سوژه های روز، خبرهای داغ

سوژه های روز، خبرهای داغ

پارس لاین: مقالات آموزنده، خبرهای داغ ایران و جهان، ویدیوهای جذاب و دیدنی را در صفحه ما در آیدت ببینید.
توسط ۳۴ نفر دنبال می شود
 ۹ نفر را دنبال می کند

ای کاش برنامه ای داشته باشید تا شکوه اربعین خدشه دار نشود

مطابق سال‌های اخیر مراسم اربعین برای دولت مستقر در ایران، وجوه گوناگونی پیدا کرده.

برترین‌ها: مطابق سال‌های اخیر مراسم اربعین برای دولت مستقر در ایران، وجوه گوناگونی پیدا کرده. ذوق و شوق عمومی برای شرکت در مراسم اربعین موتور محرک یک رویداد باشکوه و عظیم شده، ایرانی‌ها از سراسر کشور تلاش می‌کنند همزمان با اربعین خودشان را به کربلا برسانند، طبیعتا چنین انرژی عظیمی نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که معضل ایجاد نکند، این حجم از وسایل حمل و نقل عمومی که راهی عراق می‌شوند، در واقع توان حمل و نقل عمومی را در داخل کشور و در این ایام ضعیف می‌کنند، در این مطلب نگاهی داشتیم به معضلاتی که در این روزها پیش می‌آید، هم از دریچه دیندارانی که با اشتیاق به عراق می‌روند و هم از نگاه آن‌ها که در این ایام در ایران می‌مانند و ریتم زندگی روزمره‌شان احیانا دچار اختلال می‌شود:

کاش برنامه داشته باشید که شکوه اربعین تحت تاثیر قرار نگیرد

روزنامه جام‌جم طی گزارشی در همین رابطه نوشت: از چند هفته مانده به اربعین از همه استان‌ها خبر می‌رسید که مسئولان درصدد تامین وسایل نقلیه جهت جابه‌جایی زائران هستند اما حالا نه‌فقط هموطنانی که قصد عزیمت به مرزها را دارند با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند بلکه جابه‌جایی‌های بین شهری هم به‌دلیل کمبود اتوبوس، شهروندان را به چالش کشیده است.به عنوان مثال، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان گفته بود ظرفیت این استان ۹۰ دستگاه اتوبوس است که ۷۰درصد آن برای انتقال زوار به مرز به‌کارگیری خواهد شد.غلامعلی نیک‌فهم ادامه داد: «برای زوار خارجی نیز هماهنگی‌ها انجام شده و امکانات لازم در آستارا در نظر گرفته شده و در صورت ورود این دسته از زائران، آمادگی لازم برای ارائه خدمات وجود خواهد داشت.»در همدان هم مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان با اشاره به تسهیل تردد زوار اربعین گفته بود به منظور جابه‌جایی زوار اربعین حسینی از تمام ظرفیت ناوگان حمل ونقل عمومی بخش مسافر استان استفاده خواهد شد.مهرداد آهکی با بیان این‌که یکی از اهداف و برنامه‌های سازمان راهداری وحمل ونقل جاده‌ای واردات اتوبوس‌های جدید است که مقرر شده تا قبل از اربعین تعدادی وارد کشور شود، گفت: «در مجموع ۱۵۵۹دستگاه اتوبوس، مینی بوس و سواری در بخش حمل ونقل مسافر استان همدان فعال است.»

استاندار خوزستان هم گفته بود برای حمل و نقل زائران قرارشده ۲۰۰۰اتوبوس از ترکیه اجاره شود و اتوبوس‌های بخش خصوصی از سراسر کشور ساماندهی و در مرزها مستقر خواهد شد.

در صحبت‌های تمام مسئولان استانی یک جمله مشترک وجود داشت و آن این‌که «هماهنگی لازم برای تامین ناوگان حمل و نقل اربعین انجام شده و از دستگاه‌ها نیز خواسته شده ناوگان حمل‌ونقل خود را در ایام اربعین در مسیر خدمات‌رسانی به زوار اربعین به‌کارگیری کنند‌.» حالا مشخص نیست هماهنگی‌های اعلام شده درست نبوده یا دستگاه‌ها زیر توافق‌شان زده‌اند و ناوگان‌شان را پای کار نیاورده‌اند.هر چند از همان زمان اعلام شد «زوار محترم در صورت مشاهده هرگونه تخلف حمل‌ونقلی، می‌توانند آن تخلف را از طریق سامانه تلفنی ۱۴۱ پیگیری کنند» اما حالا اصلا کسی وجود ندارد که بخواهد به گزارش تخلفات گوش بدهد، چه برسد به رسیدگی.

