نکته جالب توجه اینکه این مصوبه بنا به رای اخیر دیوان عدالت اداری صادر شده است. از سوی دیگر این سوال و ابهام وجود دارد؛ آیا با برداشته شدن سقف ۷ برابر حداقل حقوق، مسیر برای دریافت پاداشهای قابلتوجه پایان خدمت در برخی سازمانها باز خواهد شد؟
براساس مصوبه هیات دولت و بهاستناد رای دیوان عدالت اداری، دریافتی بازنشستگان از سقف لحاظ شده هفت برابر حداقل حقوق معاف شد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، هیاتوزیران در جلسه ۲۸ آبان ماه خود بهپیشنهاد معاون حقوقی ریاستجمهوری حذف سقف حقوق بازنشستگان را (که ۷ برابر حداقل حقوق بازنشستگی بود) ابلاغ کرد.
به این ترتیب اصلاحیه آییننامه اجرایی بندهای (الف) و (ب) تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، موضوع افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۹۹ ابلاغ شد. در این مصوبه خطاب به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور آمده است: هیاتوزیران در جلسه ۲۸/ ۸/ ۱۳۹۹ به پیشنهاد شماره ۴۳۳۵۶/ ۹۳۹۷۷ مورخ ۲۰/ ۸/ ۱۳۹۹ معاونت حقوقی رئیسجمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:
آییننامه اجرایی بندهای (الف) و (ب) تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور موضوع تصویبنامه شماره ۳۷۰۷/ ت ۵۷۵۹ مورخ ۲۰/ ۱/ ۱۳۹۹ بهشرح زیر اصلاح میشود:
۱- در ماده (۲)، عبارت «و حداکثر حقوق آنان هفت برابر حداقل حقوق بازنشستگی» حذف میشود.
۲- تبصره ماده (۲) حذف میشود.
نکته جالب توجه اینکه این مصوبه بنا به رای اخیر دیوان عدالت اداری صادر شده است. از سوی دیگر این سوال و ابهام وجود دارد؛ آیا با برداشته شدن سقف ۷ برابر حداقل حقوق، مسیر برای دریافت پاداشهای قابلتوجه پایان خدمت در برخی سازمانها باز خواهد شد؟
در رای دیوان عدالت اداری درخصوص عدم شمول سقف حداکثر ۷ برابر حداقل حقوق و مزایا به حقوق بازنشستگان آمده بود، هرچند به موجب ماده ۷۶ قانون مدیریت خدمات کشوری حداقل و حداکثر حقوق و مزایای مستمر شاغلان و حقوق بازنشستگان و وظیفهبگیران مشمول این قانون و سایر حقوقبگیران دستگاههای اجرایی و صندوقهای بازنشستگی وابسته به دستگاههای اجرایی هر سال با پیشنهاد سازمان به تصویب هیاتوزیران میرسد، لیکن در تبصره ماده مذکور تعیین سقف حداکثر ۷ برابر حداقل حقوق ثابت و فوقالعادههای مستمر منحصرا به سقف حقوق ثابت و فوقالعادههای مستمر میباشند و با عنایت به اینکه بهموجب مواد ۷۶ و ۱۰۶ قانون مدیریت خدمات، قانونگذار برای بازنشستگان از حقوق بازنشستگی استفاده کرده و عبارت حقوق ثابت و مزایای مستمر فقط در مورد شاغلان مصداق دارد، بنابراین حکم مقرر در تبصره ماده ۷۶ ناظر بر تعیین حداکثر ۷ برابر حداقل حقوق ثابت و مزایای مستمر منصرف از حقوق بازنشستگان میباشد.
ثانیا: با عنایت به اینکه طبق مقررات ماده ۱۰۶ قانون مدیریت خدمات کشوری مبنای محاسبه کسور بازنشستگی برای محاسبه حقوق بازنشستگی کارمندان مشمول این قانون حقوق ثابت بهاضافه فوقالعادههای مستمر و فـوقالعاده بند ۱۰ ماده ۶۸ این قانون میباشد و به دلالت اطلاق حکم مقرر در این مـاده حقوق ثابت و فوقالعادههای مستمر و فوقالعاده ویژه که مبنای کسور بازنشستگی قرار گرفتهاند در تعیین حقوق بازنشستگی محاسبه میشوند و اختیاری برای هیاتوزیران راجع به تعیین سقف حداکثر ۷ برابر، بعد از تعیین حقوق بازنشستگی بر مبنای ماده ۱۰۶ مقرر نشده است.
ثالثا: طبق ماده ۸۲ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، برقراری مستمری بازنشستگان برای کلیه بیمهشدگان صندوقهای بازنشستگی (اعم از کشوری، لشکری، تامین اجتماعی و سایر صندوقهای بازنشستگی دستگاهها، نهادها و بانکها) بر مبنای میانگین دو سال آخر دریافتی که دارای کسور بازنشستگی میباشد و این حکم آخرین اراده مقنن در زمینه برقراری مستمری بازنشستگان است و در راستای استدلال پیشگفته سقف ۷ برابر حقوق و مزایای مستمر را برای تعیین مستمری بازنشستگان تعیین نکرده است، بنابراین در تعیین حقوق بازنشستگان، حکم تبصره ماده ۷۶ قانون مدیریت خدمات کشوری قابل اعمال نیست و رأی شماره ۳۷۷۴-۲/ ۱۲/ ۱۳۹۶ شعبه ۲۶ تجدیدنظر دیوان عدالت اداری که بر نقض رای شماره ۲۴۶۹-۱/ ۱۰/ ۱۳۹۴ شعبه سوم بدوی و وارد دانستن شکایت و عدم اعمال تبصره ماده ۷۶ قانون مدیریت خدمات کشوری در تعیین حقوق بازنشستگان صادر شده است صحیح و موافق مقررات تشخیص شد. این رأی بهاستناد بند ۲ ماده ۱۲ و ماده ۸۹ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ برای شعب دیوان عدالت اداری و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازمالاتباع است.
پاسخ ها