سید اسماعیل قاضی؛ آسیبهای طرح رتبهبندی معلمان
سید اسماعیل قاضی*؛ همانگونه که احتمالا مطلع شدهاید اخیرا وزارت آموزش و پرورش با چند سال تأخیر نسبت به سایر دستگاهها، حسب دستورالعمل ریاست محترم جمهوری و سازمان برنامه و بودجه، به منظور رفع تبعیض بین کارکنان این وزارتخانه و سایر دستگاههای مشمول لایحه خدمات کشوری طی بخشنامهای اقدام به صدور احکام جدید فرهنگیان و اجرای فصل دهم لایحه مذکور نموده است که بر اساس آن باید ۵۰ درصد به امتیازات این بند افزوده شود.
پس از صدور احکام جدید مشاهده شد که افزایش ناشی از اجرای فصل دهم خدمات کشوری برای معلمان آموزشی بطور عام و برای رتبههای ۴ و ۵ بطور خاص افزایش بسیار اندکی ایجاد کرده و بعضا در مواردی آنطور که شنیده شده منجر به کاهش حقوق شده است!
پس از اعتراضات و پیگیریهای بعمل آمده و به دنبال انتشار فایل صوتی منسوب به جناب آقای الهیار ترکمن معاونت پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش مشخص گردید که وزارت آموزش و پرورش افزایشهای ناشی از اجرای مرحله اول رتبهبندی در سال ۹۴ و مرحله دوم آن در مهرماه ۹۸ را که _ عمدتا شامل معلمان سابقه بالا شده بود _ بخشی از اجرای فصل دهم خدمات کشوری محسوب نموده و مابه التفاوت آن را به احکام جدید افزوده است و بنا به گفته صریح جناب اللهیار ترکمن رتبهبندی از احکام فرهنگیان حذف شده است؛ لذا با توجه به آنچه گفته شد نکاتی را ذیلا به عرض میرسانم؛ امید است مورد عنایت و رسیدگی قرار گیرد.
۱ _ رتبهبندی معلمان که بخشی از زیر نظامهای "سند تحول بنیادین آموزش و پرورش" است، و _ بارها مورد عنایت و تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است _ هیچ ارتباطی به لایحه لایحه خدمات کشوری ندارد بلکه تکلیف قانونی جداگانه است که دولت بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه توسعه ششم مکلف به اجرای آن است.
۲ _ همانطور که مسئولان آموزش و پرورش بارها اعلام کردهاند هدف رتبهبندی معلمان ترمیم حقوق نیست. براساس سند تحول، هدف از رتبهبندی معلمان ایجاد رغبت و انگیزه در معلمان به منظور دانشافزایی و تقویت و بالابردن صلاحیتها و توانمندیهای حرفهای و شغلی است؛ که معلمان برای کسب هر کدام از رتبهها الزاما باید مراحلی مانند گذراندن سوابق تجربی، گذراندن کلاسهای ضمن خدمت، ارتقاء تحصیلات و انجام آزمونهای مربوطه را طی کنند سپس از مزایای مادی آن منتفع شوند.
۳ _ معاونت محترم پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در فایل صوتی منسوب به ایشان به کرات بر اجرای قانون تأکید کردند و ضمن تصریح بر حذف رتبهبندی معلمان، عدم اجرای همزمان رتبهبندی معلمان و امتیازات فصل دهم لایحه خدمات کشوری را دارای محدودیت قانونی دانسته اند!
کدام قانون اجرای هر کدام از این دو مورد را به حذف و نفی آن دیگری منوط و مشروط کرده است؟
حذف سلیقهای و یک شبه مزایای رتبهبندی که ماهها و بلکه سالها از اجرای آن میگذرد با استناد به کدام قانون صورت گرفته است؟
۴ _ با فرض اینکه بپذیریم آنچه تحت عنوان رتبهبندی در گذشته اعمال شده است بخشی از افزایش فصل دهم خدمات کشوری بوده است؛ باز هم مشاهده میکنیم که مجموع افزایشهای گذشته و مابه التفاوت آن که اخیرا به احکام فرهنگیان افزوده شده است؛ با افزایش ناشی از فصل دهم خدمات کشوری برای کارکنان سایر دستگاهها و حتی عوامل ستادی و اداری آموزش و پرورش تفاوت فاحش و معنا داری دارد که متاسفانه شکاف و تبعیض را تشدید کرده است.
۵ _ دولتمردان و نمایندگان محترم!
اکنون که وزارت آموزش و پرورش رسما حذف رتبهبندی معلمان را اعلام کرده و اجرای آن را به آیندهای نامعلوم حوالت داده است، لازم است یادآوری کنم که اجرای رتبهبندی معلمان از تکالیف دولت در برنامه ششم توسعه است و یکسال و نیم بیشتر از عمر برنامه ششم نمانده است.
لطفا در انجام این وظیفه قانونی خود تعلل نکنید. زیرا اگر این موضوع مشمول مرور زمان شود با توجه به تغییر مجلس و دولت در بازه زمانی باقیمانده از برنامه ششم توسعه، بعید است که رتبهبندی معلمان به سرانجام معینی برسد.
۶ _ و سخن آخر اینکه قطعا اهمال و ناتوانی مجلس بعنوان دستگاهی که وظیفه ذاتی آن قانونگذاری و نظارت بر اجرای آنست؛ و نیز رفتار دولتمردان در دور زدن قوانین که متأسفانه چندان بوی شفافیت و صداقت از آن به مشام نمیرسد از نگاه ملت صبور، اما فهیم ایران و فرهنگیان عزیز این سرزمین پنهان نخواهد ماند و این رفتارها دستمایه و ملاک قضاوت آیندگان درباره مسؤلان امروز قرار خواهد گرفت.
*معلمی از دیار فیروزه فام خیام و عطار و ..
پاسخ ها