سوژه های روز، خبرهای داغ

سوژه های روز، خبرهای داغ

پارس لاین: مقالات آموزنده، خبرهای داغ ایران و جهان، ویدیوهای جذاب و دیدنی را در صفحه ما در آیدت ببینید.
توسط ۳۴ نفر دنبال می شود
 ۹ نفر را دنبال می کند

چراغ پور: بازیکن مورد نظر تیم خودش نیست، اما چندین مشتری دارد!

از زمان آغاز رقابت‌های لیگ برتر دو هفته سپری شده و به قول جلال چراغپور، کارشناس فوتبال ایران مجموعه‌ای از اتفاقات باعث شده با سپری شدن همین دو هفته، بوم نقاشی فصل فوتبال ما ترسیم شود

فرهیختگان: از زمان آغاز رقابت‌های لیگ برتر دو هفته سپری شده و به قول جلال چراغپور، کارشناس فوتبال ایران -که متفاوت‌تر از سایرین فوتبال را می‌بیند و درباره‌اش صحبت می‌کند- مجموعه‌ای از اتفاقات باعث شده با سپری شدن همین دو هفته، بوم نقاشی فصل فوتبال ما ترسیم شود؛ یعنی به‌طور مثال اینکه چه تیم‌هایی شانس سقوط یا قهرمانی هستند از روی این بوم از همین حالا از نظر این کارشناس و اهالی فوتبال مشخص هستند. 

درخصوص رقابت‌های لیگ برتر، وضع قوانین ناگهانی در فوتبال و آخرین وضعیت استقلال و پرسپولیس از دیدگاه فنی دقایقی به جلال چراغپور به گفت‌وگو پرداختیم که متن آن را در زیر می‌خوانید. 

صحبت را از برگزاری لیگ برتر در فصل جاری بعد از سپری شدن دو هفته از این رقابت‌ها آغاز کنیم. 

شروع رقابت‌های لیگ خواصی دارد که در این فرصت می‌توانیم بیشتر روی آنها تمرکز کنیم و به آنها بپردازیم و سپس درباره جزئیات آن صحبت کنیم. اولین مورد این است که ما یکی از عجیب‌ترین پیش‌فصل‌ها را سپری می‌کنیم، به این دلیل که بیشترین جابه‌جایی بازیکن درحالی در لیگ ما اتفاق می‌افتد که تقریبا همه آنها به‌نوعی درون جابه‌جایی محسوب می‌شوند، یعنی یک تیم می‌گوید که من فلان بازیکن را نمی‌خواهم و یک تیم دیگر باعجله می‌گوید من همان بازیکن را می‌خواهم و این یک امر استثنایی است که فقط در لیگ ما شاهد آن هستیم. درواقع بازیکنانی را در لیگ‌مان شاهد هستیم که بازار و مشتری داشته باشد اما تیم خودش این بازیکن را نخواهد و در ازایش بازیکنی از تیم حریف را بخواهد که باشگاهش او را نخواهد. درواقع هر تیم مشتری بازیکن حریفش باشد که این یک استثنا در فوتبال به شمار می‌رود. 

خواص بعدی را اشاره می‌کنید؟

مورد بعدی این است که عدم تعادل بین بودجه‌ای که بین تیم‌های ما در لیگ حضور دارند باعث می‌شود وضعیت 6 تیم بالای جدول با 6 تیم آخر متفاوت باشد و در همین شروع لیگ اگر جدول را نگاه کنید مهم‌ترین شاخصه تیم‌های بالای جدول مالی است نه فنی و فوتبالی. وقتی همه مدافعان لیگ راهی 6 تیم اول می‌شوند سایر تیم‌ها در ساده‌ترین صحنه‌ها گل می‌خورند. الان هم شرایط طوری شده که در بسیاری از بازی‌ها با یک گل هم می‌توان به برتری رسید، به شرطی که گل نخورید. به همین دلیل است که الان مدافعان ما قیمت‌دار شده‌اند. این هم خاصیت دوم در لیگ ماست که تازگی‌ها خودش را به‌شدت نشان داده است. در هر صورت از آنجا که در فصول گذشته چند مدافع خارجی در لیگ ما بازی کردند و خیلی تعیین‌کننده شدند، اینها باعث شده مربیان ما بفهمند که یک مدافع با کلاس بالاتر از لیگ ما، حداقل 6 گل خورده به تیمش کمتر تحمیل می‌کند که این 6 گل، به صورت میانگین 4 امتیاز برای تیم فوق به ارمغان می‌آورد. این هم از نقش مدافعانی که خریداری می‌شوند و به لیگ ما می‌رسند. 

