبکه بپیوندند و این ارزیابی را انجام دهند. بعد از آنکه اطلاعات لازم را به تفکیک مدرسه به دست آوردیم باید برای مناطقی که اینترنت ندارند آموزش را با راهکارهای دیگری جبران کنیم.
وزیر آموزش و پرورش درباره مشکل مالی برخی خانوادهها و نداشتن چند گوشی همراه در خانه گفت: هر نوع اقدامی مستلزم اطلاعات دقیقتر است. هنوز نمیدانیم چه حجمی از افراد ممکن است با مشکل مواجه باشند. با مشخص شدن اطلاعات دقیقتر تدبیر خواهیم کرد و به راهکارهای دیگر فکر میکنیم.
حاجیمیرزایی ادامه داد: در شرایط فعلی ما چاره دیگری نداریم. قطعا این کار مشکلات و مسائلی خواهد داشت و هیچ چیزی جایگزین آموزش حضوری نخواهد شد. همه تلاش ما این است که بهترین کیفیت را داشته باشد، اما ممکن است کاستیهایی نیز داشته باشد.
وی درباره مشکلات استفاده همزمان از شبکه شاد در خانوادههایی با چند دانشآموز در یک خانه گفت: این امکان وجود دارد که متناسب با اطلاعاتی که از مناطق میگیریم دانشآموزان را در دو نوبت صبح و بعدازظهر توزیع کنیم که بچهها بتوانند با مشکل کمتر در کلاسها حضور پیدا کنند.
حاجیمیرزایی درباره فعالیتهای پرورشی و فرهنگی دانشآموزان نیز گفت: از امکانات حضور محروم شده ایم، اما این ابزار در یکسری کارها قابلیتهای بهتری نسبت به روشهای حضوری دارد. روی همین سامانه کانالی را برای معاونت پرورشی پیش بینی کرده ایم. برای انجمن اولیاء و مربیان هم کانالی را درنظر گرفته ایم. والدین درگیر آموزش بچهها شده اند و تعاملی بین مدرسه و خانواده برقرار شده است. روی این کانال آموزش مهارتهای مناسب برای والدین پیش بینی کرده ایم.
وی با بیان اینکه کانالی هم برای معاونت تربیت بدنی درنظر گرفته شده است، ادامه داد: در حال تمرین و بازسازی کلاسهای حضوری هستیم. ما یک جشنواره رشد با دهها هزار فیلم داریم که میتواند به عنوان ذخیره در اختیار معلمان قرار بگیرد.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: این حجم از جمعیت در یک اپلیکیشن اختصاصی و سامانه ملی یک دستاورد بزرگ است و امکانی برای همه کسانی است که به مقوله آموزش و تربیت جامعه اهمیت میدهند و اهتمام دارند.
پاسخ ها