برای ثبت نام جهت دریافت غرامت به منظور کاهش مراجعه بیمه شدگان به شعب و کارگزاریها، سامانه خدمات غیرحضوری ایجاد شده است که بیمه شدگان، مستمری بگیران و کارفرمایان میتوانند از طریق آدرس eservices.tamin.ir در همه ساعات شبانه روز به طرق مختلف از جمله تلفن همراه خود نسبت به ارائه درخواست حمایتهای کوتاه مدت اقدام کنند.
سرپرست اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی گفت: غرامت دستمزد ایام بیماری بیمه شدگان مبتلاء به کرونا صرفاً به استناد گواهی مراجع پزشکی مربوطه و بدون نیاز به انجام سایر تشریفات مقرر به صورت علی الحساب و بدون نیاز به مراجعه حضوری پرداخت میشود.
به گزارش ایسنا، مهدی شکوری در تشریح شرایط تعهدات کوتاه مدت این سازمان، اظهارکرد: تعهدات کوتاه مدت از مهمترین خدمات سازمان تامین اجتماعی است که بیمهشدگان و مستمریبگیران برای استفاده از آن به واحدهای اجرایی این سازمان در سراسر کشور مراجعه میکنند. تعهدات کوتاه مدت شامل غرامت دستمزد ایام بیماری، کمک بارداری (مرخصی زایمان)، وسایل کمک پزشکی (اروتز وپروتز)، کمک هزینه ازدواج، کمک هزینه کفن ودفن و هزینه سفر بیمار است.
وی افزود: غرامت دستمزد به وجوهی اطلاق میشود که در ایام بارداری، بیماری و عدم توانایی موقت اشتغال به کار و عدم دریافت مزد یا حقوق به جای مزد یا حقوق به بیمه شده پرداخت میشود و وسائل کمک پزشکی (پروتز و اروتز) وسایلی هستند که به منظور اعاده سلامت یا برای جبران نقص جسمانی یا تقویت یکی از حواس به کار میروند.
شکوری ادامه داد: کمک هزینه ازدواج، مبلغی است که به بیمهشدگان دارای شرایط پرداخت میشود و کمک هزینه کفن و دفن نیز مبلغ مقطوعی است که به منظور تأمین هزینههای مربوط به کفن و دفن بیمه شده در مواردی که خانواده او این امر را به عهده میگیرند، پرداخت میشود و درصورتی که معالجه بیمار مستلزم انتقال او به شهرستان دیگری باشد ترتیب نقل و انتقال و پرداخت هزینه سفر به عهده سازمان تامین اجتماعی است.
وی با بیان اینکه بابت پرداخت حمایتهای کوتاه مدت در سال ۱۳۹۸ بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار سند صادر و مبلغی بالغ بر ۱۳۲۰ میلیارد تومان به بیمه شدگان و مستمری بگیران پرداخت شده است، افزود: اگر برای دریافت هر تعهد نیاز به حداقل دو بار مراجعه به شعبه باشد در این صورت شعب سازمان با حداقل ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بار مراجعه فقط در حوزه تعهدات کوتاه مدت (به استثنای بیمه بیکاری) مواجه شدهاند.
سرپرست اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی گفت: به منظور کاهش مراجعه بیمه شدگان به شعب و کارگزاریها، سامانه خدمات غیرحضوری ایجاد شده است که بیمه شدگان، مستمری بگیران و کارفرمایان میتوانند از طریق آدرس eservices.tamin.ir در همه ساعات شبانه روز به طرق مختلف از جمله تلفن همراه خود نسبت به ارائه درخواست حمایتهای کوتاه مدت اقدام کنند.
به گزارش ایلنا و به نقل از مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان بیمه بیکاری متاثر از شیوع کرونا تنها به کارگران مشمول قانون کار و تامین اجتماعی که به صورت غیرارادی و موقت بیکار شده اند پرداخت میشود.
بنابراین صرفا بیکاران غیر ارادی مشمول قانون کار که بیمه شده تامین اجتماعی و مشمول قانون بیمه بیکاری بوده و در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا به طور موقت بیکار هستند از مزایای بیمه بیکاری بهره مند می شوند.
صرفاً افرادی که مشمول قوانین روابط کار میان کارگر و کارفرما باشند، مشمول بیمه بیکاری میشوند و مشاغلی مانند کارگران ساختمانی، قالیبافان و رانندگان که قوانین بیمهای آنها مشمول قوانین خاص است، نمیتوانند بیمه بیکاری دریافت کنند.
این مقام مسئول در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: اگر متقاضیان مشمول شرایط دریافت بیمه بیکاری نباشند، این وزارتخانه به آنها پیامک «عدم شمول» ارسال خواهد کرد. قرار است بازه زمانی بررسی شرایط و ارسال پیامک «اعلام شماره حساب» به این متقاضیان را به ۱۰ روز کاهش دهیم.
بابایی تأکید کرد: افرادی که بیکار میشوند یک ماه فرصت دارند به سامانه بیمه بیکاری مراجعه کنند، پس از آن در صورتی که شرایط مذکور را دارا بودند، به هر فرد تا ۸۰ درصد دستمزدی که دریافت میکرد، واریزیها انجام خواهد شد.
پاسخ ها