موارد دیگری هم وجود دارد؟

همه این مجموعه یعنی مالی، جابه‌جایی بر حسب ارتباطات دوستانه و خانوادگی، معجزه‌ای که ایجنت‌ها درخصوص بسته شدن تیم‌ها رقم می‌زنند، در هفته‌های اول و دوم بوم نقاشی فصل فوتبال ما را ترسیم می‌کند، یعنی همین الان با یک نگاه به جدول بعد از بازی دوم می‌توانید پیش‌بینی کنید چه تیم‌هایی سقوط می‌کنند یا چه تیم‌هایی وسط جدول می‌مانند و چه تیم‌هایی شانس قهرمانی دارند. این درحالی است که جدول امسال لیگ ما آبستن حوادثی هم خواهد بود. من فکر می‌کنم آمدن یک حریف قابل‌قبول، فوتبال بلد، یاردار، بودجه‌دار و مربی‌دار باعث می‌شود پارادوکس دو تیمی به هم بخورد و به 3 تیم تبدیل خواهد شد و اینجاست که یکسری مسائل برای مربیانی که از جدول عقب بمانند یا سوم و چهارم باشند، مشخصا پیش می‌آید. 

در این خصوص واضح‌تر صحبت می‌کنید؟

اسمی از کسی نمی‌برم اما این مسائل حتی در هفته دوم داشت پیش می‌آمد اما یک حادثه جلوی آن را گرفت. 

به پنالتی از دست رفته ملوان اشاره می‌کنید؟

در این خصوص فقط آنقدری عنوان ‌کنم که همین اتفاق از بروز یک بحران جلوگیری کرد. 

به قوانین من درآوردی و فی‌البداهه لیگ امسال اشاره کنیم. این اتفاقات چقدر می‌تواند از لحاظ فنی، لیگ امسال را به چالش بکشد؟

باید قبول کنیم هر اتفاقی که می‌افتد قبل از آن باید در یک اتاق فکری درخصوص آن به نتیجه برسند، بعد آن را به یک بخشنامه، ابلاغیه یا قانون یا هر چیز دیگری تبدیل کنند. وقتی مجموعه‌ای که باید به این قضایا بپردازد، تخصصی نیست، یعنی درخصوص عمق فوتبال فکری نمی‌شود. خیلی از این آقایان فوتبال را مانند دریاچه بزرگی می‌دانند که برایشان فقط نیم متر عمق دارد، درحالی‌که باید عمق فوتبال را زیاد کنند؛ نه طول و عرضش را نه اینکه چهره‌اش را تغییر بدهند و بگویند عمقش را زیاد کردیم. الان عربستان عمق فوتبالش را زیاد می‌کند اما ما با قوانینی که رقم می‌زنیم طول و عرض آن را زیادتر می‌کنیم. ما در همین فوتبال کسانی را داشتیم که خارجی بودند و دو فصل روی نیمکت نشستند و بازی نکردند یا خارجی‌هایی داشتیم که بیماری داشتند و فوت کرده‌اند. این اتفاقات به ما می‌گوید در فوتبال‌مان نخبه‌ای که حتی بتواند برای 10 سال آینده فکر کند هم نداریم. ما نمی‌خواهیم مثل ژاپنی‌ها 20 ساله فکر کنند. ژاپن روزی گفت می‌خواهد در جام‌جهانی جزء 4 تیم برتر جهان باشد و آن روز همه خندیدند و گفتند اینها یک کارتون درست کرده‌اند فکر می‌کنند فوتبال همین است. درحالی‌که امروز در همه رده‌های سنی از کوچک تا بزرگ ما را شکست می‌دهند و در جام‌جهانی تیم‌های بزرگ جهان را حذف می‌کنند. به‌خاطر اینکه 20 ساله فکر کردند. آنها نفراتی مانند لینه کر، زیکو، تروسیه و... را آوردند و درست همین فرمول عربستان را رفتند. همان زمان بعد از سبک‌شناسی فوتبال‌شان، سبک فرانسوی را برای فوتبال ژاپن ایجاد کردند و کسانی را آوردند که جلویشان مدافع تربیت کنند. الان هم بازیکنانی مانند رونالدو، سانه، مانه، بن‌زما و بقیه مهاجمان به فوتبال عربستان می‌آیند، چون می‌خواهند مواجهه با فوتبال مدرنیته و حمله جهانی را درست کنند. کسانی هستند که آن سوی مرزها به این شکل عمیق فکر می‌کنند اما اینجا بدون توهین باید درخواست کنیم که آقایان بنشینید و یک مقدار فکر کنید. چرا این‌طور شد؟ چرا برای دعوت شدن یا نشدن یک بازیکن به تیم ملی تا این اندازه عوامل جنجالی داریم؟ اصلا یعنی چه؟ چه اتفاقاتی در فوتبال ما می‌افتد که امیدواریم به خیر و خوشی بتوانند حلش کنند. 