نه اتوبوس هست و نه قیمت مصوب

نزدیک به یک هفته پیش حمیدرضا شهرکی، معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اعلام قیمت بلیت‌ برای ایام اربعین، گفت که قیمت بلیت اتوبوس در مسیر تهران ـــ مهران در ایام اربعین دو برابر می‌شود به‌طوری که اتوبوس با امکانات ویژه در حالت عادی ۳۴۰هزار تومان است و این عدد به ۶۸۰هزار تومان در زمان سفرهای اربعین می‌رسد.

کاش برنامه داشته باشید که شکوه اربعین تحت تاثیر قرار نگیرد

روز گذشته زائرانی که قصد عزیمت به سمت مرزهای غربی کشور را داشتند، می‌گفتند «اصلا هیچ وسیله‌ای وجود ندارد و اگر هم اتوبوسی بیاید کرایه زیر ۸۵۰ هزار تومان درخواست نمی‌شود.»

سه هفته پیش نرخ مصوب بلیت اتوبوس ۲۵صندلی از مشهد به پایانه مرزی مهران هم یک میلیون و ۴۸۰هزار تومان تعیین شد.

البته معاون راهداری و حمل ونقل جاده‌ای خراسان رضوی عنوان کرده بود: «به‌زودی پیش‌فروش بلیت در ایام اربعین با نرخ مصوب در سامانه‌های اینترنتی فروش بلیت اعمال خواهد شد و شرکت‌های حمل‌ونقل و ناوگان در سطح کشور ملزم به رعایت نرخ‌های یاد شده هستند.»

ولی گزارش‌ها از مشهد حکایت از سردرگمی زائران داشته و اصلا اتوبوسی پیدا نمی‌شود که بخواهند دنبال نرخ مصوب برای بلیت‌های آن باشند. در شرایطی که زائران در خاک ایران نمی‌توانند بلیت مورد نیاز خود را به‌راحتی و با قیمت مناسب تهیه کنند، مدیرکل حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری مدعی ‌است برای بازگشت هموطنان سامانه‌ای در حال طراحی است که زائران از کشور عراق می‌توانند بلیت برگشت خود را رزرو کنند؛ سامانه‌ای که تا این لحظه خبری از آن نیست.

پایانه‌ها خالی از اتوبوس

گزارش‌های میدانی خبرنگار جام‌جم از پایانه غرب در تهران نشان می‌دهد زائران زیادی به دنبال اتوبوس هستند تا به هر قیمت ممکن خود را به مرزها برسانند. اینجا دیگر کسی نمی‌گوید قیمت مصوب چقدر است، بلکه فقط می‌گویند اتوبوس هست یا نه.اما مشکل بعدی برای شهروندانی پیش آمده که قصد سفر بین شهری دارند. به علت نبود اتوبوس، اول این که آنها نمی‌توانند برای ساعت مورد نظر خود بلیت تهیه کنند و دوم این‌که اگر بلیتی پیدا شود با قیمت‌های نجومی عرضه می‌شود.

کاش برنامه داشته باشید که شکوه اربعین تحت تاثیر قرار نگیرد

روز گذشته در پایانه جنوب تهران هم کلا سه اتوبوس وجود داشت و کسانی که می‌خواستند به استان‌های دیگر بروند، سردرگم مانده بودند.هم اکنون هیچ اتوبوسی برای حرکت به سمت استان‌های شرقی کشور وجود ندارد و این در حالی است که غرب هم حرفی برای گفتن ندارد.در مردادماه وقتی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد که «تلاش می‌شود از ظرفیت تاکسی‌های اینترنتی فعال برای افزایش ضریب سرنشین خودروهای سواری بهره‌گیری شود که در صورت حصول هرگونه توافق، مراتب به عموم مردم اطلاع رسانی خواهد شد.» احساس شد امسال اتفاق خوبی رقم خواهد خورد اما آخرین قیمت‌ها از کرایه تاکسی‌های اینترنتی نشان می‌دهد آنها برای مسیر تهران تا ایلام چیزی بین یک میلیون و ۷۰۰هزار تا دو میلیون تومان دریافت می‌کنند.

