سعید مدنی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با فرارو؛ ماجرای عرضه خودرو در بورس کالا چیست؟؛ مدنی در واکنش به اظهارات شیوا رئیس شورای رقایت که گفته است، قیمت گذاری خودرو در بورس کالا قیمتها را بالا میبرد، اذعان داشت: الان مردم خودروی ارزان میخرند که بورس جلوی این کار را میگیرد، به نظر بنده کشف قیمت خودرو در بورس کالا هم به نفع مصرف کننده است و هم تولید کننده و دیگر بساط دلالی در این بازار جمع خواهد شد، در چنین صورتی هرکس که به خودرو نیاز داشته باشد مستقیما از بورس کالا خریداری میکند و شفافیت این موضوع و رصد آن هم خیلی بیشتر از بازار آزاد است و قیمتها نیز بر اساس مکانیزم بازار و عرضه و تقاضا تعیین میشود و به طور قطع قیمتها نیز به مرور زمان متعادل خواهد شد و منافع خریدار و فروشنده تامین خواهد شد.
پارس لاین در حالیکه این روزها بازار خودرو آشفتهتر از هر زمان دیگری است و قیمتها روز به روز با افزایش بیشتری همراه میشود، برخی از کارشناسان و فعالان بازار خودرو، برای ساماندهی این وضعیت عرضه خودرو در بورس کالا را پیشنهاد کردند، این در حالیست که رئیس شورا رقابت با این مسئله مخالفت است و این موضوع را منتفی میداند.
پارس لاین ، رضا شیوا رئیس شورای رقابت با اعلام اینکه ورود خودرو به بورس کالا رای نیاورده و فعلا منتفی شده است، گفت: تا وقتی که عرضه تا این حد محدود است ورود خودرو به بورس نه تنها نمیتواند مشکل بازار آن را حل کند، بلکه ممکن است با توجه به حجم گسترده تفاضا، قیمتهای بالاتری در بورس کشف شود.
شیوا همچنین درباره انتقادات مطرح شده به روش فعلی قیمتگذاری و فروش خودرو اظهار داشت: ما در روش جدید سعی کردهایم تمامی ابعاد را سنجیده و مدنظر قرار دهیم؛ به طوری که سود منطقی تولیدکننده و هزینه مالی را اعمال کرده و محدودیت تقاضا مورد توجه است، بطوریکه متقاضیان واقعی باشند از اینرو از روش قرعهکشی استفاده کردیم.
رئیس شورای رقابت افزود: گرچه نسبت به قرعهکشی انتقاداتی مطرح میکنند، ولی باید بدانند در این روش دلالبازی به حداقل میرسد. قبلا برخی برای شرکت در طرحهای فروش با رباط وارد سیستم شده یا بعضیها دسترسی به اینترنت پر سرعت نداشتند در حالی که اکنون اینگونه نیست و افرادی که ثبت نام میکنند اغلب از متقاضیان واقعی هستند و به تدریج نیز شرکت کننده در قرعهکشی در حال کاهش هستند.
کار شورای رقابت قیمت گذاری خودرو نیست
سعید مدنی کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه فرآیند قیمت گذاری خودرو در ایران به هیچ عنوان اصولی نیست، گفت: طی یک دهه اخیر شورای رقابت این وظیفه را بر عهده داشته، درصورتیکه فلسفه وجودی این نهاد انحصار زدایی و ایجاد رقابت در صنعت خودرو است، اما طی این سالها شورای رقابت در دورههای مختلف این اقدامات را انجام نداده و تنها مشغول قیمت گذاری خودرو بوده است.
وی افزود: نکته جالب در این زمینه اینجا است که هم خودروساز و هم مصرف کننده از نحوه قیمت گذاری خودرو ناراضی هستند، خودروساز میگوید با توجه به افزایش هزینههایی هر ساله ایجاد میشود، قیمت خودرو به اندازه کافی گران نمیشود و مصرف کننده نیز معتقد است به اندازه پولی که میپردازد، خودرو نمیارزد و این محصول گران است، حال شما بگویید که چگونه است که دو طرف ماجرا از این وضعیت ناراضی هستند.