درحالی در بخشی از صحبت‌هایتان به مدافعان اشاره کردید که امروز شاهد کمبود مهاجم در لیگ‌مان هستیم تا جایی که برای رفع این معضل، تیم‌ها به فکر استفاده از مهاجمان خارجی افتاده‌اند. 

آن کسی که بخواهد بیاید و در لیگ ما تغییر محتوا و ماهیت ایجاد کند، گران است. اگر کسی یک ذره جای بهتری بخواهد برود به کشورهای عربی می‌رود و به فوتبال ایران نمی‌آید. این را یادتان باشد. این پنبه را از گوش دربیاوریم که مثلا 22 یا 23 سالش باشد و مشتری داشته باشد و اندازه‌هایش در سطح فوتبال جهانی حتی نیمه‌مدرن هم باشد به ما نمی‌رسد. 

به صورت تخصصی درباره شرایط امسال دو تیم پرطرفدار استقلال و پرسپولیس چه نظری دارید؟

اگر نتیجه را به 3 قسمت تقسیم کنیم، دو بخش از آن برای تیم و یک بخش از آن متعلق به حوادث است. اگرچه در این بین داوری‌ها، خطای انسانی و حوادث دیگر هم هستند که  می‌توانند فارغ از این بخش‌ها فوق‌العاده تاثیرگذار باشند. بر همین اساس دوباره عرض می‌کنم اگر در همین هفته پنالتی ملوان گل می‌شد معلوم نبود جریان بازی و البته تحلیل کارشناسان به چه سمتی خواهد رفت یا جریاناتی که توسط رسانه‌ها نوشته می‌شود. شاید از نگاه شما این قضیه به بردهای پیاپی برای استقلال تعبیر شود اما برای من کارشناس اینچنین تعریف می‌شود که این تیم را از لحاظ روانی آن‌طور که انتظار داشتیم مقابل ملوان ندیدیم. هرچند می‌توان به دلایلی ازجمله تغییرات کادرفنی در این باشگاه اشاره کرد و باید منتظر ماند و دید در ادامه چه اتفاقاتی برای این تیم می‌افتد. از سوی دیگر پرسپولیس کمتر یار گرفته و بیشتر روی کار تیمی کار کرده، هرچند در این تیم هم یک مساله به صورت واضح درحال اتفاق است. 

چه مساله‌ای؟

اول اینکه برخی مهره‌های این تیم دارند آرام‌آرام به روزمرگی می‌افتند و فوتبال تکراری بازی می‌کنند، مثل یک زندگی روزمره! مثل رئال‌مادرید سال گذشته که برای مدتی به روزمرگی افتاده بود و درنهایت تغییراتی را حاصل کرد. الان هم پرسپولیس تقریبا به فوتبال روزمره کشیده می‌شود و امیدوارم بتواند فصل را به شکل دیگری طی کند.

سوژه های روز، خبرهای داغ
سوژه های روز، خبرهای داغ پارس لاین: مقالات آموزنده، خبرهای داغ ایران و جهان، ویدیوهای جذاب و دیدنی را در صفحه ما در آیدت ببینید.

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