سوژه های روز، خبرهای داغ

سوژه های روز، خبرهای داغ

پارس لاین: مقالات آموزنده، خبرهای داغ ایران و جهان، ویدیوهای جذاب و دیدنی را در صفحه ما در آیدت ببینید.
توسط ۳۴ نفر دنبال می شود
 ۹ نفر را دنبال می کند

(تصویر) احمد علی راغب، خالق آهنگ های ماندگار انقلابی درگذشت

(تصویر) احمد علی راغب، خالق آهنگ‌های ماندگار انقلابی درگذشت

احمدعلی راغب، خالق موسیقی ماندگارترین ترانه‌ها و سرود‌های انقلابی از جمله «خجسته باد این پیروزی» در سن ۸۶ سالگی، درگذشت.

احمدعلی راغب، یکی از ماندگارترین و شناخته شده‌ترین آهنگسازان و هنرمندان موسیقی انقلاب، سه‌شنبه ۱۸ آذر در سن ۸۶ سالگی پس از مدت‌ها مبارزه با بیماری سرطان، دارفانی را وداع گفت.

به گزارش مهر، مرحوم احمدعلی راغب، آهنگساز و نوازنده ساز‌های تار، سه تار و عود و نواساز سال ۱۳۲۳ در شهر بندرانزلی متولد شد.

او در سال ۱۳۵۸، بعد از تعطیلی فعالیت واحد موسیقی صدا و سیما، به همراه چند نوازنده دیگر و همکاری محمد گلریز مشغول ساخت و اجرای سرود در ارتباط با انقلاب شد و با پس از آشنایی با حمید سبزواری و همکاری با شهید مجید حدادعادل که در آن زمان مدیر رادیو بود، به تهیه سرود‌هایی همچون «خجسته باد این پیروزی»، «مطهری»، «نواب صفوی»، «نغمه اتحاد»، «نغمه توحید»، «مارش حرکت»، «پاسداران»، «سرودبسیج»، «خدایا خدایا»، «باز آی»، «آمریکا آمریکا» و ده‌ها سرود دیگر پرداخت.

او پس از شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نیز، در زمینه موسیقی دفاع مقدس آثار بسیار زیادی را عرضه کرد که بعضی از آن‌ها به شهرت بسیار زیادی رسید که از جمله آن‌ها سرود «خجسته باد این پیروزی» در آواز بیات ترک است.

از حیث تعداد آثار آهنگسازی شده در سازمان صدا و سیما، احمدعلی راغب پیشتاز است و او در میان همکاران به نام «مرد هزار آهنگ» مشهور است.

مروری بر آثار احمد علی راغب

«به یاد شهدای انقلاب» با شعر حمید سبزواری و خوانندگی مهرداد کاظمی و محمد گلریز، «شکوفه اشک» با شعر مهرداد اوستا و خوانندگی مرتضی محمدی، «درآیینه» بر اساس رباعیات خیام با صدای مرتضی محمدی، «مینای دل» با شعر مشفق کاشانی و خوانندگی مهرداد کاظمی، «درد عشق» بر اساس غزلیات حافظ و صدای بهرام گودرزی، «کوراشیم»، «قلندر» و «پرچین» بر اساس موسیقی نواحی گیلان و خوانندگی ناصر مسعودی، «باغ تماشا» با شعر ساعد باقری و صدای مهرداد کاظمی، «مادر» با شعر ساعد باقری و صدای مهرداد کاظمی، «رقص گل‌ها» با شعر ساعد باقری و صدای عباس بهادری، «وصل جانان» با شعر ساعد باقری و صدای حسن همایونفال، «صدای عشق» با صدای بهرام حصیری، «اشک مهتاب» با صدای عبدالحسین مختاباد و «راز پرواز» با صدای سینا سرلک نیز از جمله آثاری است که تاکنون در قالب آلبوم به آهنگسازی مرحوم راغب در اختیار مخاطبان قرار گرفته‌اند.

زنده یاد راغب در سال ۱۳۸۲، به دلیل خلق ترانه‌ها و سرود‌های ماندگار انقلاب موفق به دریافت مدرک درجه یک هنری معادل دکترا در رشته آهنگسازی شد. این در حالی بود که از این هنرمند در جریان برگزاری بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر نیز قدردانی به عمل آمد.

سوژه های روز، خبرهای داغ
سوژه های روز، خبرهای داغ پارس لاین: مقالات آموزنده، خبرهای داغ ایران و جهان، ویدیوهای جذاب و دیدنی را در صفحه ما در آیدت ببینید.

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