یک رسانه خارجی به وضعیت دوچرخه سواری در تهران و مشکلاتی که دوچرخه سواران در این شهر دارند پرداخته است.
فرانس ۲۴ در گزارشی به سه شنبههای بدون خودرو و ترویج دوچرخه سواری در تهران پایتخت ایران پرداخته است.
پارس لاین ، این رسانه فرانسوی نوشت: یک روز آفتابی، شهردار تهران و دیپلماتهای خارجی برای ترویج دوچرخه سواری با دوچرخه در پایتخت ایران شروع به حرکت کردند. در شهری با جادههای شیب دار، ترافیک سنگین و هوای آلوده.
کلانشهر تهران بیش از هشت میلیون نفر جمعیت دارد و در دامنه کوههای البرز قرار دارد، که با وسایل نقلیهای که با سوخت یارانهای کار میکنند و زیر ساختهای محدودی برای حمل و نقل دارد.
پیروزی حناچی شهردار تهران معتقد است که این کار تلاشی برای کاستن از مشکل ترافیک و مشکل آلودگی هوا است. او سعی کرده با راه اندازی سه شنبههای بدون خودرو یک روز در هفته را با دوچرخه و بدون خودرو به همراه همکارانش به سر کار برود.
شهردار تهران گفت: ما نمیگوییم که این راه حل است، اما یک راه حل کوتاه مدت، در دسترس، ارزان و پربار است که به کاهش ترافیک و آلودگی هوا کمک میکند.
حناچی میگوید قطعا این کار مانند آمستردام هلند نخواهد شد، اما میتواند یک تجربه جدید باشد.
مرکز شهر تهران به دلیل ترافیک و وسایل نقلیه دودزا به شدت آلوده است و کارخانههای اطراف شهر نیز وضعیت را بدتر کرده است.
شهردار تهران اقدام به راه اندازی فعالیت دوچرخههای اشتراکی هوشمند موسوم به بیدود کرده است. دوچرخههای نارنجی رنگ که در ۱۴۷ ایستگاه در سراسر تهران قابل مشاهده است. با این دوچرخهها میتوان خود رابه نزدیکترین ایستگاه مترو رساند.
به گفته حناچی، شهرداری در حال افزایش مسیرهای دوچرخه سواری و تلاش برای دسترسی بیشتر به دوچرخه هاست.
با این وجود دوچرخه سواران میگویند کمبود زیرساختههای اختصاصی دوچرخه سواری کار را دشوار کرده است.
فرشاد رضایی سرآشپز ۳۲ سالهای که روزانه بیش از ۳۰ کیلومتر را برای رفتن به محل کارش و برگشتن رکاب میزند در پاسخ به این سؤال که آیا تهران برای دوچرخه سواران مناسب است یا خیر گفت: اصلا، به هیچ وجه!
او که از بزرگراهها و خیابانها عبور میکند میگوید که جایی برای دوچرخه سواری وجود ندارد و بیشتر توسط موتورها تصاحب شده است.
در تهران موتورسیکلتها از پیاده روها برای عبور و مرور استفاده میکنند و یا فضای خالی که توسط ماشینها اشغال نشده را اشغال میکنند.
رضایی با بیان اینکه زیرساختهای بیشتری برای دوچرخه سواری موردنیاز است افزود: رانندگان و عابران پیاده دوچرخه سواران را بیشتر متجاوز میدانند.
نسترن جبارنیا ۲۹ ساله نیز که تجربه دوچرخه سواری در تهران دارد نیز به فرانس ۲۴ از چالشهایی که دوچرخه سواری در تهران دارد گفته است.
وی گفت: برخی او را گربه خطاب کرده و برخی برایش سوت زده اند و گاهی توسط خودروها تحت تعقیب قرار گرفته است. جبارنیا اضافه کرد: علاوه بر موانع فیزیکی و زیست محیطی برخی دوچرخه سواری زنان را غیراخلاقی میدانند.
این شهروند با بیان اینکه هنگام دوچرخه سواری کاملا پوشیده بیرون میرود میگوید با این حال همچنان استرس دارم.
پاسخ ها