به لطف سفرهای بین المللی هوایی، مکانهای بسیار کمی در جهان ما وجود دارد که ما نمیتوانیم با مدارک مناسب به آنها دسترسی پیدا کنیم. با این حال، مناطق خاصی در کره زمین وجود دارد که محدودیتهایی را تنظیم کرده اند که ورود هواپیماها را ممنوع میکند.
پارس لاین یکی از جاذبههای هیجان انگیز برای مسافران، تماشای مکانهای مختلف از فراز آسمان است به همین دلیل بسیاری از هواپیماهای مسافربری سعی میکنند مسیر خود را به سمت این مکانها هدایت کنند تا مسافران خود را راضی نگه دارند. این امر جدای از پروازهای اختصاصی برای چنین گردشهایی است که بسیاری از خطوط تجاری هوایی در نظر گرفته اند. با این همه برخی از این مناطق ممنوعیتهایی را برای پروازهای تجاری بر فراز خود اعمال کرده اند که وبسایت گردشگری simpleflying طی گزارشی به معرفی آنها پرداخته است.
به لطف سفرهای بین المللی هوایی، مکانهای بسیار کمی در جهان ما وجود دارد که ما نمیتوانیم با مدارک مناسب به آنها دسترسی پیدا کنیم. با این حال، مناطق خاصی در کره زمین وجود دارد که محدودیتهایی را تنظیم کرده اند که ورود هواپیماها را ممنوع میکند. این بدان معناست که هیچ هواپیمای تجاری به دلایل سیاسی، مذهبی، تاریخی و زیست محیطی نمیتواند از این مناطق پرواز کند. در اینجا پنج مورد از این مکانهایی که هواپیماهای مسافربری معمولاً قادر به پرواز به سمت آنها نیستند، معرفی خواهد شد.
منطقهای با اهمیت مذهبی
پارس لاین ، هواپیماهای مسافربری نمیتوانند بر فراز شهر مقدس مکه پرواز کنند. این مکان مقدس میتواند منظره هوایی بسیار جذابی برای سفر هوایی باشد به ویژه اگر به عنوان مثال هواپیما از شرق یا پایتخت عربستان سعودی یعنی ریاض به جده سفر کند.
چه بخواهند و چه نخواهند، شرکتهای هواپیمایی از ورود به فضای آسمان مکه و به ویژه پرواز بر فراز کعبه مقدس، منع شده اند. در واقع این محدودیتها مربوط به قوانین اسلام است چرا که غیرمسلمانان مجاز به سفر به مکه نیستند و این مکان مقدس برای ادای مناسک دینی و مرکز حج تمتع است. این قانون نگه داشتن مکه برای جمعیت مسلمان، چنان محکم و استوار است که غیرمسلمانان در مکه میتوانند با جریمه و تبعید روبرو شوند. این جریمهها همچنین شامل هر غیرمسلمانانی است که از فراز مکه پرواز میکند. هواپیماهای مسافربری همچنین مجاز به سفر از فراز مکه به جهت ادای احترام به این مکان مقدس نیستند.
منطقهای با اهمیت زیست محیطی
چندیست که تلاش برای برقراری حمل و نقل هوایی در پرو، باعث تحریک افکار عمومی شده است. ساختمان فرودگاه چینچرو که هنوز هم در حال ساخت است، با مخالفت بسیاری از فعالان و مورخان روبرو است. دلیل؟ با توجه به بوم شناسی شکننده و اهمیت ویرانههای باستانی اینکا در ماچو پیچو، یک فرودگاه آخرین چیزی است که این منطقه به آن نیاز دارد.
هواپیماها مجاز به پرواز بر فراز ماچو پیچو نیستند، نه تنها به این دلیل که این مکان از اهمیت فرهنگی برخوردار است، بلکه به این علت که از تعادل طبیعی ظریفی نیز برخوردار است که بهترین راه برای حفظش، دست نخورده ماندن آن است. خطر پرواز هواپیماهای تجاری در سطح منطقه این است که در صورت سقوط هواپیما و یا فرود اضطراری در منطقه، بدون شک به اکوسیستم گرانبهای آن آسیب خواهد رساند. علاوه بر این، عوارض جانبی آلودگی بیشتر در این منطقه میتواند برای زیستگاههای طبیعی مخرب باشد.
منطقهای با اهمیت تاریخی
تقریباً مانند پرواز بر فراز ماچو پیچو، دلیل اینکه هواپیماهای مسافربری برای پرواز بر فراز بنای «پارتنون» در آتن، با محدودیت مواجه هستند، محافظت از این بنای شگفت انگیز تاریخی است. در حالی که هواپیماها مجاز به پرواز بر روی این اثر تاریخی هستند، آنها باید فاصله مطمئن با این بنا را رعایت کنند. در واقع به هنگام پرواز بر فراز پارتنون، هیچ هواپیمایی مجاز به پرواز در ارتفاع زیر ۵۰۰۰ پا نیست.
منطقهای با اهمیت سیاسی
خیابان «داونینگ» انگلیس شاید یکی از مهمترین خیابانها در کل این کشور باشد. این خیابان محل خدمت نخست وزیر بریتانیا است و دسترسی به این مکان جذاب نیاز به مجوزهای ویژه دارد. به عنوان یک اقدام برای محافظت از چنین چهرههای سیاسی قدرتمند، هواپیماها مجاز به پرواز مستقیم بر روی این منطقه نیستند. این منطقه پرواز ممنوع نیز برای ساختمانهای مجلس و اقامتگاههای ملکه در کاخ باکینگهام و قلعه ویندزور نیز صدق میکند. البته چنین مناطق پرواز ممنوعی در اغلب کشورهای جهان وجود دارد.
محافظت از ایمنی شهروندان و بازدیدکنندگان
همچنین مکانهای بی شماری در سراسر جهان وجود دارد که محدودیتهایی برای احترام به ایمنی بازدید کنندگان اعمال کرده اند. برای مثال پس از حوادث ۱۱ سپتامبر در ایالات متحده، برخی از نقاط مهم گردشگری در دیگر مناطق جهان تصمیم گرفتند امنیت خود را افزایش دهند و به همین دلیل اجازه پرواز از فراز این مناطق را در تمام مدت سال یا در زمانهای مشخصی نمیدهند.
در سال ۲۰۰۳، ممنوعیت موقت پرواز بر روی پارکهای «دیزنی لند» در ایالات متحده، دائمی شد. این بدان معناست که هیچ هواپیما نمیتواند از مرز ۳۰۰۰ پا بر فراز «والت دیزنی» در فلوریدا یا «دیزنی لند» در کالیفرنیا، پایینتر پرواز کند. هر چند که این ممنوعیتها لزوماً باعث نگرانی هواپیماهای مسافربری تجاری نیست چرا که به طور معمول این هواپیماها در ارتفاعی بسیار بالاتر پرواز میکنند.
ممنوعیتهای مشابه برای محافظت از مردم در برابر حملات تروریستی احتمالی با استفاده هواپیما نیز در فضای هوایی بالای استادیومهای آمریکا که بیش از ۳۰۰۰۰ بازدید کننده را در خود جای میدهد، وجود دارد. این محدودیتها شامل بسیاری از سالنهای ورزشی در سراسر ایالات متحده نیز میشود.
پاسخ ها