هدف از این کار مطرح شدن ایران در این ترند جهانی بود و این که در کنار خبرهای بد و ناگواری که هر روز از ایران به گوش می رسد، این بار نام ایران با خبری متفاوت و جذاب تکرار شود.
روز بیست و چهارم آذر ماه سال جاری خبر دیده شدن نهمین مونولیت دنیا در ایران به همراه عکسهایی از آن پخش شد و واکنشها و تحلیلهای متفاوتی به دنبال داشت.
به گزارش عصر ایران، ماجرا از جایی جالبتر شد که خبرنگاران برای دیدن مونولیت به محل نصب آن رفتند و به جای آن با تختهای چوبی مواجه شدند.
اما واقعیت مونولیت ایران چه بوده است؟
دکتر امیر هوشنگ کمالی فرد، استراتژیست رسانهای این پروژه، ماجرا را برایمان توضیح داد.
به گفته وی، این مونولیت به همت و هزینه شخصی دکتر شهریار شفیعی، بنیان گذار آکادمی برند ایران، استاد دانشگاه و متخصص برندسازی، ساخته و در ملکی شخصی در نیکنام ده جاجرود نصب شد.
کمالی فرد افزود: هدف از این کار مطرح شدن ایران در این ترند جهانی بود و این که در کنار خبرهای بد و ناگواری که هر روز از ایران به گوش میرسد، این بار نام ایران با خبری متفاوت و جذاب تکرار شود.
دکتر شهریار شفیعی
دکتر کمالی فر با اشاره به خرافههایی که درباره مونولیتهای قبلی رواج یافته بود گفت: با انتشار خبرهای ۸ مونولیت پیشین، برخی افراد آن را به موجودات فضایی نسبت میدادند، حال آن که اهدافی مانند برندینگ مکانی در پس این ماجراها در سراسر جهان وجود داشت. بنابراین، با نصب این مونولیت و شفاف سازی بعدی، کوشیدیم کمکی کرده باشیم به خرافات ستیزی و ابهام زدایی.
این متخصص «بازاریابی محتوا» افزود: اما هدف سوم و اصلی ما یادآوری این وظیفه ملی بود که یکایک ما در قبال نام آوری ایران زمین و جایگاه برند میهن خود متعهد و مسئول هستیم و حال که در یک روند جهانی، کارهای هنری در کشورهای مختلف در حال برپا شدن هستند، چه بهتر که نام ایران هم در زنجیره این اخبار هیجان انگیز و جذاب قرار گیرد.
دکتر امیر هوشنگ کمالی فرد و دکتر شهریار شفیعی
در دو روز گذشته که خبر نصب این مونولیت در جاجرود تهران اعلام شد، تحلیلهای بسیار متفاوت و جالبی در خصوص این مونولیت توسط کاربران در فضای دیجیتال منتشر شد که با انتشار فیلمهایی از جای خالی مونولیت و کاشته شدن یک تخته چوب در جای خالی آن، شایعات بالا گرفت؛ هر چند که آخرین اخبار حاکی از آن است که همان تخته چوب هم ناپدید شده است!
دکتر کمالی فرد در این باره چنین توضیح داد: برنامه ریزی اولیه هم این بود که ابتدا این اثر هنری با هویت صنعتی خود در یک فضای طبیعی برپا شود و سپس در صورت لزوم، به محلی عمومیتر منتقل شود. در واقع آنچه ما در پی آن بودیم، روشن ساختن این نکته بود که هرگاه حس میهن دوستی خود را فراتر از منافع شخصی قرار دهیم، در جهان امروز فرصتهای بی شماری برای همنشین سازی نام ایران در کنار رویدادهای خوب و زیبا هست. در نهایت خوشحالیم که نام ایران به عنوان نهمین کشور در این ردیف از رخداد جهانی ثبت شد.
گفتنی است دکتر شهریار شفیعی که مونولیت ایرانی با هزینه شخصی وی ساخته و در جاجرود نصب شده است، دارای مدرک PHD برندسازی از دانشگاه RENNES فرانسه و بنیانگذار آکادمی برند ایران است.
عضویت در کمیسیون برند ایران در سازمان توسعه تجارت، عضویت در هیأت علمی سازمان مدیریت صنعتی، مدیریت علمی دورههای تخصصی مدیریت برند IMI، مدیریت BrandTech و ... از دیگر فعالیتهای این استاد دانشگاه و متخصص برندسازی است.
پاسخ ها