وعده‌های خیالی هواپیمایی

هم اکنون هیچ بلیت هواپیما برای هیچ روزی تا اربعین وجود ندارد. مشخص نیست وعده‌های داده شده برای افزایش تعداد پروازها و حتی کاهش نرخ بلیت‌ کجا رفته و کدام مسئول و سازمانی وظیفه رسیدگی به شرایط کنونی را دارد.در اولین روز شهریور، مدیرکل روابط عمومی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفته بود: برنامه‌ریزی شد قیمت بلیت برای پروازهای رفت از تهران به نجف با قیمت ۵/۲ میلیون تومان روی سامانه ایران‌ایر به نشانی www.iranair.com قرار گیرد.

حسام قربانعلی با بیان این‌که برای ایام اربعین راه‌اندازی پروازهای اصفهان، شیراز و زنجان به نجف توسط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نهایی شده و برنامه‌ریزی کرده‌ایم، مسیرهای سمنان و شاهرود به نجف هم به‌زودی راه‌اندازی شود، ادامه داد: با این‌که پیش از این مصوب شده بود قیمت بلیت رفت و برگشت اربعین از تهران و بسیاری از استان‌ها هشت میلیون تومان و از مشهد ۹.۵میلیون تومان باشد اما حالا این رقم تا ۲.۵میلیون تومان کاهش می‌یابد.

کاش برنامه داشته باشید که شکوه اربعین تحت تاثیر قرار نگیرد

وی با اشاره به این‌که برنامه‌ریزی کرده‌ایم برای ایام اربعین بیش از ۱۰۰پرواز توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انجام شود، گفت: «با هدف کوتاه‌کردن دست سوءاستفاده‌گران، بلیت پروازهای اربعین را در ساعت‌های نامشخص و به صورت ناگهانی در طول روز عرضه می‌کنیم، بنابراین زوار اگر با یک بار مراجعه موفق به تهیه بلیت نشدند، نگران نباشند و در ساعاتی دیگر مجدد به سایت مراجعه کنند.» اما حالا مشخص شده عرضه بلیت‌ آن‌قدر ناگهانی و نامشخص صورت می‌گیرد که نه‌فقط سوءاستفاده کنندگان، بلکه زائران هم نمی‌توانند موفق به تهیه آن شوند. صحبت‌های بی‌پایه و اساس این شبهه را به وجود می‌آورد که مسئولان بدشان نمی‌آید راهی برای ورود بلیت‌ به بازار سیاه باز کنند.

نظرات کاربران را هم بخوانید 

محمد نوشته: هر چی اتوبوس بوده به خاطر اربعین فرستادن سمت مهران و بقیه مرزا. چهارشنبه باید برای مصاحبه برم کرج و چند روزه هر چه قدر می‌گردم هنوز بلیط گیرم نیومده.

ساسان از قیمت‌ گزاف بلیط اتوبوس گفت: بلیط اتوبوس از تهران به شهر قصرشیرین که پایانه‌ی مرزی خسروی داره رو رسماً در سایت می‌فروشن ۷۰۰ هزار تومن. توی سایت فروش بلیط اینترنتی برای شهر کرمانشاه فقط ۴ سرویس اعلام شده و برای شهر قصرشیرین ۱۰ سرویس

فلوکی هم نوشت: مملکت در حال حاضر اینجوریه که تا اربعین هیچ بلیطی نیست ( هواپیما، قطار، اتوبوس) شرکتای مسافربری هم تمام وسایلشون رو دوبل قیمت در اختیار میذارن

مونلایت گویا در تهران گیر افتاده: همه اتوبوس ها رفتن مرز. بلیط اتوبوس پیدا نمیکنم! حتی واسه شهرای اطراف هم بلیط پیدا نمیشه و عملا گیر افتادم تو تهران!!!

مستر مادو با یک اتوبوس راهی شد اما اینطور توضیح داد: همه اتوبوس‌ها رو فرستادن برای اربعین، یه اتوبوس قدیمی پیدا کردم که برم شهرمون، از بی‌ارتی بیشتر وایمیسته! الان یه صدای ترکیدن ازش اومد و وسط بیابون وایساده؛)))

پرتقال کوکی هم حسابی شاکی بود: یه هفته پیش دو نفر از پرسنل شرکت رو از اهواز فرستادم بندرعباس الان اتوبوس و هواپیما نیست برگردن. زنگ زدم پایانه میگن فراخوان دادن به اتوبوس ها همه برا اربعین برن مرز زائر جابجا کنن. اتوبوس‌ها هم بدشون نمیاد با طی مسافت خیلی کمتر پول چند برابر بدست بیارن. واقعا شرم آوره.

سوژه های روز، خبرهای داغ
سوژه های روز، خبرهای داغ پارس لاین: مقالات آموزنده، خبرهای داغ ایران و جهان، ویدیوهای جذاب و دیدنی را در صفحه ما در آیدت ببینید.

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