اطلاع رسانی تبلیغاتی؛ چگونه اینفوگرافیک بسازیم؟
اینفوگرافیک یکی از انواع محتواست. در این محتوا اطلاعات در قالب متن، آمار و تصویر ارائه میشوند و برای بیان مفاهیم پیچیده یا آمار و ارقام بالا به صورت ساده بسیار مناسب هستند. اما وقتی چند مدل اینفوگرافیک ببینید متوجه خواهید شد ساخت این محتوا چندان ساده به نظر نمیرسد. با این حال به کمک یک سری نرم افزار و قالبهای آماده میتوانید کار خود را راه بیندازید. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به آموزش نکات اولیه و مهم در ساخت اینفوگرافیک بپردازیم. با ما همراه باشید.
اینفوگرافیک ترکیبی از info یعنی اطلاعات و graphic به معنای تصویر است. در واقع اگر اطلاعات را در قالبی بصری نمایش دهید اینفوگرافیک ساختهاید. هدف از این نوع محتوا انتقال سریع اطلاعات یا انتقال مفاهیم سخت و پیچیده به صورت ساده برای فهم بهتر است.
این نوع محتوا جدید نیست و در گذشته نیز اطلاعات در قالب بصری ارائه میشدند ولی با حضور اینترنت و توانایی ارسال این محتوا برای تعداد بسیاری از افراد اینفوگرافیک محبوب و شناخته شد.
حالا که با مفهوم اینفوگرافیک بهتر آشنا شدید نوبت به این میرسد که یک اینفوگرافیک بسازید. برای این کار باید مراحلی که در ادامه برای طراحی اینفوگرافیک بیان میکنیم را طی کنید تا نتیجه عالی بگیرید.
برای اینکه اطلاعات بتوانند ارتباط درست را با مخاطب برقرار کنند، سه ویژگی مهم وجود دارد. اطلاعات مورد توجه مخاطب باشد، جالب و بحث برانگیز و دارای اعتبار و صحت باشد.
برای اینکه محتوا این سه ویژگی را داشته باشد باید توجه کنید آیا اطلاعات برای کاربر مفید است؟ آیا اطلاعات درست است و آنها را از یک منبع معتبر به دست آوردهاید. تمام این نکات در جلب اعتماد مخاطب و افزایش اشتراک گذاری اینفوگرافی تاثیر خواهد داشت. در واقع شما باید سعی کنید اطلاعات مفید و درست را به نحوی جالب بیان کنید تا مخاطبان واکنشی از خود بروز دهند.
قبل از هرچیزی باید هدف خود را مشخص کنید. میخواهید چه اطلاعاتی را برای چه هدفی در اختیار چه کسانی قرار دهید؟ دوست دارید چه اطلاعاتی به مخاطبانتان ارائه دهید و انتظار دارید در انتهای اینفوگرافیک شما، مخاطب چه واکنشی داشته باشد؟ با جواب دادن به این سوالات و البته انتخاب درست مخاطبان مسیر شما مشخص میشود و با استفاده از نقشه ذهنی ایدههای خوبی به ذهنتان خواهد رسید.
شما باید با توجه به مخاطبانتان اطلاعات را به ترتیب و به صورت یک روایت ارائه کنید تا جلب توجه کند. برای این کار ببینید مخاطبانتان چه کسانی هستند؟ دادهها میتوانند به راحتی الگوهایی که دیده نمیشوند را نشان دهند. برای مثال برخی اطلاعات مقیاس بزرگی دارند به طوری که نمیتوان آنها را در اختیار همه افراد قرار داد زیرا فهم آن مشکل است اما همین اطلاعات حجیم را با یک روایت و ترتیب مناسب میتوان در اختیار مخاطبان قرار داد.
پس از جمع آوری و تحلیل اطلاعات و انتخاب یک روایت جذاب باید به فکر قالب بصری اینفوگرافیک باشید. این بخش بسیار مهم است زیرا شما با تصاویر و رنگها اطلاعات گسترده و پیچیده را برای مخاطبان ساده خواهید کرد.
سعی کنید از جداول و ... زیاد استفاده نکنید بلکه نکات کلیدی را با قالب های بصری خاص برجسته کنید. حتی جداول و نمودارهای شما نیز میتوانند در این قالب جای بگیرند. در این صورت اطلاعات برای عموم سادهتر خواهد بود.
ابزارهای مختلفی برای ساخت اینفوگرافیک وجود دارند. برای کسانی که حرفهای نیستند پلتفرمهای مختلفی وجود دارد که میتوانند از قالبهای آماده آنها برای ساخت اینفوگرافیک استفاده کنند. اصولا کار با این ابزارها آسان است زیرا برای مبتدیها طراحی شده است.
