وزیر صنعت از برنامه خود رونمایی کرد؛ قطعهسازان خودروساز؛ انحصار جدید صنعت خودرو؟!؛ مدنی با تاکید بر اینکه طی سالها شورای رقابت با قیمت گذاری دستوری صنعت خودرو را نابود کرده است، ادامه داد: مدام گفته میشود صنعت خودرو انحصاری است، اما این انحصار زمانیکه با قیمت گذاری دستوری خودروساز را مجبور میکند که با زیان خودرو تولید کند، چه فایدهای دارد!، انحصار زمانی معنا پیدا میکند که یک شرکت با همکاری دولت تنها خود یک محصول را تولید کند و بعد از این که بازار را دست گرفت، قیمت محصولش را بالا ببرد، اما این مورد در صنعت خودرو با وجود شورای رقابت نمیتواند مصداق داشته باشد، الان با این وضعیت و حضور شورای رقابت هیج سرمایه گذاری داخلی و خارجی حاضر نخواهد شد با قیمت گذاری دستوری در ایران خودرو تولید کند.
پارس لاین درحالیکه این روزها صنعت خودرو از همه طرف تحتفشار است و مشکلات عدیدهای خودروسازان را احاطه کرده است، رزم حسینی وزیر صمت از زمانیکه روی کار آمده اعلام کرده است که صنعت خودرو انحصاری است و باید این انحصار شکسته شود، وی برای عملی کردن این گفته خود، به قطعهسازان پیشنهاد تشکیل کنسرسیومی را برای تولید خودرویی ایمن و با کیفیت به منظور ایجاد رقابت در تولید خودرو ارائه داد.
پارس لاین ، علیرضا رزمحسینی وزیر صمت در جلسه با قطعهسازان خودرو گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت آمادگی دارد که برای ایجاد رقابت در بازار خودرو از رقبای توانمند حمایت کند چراکه شکستن انحصار در تولید خودرو مسیری منطقی برای آینده صنعت خودروسازی کشور است.
وی با بیان اینکه تولید خودرو در دنیا بر اساس نیاز مشتری انجام میشود، تصریح کرد: خود شرکتهای توانمند قطعهساز از طریق ترکیب شدن با یکدیگر کنسرسیومی برای تولید خودرو میتوانند تشکیل دهند و روی فناوری و نوآوری با ریسکپذیری کار کنند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: باید تصدیگری دولت در حوزه خودرو کاهش یابد، ایجاد کنسرسیوم خودروسازان و قطعهسازان مسیری برای کاهش هزینههای دولت در حوزه صنعت خودروسازی است که نیازمند اصلاحات ساختاری نیز است.
خودروساز شدن قطعه سازان مسئله اصلی صنعت خودرو نیست
سعید مدنی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه ابتکار عمل وزیر صنعت در مورد پیشنهادش در مورد خودروساز شدن قطعه سازان الان مسئله اصلی صنعت خودرو نیست، گفت: دولت بهتر است پای خود را از صنعت خودرو بیرون بکشد و به جای دخالت در خودروسازیها تنها بر روی آنها نظارت کند، الان دو خودروساز بزرگ عملا به وسیله دولت اداره میشوند، اگر دولت میخواهد به فکر صنعت خودرو باشد، باید تکلیف سهام خود در ایران خودرو وسایپا را مشخص کند، در حال حاضر سهام این دو شرکت تودرتو و پیچیده است و عملا سهمی واگذار نشده است.
وی افزود: بنابراین مقدم بر رفع انحصار از صنعت خودرو تعیین تکلیف وضع موجود است، اگر به طور واقعی ایران خودرو و سایپا خصوصی شوند و دولت کنار برود از این قضیه بسیاری از مشکلات حل میشود، حال در مورد خودروساز شدن قطعه سازان اگر مسئلهای که به آن اشاره کردم، محقق شود، مشکلی ندارد ورود قطعه سازان به تولید خودرو، میتوانند در این زمینه یک کنسرسیوم تشکیل دهند و به تولید خودرو بپردازند، کما اینکه الان گروه بهمن در تملک یک قطعه ساز بزرگ است، اگر واقعا قطعه سازان قرار است، کار را متفاوت انجام بدهند، نسبت به ایران خودرو و سایپا، میتوانند این کار را از همین شرکتی که نام بردم شروع کنند.