مدنی اظهار داشت: طبیعتا در سر هر ماجرایی یک طرف باید راضی باشد، اما در این فقره مشکل آن جاست که دولت پای شورای رقابت را وسط میکشد برای قیمت گذاری در حالیکه این نهاد کارش چیز دیگری است، در این جا نهادی وجود دارد به اسم سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان که باید در زمینه قیمت گذاری ورود کند و بر اساس یک سری اصول کلی نرخ هارا اعلام کند، اما هر زمان که موضوع قیمت گذاری خودرو به میان میآید، شورای رقابت وارد معرکه میشود و قیمتهایی را اعلام میکند.
این مدیر اسبق خودروساز اضافه کرد: زمانیکه قیمتهای درب کارخانه اعلام میشود، به طور طبیعی باید پیش فروش اعلام شود، در گذشته مردم به سایتهای فروش مراجعه میکردند و به صورت اینترنتی ثبت نام انجام میگرفت، این روش طی یک سال گذشته با مشکلات و حتی فسادهایی همراه بود به نظر میرسید در این بین دلالان خودروهای ثبت نامی را تحویل میگرفتند و در بازار آزاد میفروختند، بعد آمدند برای حل این مشکل قرعه خودرو به راه انداختند که این دیگر واقعا شاهکاری بود و به عینه معلوم شد که مسئولان امر تنها میخواهند صورت مسئله را پاک کنند.
وی ادامه داد: چرا که در چنین وضعیتی فردی که نیاز واقعی به خودرو داشته باشد، احتمال خیلی کمی دارد که خودرو به نامش درآید و او مجبور است بار رفع نیازش به بازار آزاد مراجعه کند، از سوی دیگر افرادی که حالا در این قرعه کشی برنده شوند، میتوانند به صورت قولنامهای خودرو خود را با قیمت خیلی بالاتری در بازار آزاد به فروش برسانند، که خود این کار میتواند عواقب بسیار جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد، اصولا قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو چیزی جزء رانت و فساد به دنبال خود ندارد و تنها سود این قیمت گذاری دستوری به جیب دلالان و واسطهها میرود و مشتریان واقعی مجبور هستند یک خودرو را حتی ۱۰۰ میلیون بالاتر از قیمت کارخانه در بازار آزاد و از دست دلالان خریداری کنند.
بر سر عرضه خودرو در بورس کالا و کشف قیمت آن مخالفت های و موافقت های زیادی صورت گرفته است
عرضه خودرو در بورس کالا، قیمتها را متعادل میکند
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه سالیانه نیاز خودرو در کشور حدود ۱.۵ میلیون دستگاه است، یادآور شد: اما زمانیکه ثبت نام و قرعه کشی خودرو انجام میشود، بیش از ۷ میلیون نفر در آن شرکت میکنند، دلیل نیز کاملا مشخص است، با توجه به فاصله قیمتی کارخانه و بازار آزاد مردم ترغیب میشوند که در این قرعه کشی لاتاری مانند شرکت کنند، اما اگر این مکانیزم اصلاح شود دیگر این بساط جمع خواهد شد و وضعیت بازار خودرو سامان خواهد گرفت.
مدنی در واکنش به اظهارات شیوا رئیس شورای رقایت که گفته است، قیمت گذاری خودرو در بورس کالا قیمتها را بالا میبرد، اذعان داشت: الان مردم خودروی ارزان میخرند که بورس جلوی این کار را میگیرد، به نظر بنده کشف قیمت خودرو در بورس کالا هم به نفع مصرف کننده است و هم تولید کننده و دیگر بساط دلالی در این بازار جمع خواهد شد، در چنین صورتی هرکس که به خودرو نیاز داشته باشد مستقیما از بورس کالا خریداری میکند و شفافیت این موضوع و رصد آن هم خیلی بیشتر از بازار آزاد است و قیمتها نیز بر اساس مکانیزم بازار و عرضه و تقاضا تعیین میشود و به طور قطع قیمتها نیز به مرور زمان متعادل خواهد شد و منافع خریدار و فروشنده تامین خواهد شد.
وی افزود: فایده عرضه خودرو در بورس کالا این است که دیگر مردم برای خرید خودرو هجوم نمیآوردند و رانت و فسادی که در این بین وجود دارد، از بین خواهد رفت و فاصله قیمتی بین درب کارخانه و بازار آزاد نیز دیگر وجود نخواهد داشت که این موضوع پای دلالان و سوداگران را از بازار خودرو قطع خواهد کرد و این مسئله از اهمیت بسزایی برخوردار است.
پاسخ ها