سوژه های روز، خبرهای داغ

سوژه های روز، خبرهای داغ

پارس لاین: مقالات آموزنده، خبرهای داغ ایران و جهان، ویدیوهای جذاب و دیدنی را در صفحه ما در آیدت ببینید.
توسط ۳۴ نفر دنبال می شود
 ۹ نفر را دنبال می کند

ساخت سریال حضرت موسی توسط ابراهیم حاتمی کیا؛ همه آنچه می دانیم؟

ساخت سریال حضرت موسی توسط ابراهیم حاتمی‌کیا؛ همه آنچه می دانیم؟

حاتمی‌کیا سریال حضرت موسی(ع) را برای صداوسیما می‌سازد؛ ساخت سریال حضرت موسی توسط ابراهیم حاتمی‌کیا؛ همه آنچه می دانیم؟؛ پروژه سریال حضرت موسی (ع) جزوه پروژه‌های الف و ویژه صداوسیماست که زیر نظر سیما فیلم و به تهیه‌کنندگی احمد میرعلایی ساخته می‌شود. این دست سریال‌ها بسیار زمانبر و هزینه‌بر هستند. بیشتر این آثار را کارگردانانی همچون داودی میرباقری و فرج اللله سلحشور برای صداوسیما می‌ساختند که حالا نوبت به حاتمی کیا رسیده است.

پارس لاین پس از مدتی وقفه بالاخره سریال حضرت موسی (ع) سومین کارگردان خود را شناخت. بعد از مرحوم فرج الله سلحشور و جمال شورجه حالا ابراهیم حاتمی کیا ساخت این پروژه را بر عهده گرفته است.

پارس لاین ، درپی ساخت سریال حضرت یوسف پیامبر (ع) بود که مرحوم فرج‌الله سلحشور خبر از آغاز نگارش و کارگردانی اثر جدیدی با عنوان سریال حضرت موسی (ع) را داد.

اما متاسفانه او گرفتار بیماری بود و با اتمام کامل نگارش فیلمنامه از دنیا رفت. همین امر سبب شد تا زمزمه‌هایی درباره انتخاب کارگردان دیگری برای ساخت این مجموعه به گوش برسد.

نام‌های زیادی مطرح شد نهایتا ادامه کار سلحشور به جمال شورجه سپرده شد. اما شورجه نیز با بیماری دست و پنجه نرم می‌کند و نمی‌تواند کار را به خوبی پی بگیرد. نهایتا دیروز اعلام شد که ابراهیم حاتمی کیا ساخت این سریال را ادامه می‌دهد. ظاهرا جمال شورجه به عنوان مشاور فعالیت می‌کند.

بنا به اعلام روابط عمومی صداوسیما ابراهیم حاتمی‌کیا از مدتی پیش متن فیلم‌نامه سریال موسی (ع) را در دست گرفته و هم‌اکنون مشغول بازنویسی این فیلم‌نامه است تا بتواند هرچه زودتر کار خود را آغاز کند. ظاهرا قرار است فیلمنامه با تغییرات اساسی روبه رو شود.

براساس این گزارش مذاکره مسئولان رسانه ملی با حاتمی‌کیا از حدود دو ماه پیش آغاز شده بود که درنهایت این کارگردان شناخته‌شده سینما و تلویزیون کارگردانی این سریال را پذیرفت.

ابراهیم حاتمی کیا با بیان اینکه پذیرفتن کارگردانی این سریال را نوعی ادای دین به مرحوم سلحشور می‌داند، تأکید کرده است:"در میان آثار متعددی که ساخته‌ام جای یک کار قرآنی را خالی می‌بینم و به همین علت باانگیزه و علاقه این مسئولیت سنگین را می‌پذیرم."

پروژه سریال حضرت موسی (ع) جزوه پروژه‌های الف و ویژه صداوسیماست که زیر نظر سیما فیلم و به تهیه‌کنندگی احمد میرعلایی ساخته می‌شود. این دست سریال‌ها بسیار زمانبر و هزینه‌بر هستند. بیشتر این آثار را کارگردانانی همچون داودی میرباقری و فرج اللله سلحشور برای صداوسیما می‌ساختند که حالا نوبت به حاتمی کیا رسیده است.

پروژه تازه و متفاوتشورجه  و مرحوم سلحشور پیش از این کارگردانی سریال حضرت موسی را برعهده داشتند

چالش‌های سریال

پس از انتخاب کارگردان جدید برای ساخت سریال موسی (ع)، چالش دیگر تهیه‌کنندگان آن لوکیشن سریال است، ظاهرا قصد داشتند حداقل بخشی از سریال را در مصر بسازند، اما به دلیل محدودیت‌های ارزی و وضعیت کشور این اتفاق رخ نمی‌دهد، حالا یکی از مهمترین چالش‌ها آماده سازی یک لوکیشن مناسب است.