مدنی اظهار داشت: بنابراین این موضوع که قطعه سازان وارد تولید خودرو شوند، مسئله تازهای نیست، این در حالیست که یکی قطعه سازان بزرگ نیز یک صندلی هیئت مدیره در ایران خودرو دارد و میتواند دومی را نیز در اختیار بگیرد، بنابراین این بحث به نظر نمیرسد، امروز موضوع اصلی صنعت خودرو باشد، اگر فضا برای همه مهیا باشد، قطعا کسانی هستند که توانایی داشته باشند تا تولید کنند، در زمانی که واردات خودرو آزاد بود، برخی از واردکنندگان مدلهایی را که میآوردند، کم کم به دنبال مونتاژ آن بودند، بنده در ریز جریان این شرکتها بودم.
مدیر عامل اسبق سایپا اضافه کرد: این شرکتها قرار بود، به مروز بعد از مونتاژ شروع به داخلی سازی کنند و تولید را در کشور عملیاتی کنند، این پروسه اولا زمان بر است و دوما نیاز به سرمایه گذاری قابل توجهی داشت، که این در حال انجام بود، اما به یک باره دولت اعلام کرد، واردات خودرو ممنوع است و بسیاری از شرکتها در ایفای تعهدات خود به مشتریان خود درمانند و این موضوع برای آنها گرفتاریهای زیادی ایجاد کرد، نتیجه نیز این شد که تمامی این برنامههایی آنها برای تولید و مونتاژ داشتند، همگی از بین رفت.
شورای رقابت بلای جان صنعت خودرو
وی با تاکید بر اینکه طی سالها شورای رقابت با قیمت گذاری دستوری صنعت خودرو را نابود کرده است، ادامه داد: مدام گفته میشود صنعت خودرو انحصاری است، اما این انحصار زمانیکه با قیمت گذاری دستوری خودروساز را مجبور میکند که با زیان خودرو تولید کند، چه فایدهای دارد!، انحصار زمانی معنا پیدا میکند که یک شرکت با همکاری دولت تنها خود یک محصول را تولید کند و بعد از این که بازار را دست گرفت، قیمت محصولش را بالا ببرد، اما این مورد در صنعت خودرو با وجود شورای رقابت نمیتواند مصداق داشته باشد، الان با این وضعیت و حضور شورای رقابت هیج سرمایه گذاری داخلی و خارجی حاضر نخواهد شد با قیمت گذاری دستوری در ایران خودرو تولید کند.
مدنی بیان داشت: پیش شرط و ضرورت ایجاد فضای رقابتی در صنعت خودرو استفاده از مکانیزم بازار است و شورای رقابت به جای اینکه بیاید به رسالت خود که همان رقابت پذیر کردن صنعت خودرو است عمل کند، تنها به قیمت گذاری میپردازد، بنابراین تا زمانیکه این وضعیت حاکم است، نباید انتظار داشت که معجزهای در صنعت خودرو رخ دهد.
این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: تا زمانیکه شورای رقابت قیمت گذاری کند خودرو را، هم مصرف کننده ناراضی است که چرا به قیمت بازار آزاد خودرو را میخرد و هم تولیدکننده که فاصله قیمتی تا بازار آزاد را میبیند، در حال حاضر رانت حاصل از فاصله قیمت کارخانه تا بازار آزاد، به جیب دلالان بازار میرود و در این بین هم مردم و هم خودروسازان ضرر میکنند، بنابراین تا زمیانیکه این سیکل معیوب اصلاح نشود، وضعیت صنعت خودرو به همن منوال فعلی است.
پاسخ ها