اطلاعرسانی دیرهنگام و غیرشفاف درباره اتفاقات شب گذشته پایتخت؛ شایعات و فرضیهها درباره صدای آژیر تهران؛ فرضیه دیگر درباره آژیر خطر تهران این بود که یک جنگنده اسرائیلی وارد حریم هوایی پایتخت شده است. ایدی کوهن تحلیلگر اسرائیلی که سابقه فعالیت در دفتر نخست وزیری اسرائیل را نیز دارد در توییتی نوشت که «جتهای مخفی اف-۳۵ بر فراز تهران پرواز داشتهاند.»
پارس لاین باز هم شبانه شوکی تازه به ساکنان پایتخت وارد شد. این بار نور شدید و انفجار نبود که خبرساز شد، بلکه صدای آژیر خطری بود که ساکنان غرب تهران را نگران کرد. با وجود گذشت ساعتها از حادثه هنوز دقیقا معلوم نیست چرا آژیر خطر تهران به صدا در آمد.
پارس لاین ، شامگاه جمعه دهم بهمن ماه ابتدا برخی کاربران در رسانههای اجتماعی از شنیده شدن صدای آژیر برای دقایقی در غرب تهران خبر دادند.
بنابر گزارشها، صدای آژیر در مناطق شهرآر، ستارخان و مرزداران در غرب تهران برای دقایقی شنیده شد و بسیاری از ساکنان این مناطق ویدیوهایی از شنیده شدن صدای آژیر را در شبکههای اجتماعی منتشر کردند.
فرضیه ها و شایعات زیادی در این باره مطرح شد.
تا مدتی هیچ نهادی در این باره توضیحی نداد تا اینکه حمید رضا گودرزی، معاون امنیتی استانداری تهران گفت که «سیستم صوتی یکی از سازمانها در شهرک آزمایش دچار اختلال شده که همین موضوع موجب شنیده شدن آژیر در غرب تهران شده است.»
اما درجاتی مدیرکل مدیریت بحران استان تهران هم در تماس با شبکه خبر گفت: "نفوذ آب پس از بارش شدید باران به یک مجموعه، باعث فعال شدن صدای آژیر آنجا شده بود. چیز خاصی نیست و مردم خیالشان راحت باشد."
شهرام آدمنژاد، جانشین وزیر راه در ستاد مدیریت بحران این وزارتخانه نیز گفت: «نمیداند آژیر مربوط به کدام مجموعه» بوده، ولی مربوط به وزارت راه نبوده است.»
در همین حال اتفاقات دیگری بر نگرانی ها در این باره افزود. هواپیمای ترکیش ایرلاین که از استانبول به مقصد تهران در حرکت بود با رسیدن به حریم هوایی فرودگاه امام، مسیر خود را تغییر داد و با خروج از آسمان ایران به سمت باکو رفت.
شایعات اولیه حاکی از آن بود که مشکل فنی هواپیمای A321-271NX ایرلاین ترکیشایر بر فراز مناطق غربی تهران و احتمال سقوط علت فعال شدن آژیر هشدار بوده است.
با این حال مدیر روابط عمومی فرودگاه امام خمینی در این باره توضیح داد که "احتمال سقوط پرواز ترکیش ایر به هیچ وجه صحت ندارد و خلبان این شرکت هواپیمایی تصمیم به فرود نیامدن در این شرایط جوی نامساعد گرفته است."
او افزود: «در چنین شرایطی تنها خلبان است که می تواند بر اساس قانون تصمیم بگیرد که می تواند فرود بیاید یا خیر و به دلیل شرایط جوی نامساعد و وجود ابر های خطرناک CB این خلبان تصمیم گرفته که به سمت باکو برود و اعلام کرد که پس از مساعد شدن آب و هوا دوباره به فرودگاه امام خمینی باز خواهد گشت.»
فرودگاه امام خمینی تاکید کرد که پس از فرود نیامدن هواپیمای ترکیش ایر دیگر پرواز ها در این فرودگاه نشسته اند.
انفجار ترانس برق شایعه دیگری بود که در این باره منتشر شد، اما بررسیها نشان میدهد شب گذشته هیچ انفجاری در ترانسهای پایتخت رخ نداده است.
فرضیه دیگر درباره آژیر خطر تهران این بود که یک جنگنده اسرائیلی وارد حریم هوایی پایتخت شده است. ایدی کوهن تحلیلگر اسرائیلی که سابقه فعالیت در دفتر نخست وزیری اسرائیل را نیز دارد در توییتی نوشت که «جتهای مخفی اف-۳۵ بر فراز تهران پرواز داشتهاند.»
به گزارش خبرگزاری تسنیم یک مقام آگاه در نیروهای مسلح نیز، شایعه ورود جنگندههای اف35 اسرائیلی در آسمان کشور را تکذب کرد و گفت ماجرای دیشب هیچ ارتباطی با تهدیدات هوایی که منجر به فعال شدن سیستم پدافند هوایی کشور بشود نداشته است.
این خبرگزاری افزود: «شعاع عملیاتی جنگنده اف ۳۵ -در حالت عملیاتی- حدودا ۱۲۰۰ کیلومتر است که این میزان بُرد -حتی اگر هواپیما در بالاترین ارتفاع به منظور کاهش مصرف سوخت حرکت کرده و مسیر کاملا مستقیم را هم طی کند- کفاف رسیدن به مرکز ایران را نمیدهد.
به نوشته تسنیم "این جنگنده باید برای این عملیات یا بر فراز آسمان یا روی زمین در یکی از کشورهای همسایه باید سوختگیری کند که در این صورت امکان پنهان نگاهداشتن عملیات مقدور نیست."
احتمال حمله سایبری مورد دیگری است که به آن اشاره شده است. در این باره گفته می شود ظاهرا سایت فرودگاه امام خمینی و سایت چندمرکز دیگر شب گذشته برای مدتی از دسترس خارج شده بود.
هیچ مقام مسئولی درباره دلیل از دسترس خارج شدن سایتها توضیحی نداده است.
به هر ترتیب متاسفانه باز هم یک اتفاق بیسابقه در تهران نگرانیهای فراوانی ایجاد کرده است. در این مورد هم مانند مورد مشابه انفجار شرق تهران اطلاع رسانی دیرهنگام، غیر شفاف و نامناسب بر شایعات دامن زده است.
تا زمانیکه مقامات مسئول دقیقا توضیح ندهند چه اتفاقی رخ داده است به نظر نمی رسد شایعات و گمانهزنیها پایان یابد.
پاسخ ها