احتمالا در این سریال از بازیگران خارجی هم استفاده شود. تهیه کننده در این باره گفته است: "در حال حاضر تیم تولید در میان چهره‌های مطرح سینما و تلویزیون در حال بررسی بهترین گزینه برای ایفای نقش حضرت موسی (ع) است، حتی تیم تولید به انتخاب بازیگران خارجی در پروژه نیز فکر کرده و همچنان رصد بازیگران داخلی و خارجی برای حضور در این اثر ادامه دارد. مطمئن باشید در پروژه تلویزیونی حضرت موسی (ع) هنرمندان نامی کشور در کنار هنرمندان شهرستانی و حتی افرادی که شاید سابقه بازیگری هم نداشته، اما علاقه‌مند به بازیگری هستند، به ایفای نقش می‌پردازند. "

قطعا ساخت سریال درباره این حضرت موسی (ع) می‌تواند چالش‌ها و حواشی محتوایی را هم در پی داشته باشد.

در همین رابطه سازندگان این پروژه چندباری نیز به دیدار علما رفتند تا نظر و مساعدت ایشان را برای ساخت سریال کسب کنند. حتی در این زمینه درمردادماه سال ۹۸ احمد میرعلایی با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری و دیگر علما درباره ساخت سریال موسی گفت: «مقام معظم رهبری و دیگر علما و مراجع توصیه به ساخت این مجموعه کردند. رهبری و مراجع بر پیگیری وحدت جهانی ادیان تأکید داشتند، به همین دلیل وحدت ادیان الهی، هدف اصلی فیلمنامه است که می‌تواند جهان را به سمت توحید پیش ببرد. تفرقه و جدایی ادیان الهی باعث خوشحالی دشمنان می‌شود و منجر به نفوذ استعمارگران می‌شود. آن‌ها علاقه‌مند هستند که ما را به جنگ و نزاع بکشانند، اما ما با ساخت آثار قوی نباید بگذاریم چنین تفرقه‌ای شکل بگیرد.»

پروژه تازه و متفاوتحاتمی‌کیا تاکنون تجربه ساخت فیلم تاریخی در کارنامه‌اش نداشته است

تجربه‌ای متفاوت برای حاتمی‌کیا

هنوز زمان مشخص پیش‌تولید و تولید سریال مشخص نیست، اما قرار است کار جدیدی از حاتمی‌کیا در عرصه فیلمسازی ببینیم که تاکنون از او ندیده‌ایم. پیش از این تهیه‌کننده‌اش از شروع پیش‌تولید در سال ۱۳۹۹ خبر داده بود. ظاهرا حاتمی کیا قصد دارد این سریال را در پنجاه قسمت بسازد.

ابراهیم حاتمی‌کیا پیش از این دو سریال "حلقه سبز" و "خاک سرخ" را در دهه هشتاد برای تلویزیون ساخته بود که هر دو با اقبال مواجه شد. البته جنس سریال حضرت موسی قطعا متفاوت با دو سریال پیشین اوست.

غیر از این دو سریال، او تجربه ساخت ۲۰ فیلم سینمایی را هم در کارنامه خود دارد. حاتمی‌کیای ۵۹ ساله، ساخت فیلم‌های سینمایی عمدتا با موضوع دفاع مقدس همچون هویت، دیده‌بان، مهاجر، وصل نیکان، از کرخه تا راین، خاکستر سبز، بوی پیراهن یوسف، برج مینو، آژانس شیشه‌ای، روبان قرمز و موج مرده را برعهده داشته است و تاکنون حدود ۴۰ جایزه داخلی و خارجی را از آن خود کرده که سه سیمرغ جشنواره فیلم فجر هم از آن جمله است.

حاتمی‌کیا تجربه‌ای در ساخت فیلم‌های تاریخی ندارد، پس می‌توان گفت این یک تجربه‌ای متفاوت و مهم برای او تلقی می‌شود.

آخرین اثر سینمایی حاتمی کیا، خروج بود که حواشی زیادی را به دنبال داشت. خروج در پی آغاز همه‌گیری کرونا شانس اکران در سینما‌ها را از دست داد و حاتمی‌کیا و تهیه کننده آن فیلم در سینمای خانگی نمایش دادند.

سوژه های روز، خبرهای داغ
سوژه های روز، خبرهای داغ پارس لاین: مقالات آموزنده، خبرهای داغ ایران و جهان، ویدیوهای جذاب و دیدنی را در صفحه ما در آیدت ببینید.

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