زاوه با اشاره به اینکه با آزادسازی قیمت، تقاضای موجود در بازار واقعی شده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه این قیمت کارخانه با بازار آزاد در حال کاهش است، مردم ترجیح میدهند که از بازار آزاد تهیه کنند، این مسئله میتواند سوداگری را از بازار خارج کند، از سویی این موضوع باعث میشود که قیمتها با ثبات باشد و بازار نیز تکانههای قیمتی را دیگر تجربه نکند این در حالیست که به نظر میرسد این آزادسازی قیمتی نیز بالاخره در مورد خودروهای پرتیراژ به اجرا در آید.
پارس لاین شورای رقابت و خودروسازان با تعیین دستورالعمل جدید برای قیمت گذاری برخی از خودروها به دنبال نزدیک کردن قیمت کارخانهای خودرو به نرخهای بازار هستند.
پارس لاین ، بر اساس اعلام شورای رقابت ۱۸ خودرو مشمول فرمول جدید قیمت گذاری خواهند شد که شامل پژو پارس، پژو ۲۰۷ اتومات، پژو ۲۰۷ دستی، سمند سورن پلاس، رانا پلاس، رانا پلاس TU ۵، دنا پلاس توربو شارژ، دنا پلاس توبوشارژ اتومات، هایما توربو دستی، هایما توربو اتومات، تارا، ساینا S، کوییک، شاهین، آریا، برلیانس و چانگان میشود.
سود ثبت نام در قرعه کشی خودرو از بین خواهد رفت
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با فراروبا اشاره به اینکه آزادسازی قیمت ۱۸ مدل خودرو، تقاضا برای پیش فروش آنها را کاهش خواهد داد، گفت: با توجه به اینکه این مدل از خودروها قبل از آزادسازی قیمت فاصله قیمتی بسیار زیادی بین کارخانه و بازار آزاد وجود داشت، بسیاری از مردم به دلیل این گپ زیاد و سودی که در این باره موجود بود، روی به ثبت نام میآوردند، به نوعی میتوان گفت، آنها به قصد کسب سود هنگفت این کار را میکردند، بر همین اساس بود که بازار خودرو تبدیل شده است به یک مکانی که سفته بازی حرف اول را در آن میزد.
وی افزود: زمانیکه برای ثبت نام ۵۰ هزار خودرو بیش از سه میلیون نفر شرکت میکنند، این موضوع معلوم است که از بیخ مشکل دارد، اول نحوه پیش فروش به صورت اینترنتی بود که هرکه اینترنت بهتری داشت ثبت نام میکرد، که در آن شیوه نیز فساد و رانتهای زیادی وجود داشت و آنها تغییر دادند و قرعه کشی کردند، که این شیوه نیز به مانند برگزاری مسابقات بخت آزمایی بود، این در حالیست که با هر دو روش، کسی که متقاضی واقعی بازار بود، در اکثر اوقات موفق به خرید خودرو از کارخانه نمیشد.
زاوه با اشاره به اینکه با آزادسازی قیمت، تقاضای موجود در بازار واقعی شده است، اظهار داشت: با توجه به اینکه این قیمت کارخانه با بازار آزاد در حال کاهش است، مردم ترجیح میدهند که از بازار آزاد تهیه کنند، این مسئله میتواند سوداگری را از بازار خارج کند، از سویی این موضوع باعث میشود که قیمتها با ثبات باشد و بازار نیز تکانههای قیمتی را دیگر تجربه نکند این در حالیست که به نظر میرسد این آزادسازی قیمتی نیز بالاخره در مورد خودروهای پرتیراژ به اجرا در آید.
این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: این مسئله کاهش تقاضا برای شرکت در پیش فروشها باعث میشود که نقدینگی خودروسازان کاهش یابد و این خود سرآغاز مشکلاتی برای شرکتهای جاده مخصوص خواهد شد، بنابراین خودروسازان برای حل این معضل سرمایه درگردش خود باید فکری اساسی کنند، حال باید دید که در آینده آیا صنعت خودرو میتواند تغییرات راهبردی را در سیاستهای خود ایجاد کند و تغییر مسیر دهد یا اینکه همچنان به راه فعلی خود ادامه خواهد داد.
با آزادسازی قیمت خودرو چه اتفاقی رخ خواهد داد؟
سعید مدنی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با فراروبا اشاره به اینکه آزاداسازی قیمت خودرو باید زودتر از اینها اتفاق میافتاد، اظهار داشت: ما ده سال است که این موضوع را مطرح میکنیم و یک بار در سال ۹۱ نیز رخ داد، زمانیکه بنده مدیرعامل سایپا بودم، قیمت پراید را در حاشیه بازار تعیین کردیم و بعد از یک مدت قیمت این محصول متعادل شد و کاهش یافت، اما به یکباره با ورود رئیس جمهور وقت به موضوع خودرو و بیان پراید کیلویی چند؟ دوباره قیمت گذاری به وضع سابق برگشت و طی این سالها قیمتها به صورت افسار گسیخته بالارفت.
وی افزود: زمانیکه قیمت درب کارخانه و بازار آزاد بیش از دو و حتی سه برابر باشد، مردم برای کسب سود آنی به این روی میآوردند که برای پیش فروش خودرو صف خرید حتی ۷ میلیونی تشکیل دهند، شعور اقتصادی مردم بالا است و از این امکان استفاده میکنند، اما برای مصرف کننده واقعی این مسئله باعث ضرر میشوند، اما اگر قیمت خودرو در حاشیه بازار تعیین شود، قدر مسلم افزایش قیمت از وضعیت فعلی کمتر خواهد بود و بازار به این آشفتگی نخواهد بود.
این مدیر اسبق شرکت سایپا گفت: اگر قیمت به طور کلی آزاد شود، سه حالت پیش میآید، اول اینکه اگر میزان عرضه و تقاضا با هم برابر باشد، مشکلی با آزادسازی خودرو پیش نمیآید، دوم هم اینکه اگر تقاضا خیلی کم شود، خودروسازان مجبور هستند شرایطی خوبی را برای فروش به مانند سایر کشورها در نظر بگیرند، این که خرید را با شرایط اقساطی و لیزینگی به مشتریان خود عرضه کنند.
مدنی بیان داشت: سوم هم اینکه اگر بازهم تقاضا بالا باشد، قیمت بالا میرود تا یک جایی عرضه و تفاضا قیمت را تعیین کند، باید مکانیزم بازار باید قیمتها را مشخص نماید، این موضوعی است که میتواند بهترین وضعیت را هم برای مصرف کننده و هم برای تولیدکننده فراهم میآورد و بسیاری از مشکلات موجود در صنعت خودرو از هم میان بر خواهد داشت.
پاسخ ها