یکی از بزرگترین مشکلات کاربران در هنگام استفاده از فروشگاههای اینترنتی سردرگمی در انتخاب، بررسی و در نهایت پیدا کردن محصول مورد نظرشان است. این امر باعث میشود که کاربران از جستجوی زیاد خسته شده و احتمالا اقدام به خرید نکنند یا محصولی را خریداری کنند که مورد نظرشان نمیباشد. اما در این مورد چه باید کرد؟ آیا استفاده از هوش مصنوعی میتواند کمکی به مشتریان برای داشتن تجربه خریدی لذت بخش کند؟ اما چگونه، و این کار به چه صورتی امکان پذیر است؟
دیجیکالا بزرگترین فروشگاه آنلاین کشور است که محصولات متنوع آن به بیش از 2 میلیون کالا میرشد. این مجموعه همواره در تلاش بوده تا با ارائه بهترین خدمات و استفاده از الگوریتمهای هوش مصنوعی و هوشمند، تجربه خرید متفاوتی برای مشتریان خود ایجاد و آنها را به سمت محصول مورد نظرشان هدایت کند.
همانطور که دیجیکالا بیان میکند: «مشتریمداری مهمترین عامل در کسبوکار و ارتباط با مشتریان است». این جمله نشان میدهد که دیجیکالا به دنبال راهکارهایی برای خرید لذتبخش مشتریان است. استفاده از الگوریتمهای هوشمند تجربه خرید، گواه این ادعاست.
ماهیت کلی این الگوریتم به این صورت است که، رفتار کاربران را پیشبینی میکند و با ارائه پیشنهادهای متناسب با سلیقه مشتریان، آنها را در راستای خریدی سریع با کمترین جستجو و بهترین کیفیت یاری میکند.
این الگوریتم شامل 7 بخش اصلی است که به کاربران کمک میکنند انتخابی مناسبتر داشته باشند:
هوش مصنوعی قابلیت یادگیری دارد. به عبارت دیگر با بررسی سابقههای خرید و تاریخچه جستجو و... ،پیشنهاداتی به کاربران میدهد که هدفمند و نزدیک به سلیقه کاربر است. این امر باعث میشود کابران سریعتر به محصول مورد نظر دست یابند و مناسبترین خرید را داشته باشند.
یکی از جدیدترین الگوریتمها ارائه شده در جهان الگوریتم جستجو با تشخیص صدا است. این الگوریتم این امکان را میدهد تا کاربران بدون نیاز به تایپ کردن و فقط با گفتن نام، به محصول مورد نظر خود در بخشهای مختلف و در میان میلیونها کالا برسند. از طرفی جامعه آماری بیشتری قابلیت استفاده از این خدمات را دارند به طور مثال افرادی که قادر به تایپ کردن نیستن میتوانند از آن به سادگی استفاده کنند.
همانطور که گفته شد، هوش مصنوعی به طور مداوم در حال ذخیره اطلاعات و بررسی سلیقه کاربران است. از این رو پیشنهادهایی که ارائه میدهد بسیار نزدیک به سلیقه کاربران است، و با توصیههای خودکار خود سعی در هدایت مشتریان جهت خریدی بهینه و مناسب دارد.
در باکس جستجو سایت دیجیکالا کافی است چند حرف یا کلمه از نام محصول مورد نظر خود را تایپ کنید تا با استفاده از الگوریتم پیشرفته AutoComplete)) باقی کلمه را حدس بزند و لیستی از محصولات را نمایش دهد. نکته جالب این الگوریتم این است که اغلب مواقع محصول یا کالای مورد نظر خود را در اولین یا دومین مورد پیشنهادی میتوانید پیدا کنید.
این قابلت به کاربر این امکان را میدهد تا محصولات را با توجه به میزان بازدید و تعداد کلیک دستهبندی کند. این دسته بندی میتواند بر اساس «پربازدیدترینها»، «مرتبط ترینها» و .... باشد. این قابلیت نه تنها به کاربران دید خوبی نسبت به کالای مور نظرشان میدهد بلکه میتوانند بررسی کنند که دیگر کاربران چه میزان از محصول مورد نظرشان استفاده کردهاند.
جستجوهای شما نشان میدهد که اغلب به دنبال چه محصولات یا خدماتی هستید. بررسی این تاریخچه توسط الگوریتمها این امکان را میدهد که با توجه به آنها محصولات یا خدمات دقیقتر، نزدیکتر به خواسته شما و... را پیشنهاد دهند.
شاید وقتی صحبت از جستجو یک محصول شود اولین چیزی که به ذهن شما برسد این است که نیاز دارید کلمه مربوط به آن را در باکس جستجوی تایپ کنید، و جستجو را بزنید و ثانیهای بعد مشخصات و تصاویر محصول را مشاهده کنید. گاهی هیچ اسمی از محصول یا کالا را نمیدانید فقط یک عکس از آن بگیرید و تصویر محصول را بارگذاری کنید تا تمامی اطلاعات مربوط به آن را به دست آورید.
منبع: تکراسا، اتاق خبر دیجی کالا
پاسخ ها