برخی از نرم افزارهای ساخت اینفوگرافیک رایگان هستند و در بعضی دیگر از نرم افزارها برای استفاده از امکانات بیشتر باید اشتراک بخرید. در ادامه مقاله نرم افزارهای محبوب را معرفی خواهیم کرد.
در انتخاب قالب باید توجه داشته باشید که دادهها میتوانند روایت اینفوگرافیک را خوب بیان کنند. البته که تصاویر هم مهم هستند ولی استفاده نادرست و بیش از حد از تصاویر میتواند از جذابین اینفوگرافیک کم کند البته اطلاعات هم نباید پیچیده و زیاد باشند.
شما باید با توجه نوع اطلاعات و محتوای خود، هدف خود و مخاطبانتان، یک قالب بصری مناسب با رنگهایی که جلب توجه میکنند انتخاب کنید. این بخش بیشتر از هرچیزی به آشنایی شما از روانشناسی رنگ و شکل و شناخت شما از مخاطبانتان بستگی دارد. پس بهتر است مطالعاتی در این زمینه داشته باشید.
پس از اینکه اینفوگرافیک خود را ساختید نوبت به انتشار آن میرسد. اینکه در چه کانالی محتوای خود را منتشر کنید در دیده شدن آن تاثیر بسیاری خواهد داشت.
قطعا شبکههای اجتماعی و سایتهای پر بازدید کانالهای انتشار شما خواهند بود. با این حال باید توجه کنید مخاطبان شما چه کسانی هستند و صفحاتی را انتخاب کنید که مخاطبانتان آنها را دنبال میکنند. زمان انتشار نیز اهمیت بسیاری دارد. در بعضی از ساعتها محتوای شما بیشتر دیده خواهد شد. شما باید آنالیزهای خود را انجام داده و ساعت مناسب برای انتشار را انتخاب کنید.
در ادامه چند مورد از محبوبترین ابزارهای ساخت اینفوگرافیک را معرفی میکنیم. البته ابزارهای بیشتری نیز وجود دارند. شما میتوانید با کمی تحقیق بهترین ابزار مناسب خود را پیدا کنید.
این ابزار رایگان امکانات بسیار زیادی را برای ساخت ارائه و اینفوگرافیک در اختیارتان قرار میدهد. به کمک انواع فونت، تصاویر، آیکون، فیلم، صدا و ... میتوانید به راحتی اینفوگرافیکهایی جذاب بسازید. بزرگترین مزیت این نرم افزار کتابخانه بسیار قدرتمند آن است که باعث میشود بتوانید به راحتی در چند دقیقه اینفوگرافی بسازید.
این ابزار برای ساخت اینفوگرافیک است. هزازارن قالب، آیکون، تصویر، ویدئو و ... دارد. امکان افزودن زمینه یا تصاویر در این نرم افزار وجود دارد. شما حتی میتوانید اینفوگرافیکهایی متحرک و به شکل انیمیشن بسازید.
این برنامه بسیار قدرتمند است. بیشتر از 10000 قالب و امکانات بسیار زیاد دیگری برای ساخت اینفوگرافیک دارد. این امکانات رایگان باعث میشود در مدت زمان بسیار کم بتوانید اینفوگرافیکهایی حرفهای و خوب بسازید.
کافیست قالب مورد نظر را انتخاب کنید. حتی میتوانید خودتان پیش زمینه اضافه کنید. آیکونها و تصاویر را در جای خود قرار دهید. اطلاعات را با فونت و رنگ مناسب بنویسید و در انتها لوگوی خود را اضافه کنید.
این نرم افزار در واقع برای ویرایش عکس و ساخت کلاژ است. با این حال میتوانید از آن برای ساخت اینفوگرافیک نیز استفاده کنید. زیرا کار کردن با آن بسیار راحت است. قالب خود را انتخاب کنید. طرحها، عکسها و متنها را به سلیقه خود در قالب جای دهید و به راحتی فونت و رنگ نوشتهها را عوض کنید. در انتها یک اینفوگرافیک جذاب خواهید داشت.
Snappa یک نرم افزار برای انجام انواع کارهای گرافیکی است. بخش ساخت اینفوگرافیک این نرم افزار رایگان است. این نرم افزار با الگوهای آماده، بسیار هوشمندانه طراحی شده و کمک میکند حتی مبتدیان نیز بتوانند در کمتر از 10 دقیقه اینفوگرافیک بسازند.
امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. البته برای ساخت اینفوگرافیک نیاز به مطالعه بیشتر و تخصصیتری خواهید داشت تا بتوانید بهترین نتیجه را رقم بزنید ولی در این مقاله ما سعی کردیم تمام نکات مهم را به طور خلاصه بیان کنیم.
پاسخ ها