سوژه های روز، خبرهای داغ

سوژه های روز، خبرهای داغ

پارس لاین: مقالات آموزنده، خبرهای داغ ایران و جهان، ویدیوهای جذاب و دیدنی را در صفحه ما در آیدت ببینید.
توسط ۳۴ نفر دنبال می شود
 ۹ نفر را دنبال می کند

(ویدئو) اشغال آبادان توسط انگلیس در جنگ جهانی دوم

سوم شهریور ۱۳۲۰ نیرو‌های متفقین متشکل از شوروی در شمال و بریتانیا در جنوب، اصل بی طرفی ایران در جنگ جهانی دوم نادیده گرفته و به ایران حمله کردند. پس از مقاومت‌های پراکنده مرزی و تلفات نیرو‌های ایرانی، دستور ترک مخاصمه به سرباز‌های ایرانی داده شد. پس از پیش روی نیرو‌های بیگانه در خاک کشورمان، رضا شاه ناچار به کناره گیری شد و به اجبار بریتانیا به جزایر موریس تبعید شد. نیرو‌های متفقین ۱۹ شهریور به تهران رسیده و پایتخت را اشغال کردند. این ویدئو اشغال شهر آبادان را نشان می‌دهد که توسط نیرو‌های بریتانیا صورت گرفت.

پارس لاین قوای بریتانیا در آبادان عبارت بودند از لشکر هشتم پیاده‌نظام هندی به فرماندهی ژنرال هاروی، در منطقه خانقین تیپ نهم زرهی و یک هنگ ارابه جنگی هندی و چهار گردان انگلیسی و یک هنگ توپخانه انگلیسی که همگی تحت فرماندهی ژنرال اسلیم بودند. قوای بریتانیایی واسطه‌ای شدند برای انتقال هواپیما‌های آمریکایی از طریق آبادان به تهران و سپس به کشور روسیه تحت یک قرارداد اجاره به شرط تملیک.

(ویدئو) اشغال ایران توسط متفقین در خلال جنگ جهانی دوم

خط مونتاژ هواپیماهای جنگنده آمریکایی در آبادان

همچنین علاوه بر فرستادن هواپیما‌های آمریکایی به روسیه از طریق آبادان همچنین مبادله‌ی هواپیما بین روسیه و انگلستان نیز صورت می‌گرفت. تخلیه و حتی مونتاژ هواپیما‌های متفقین در آبادان انجام گرفته می‌شد و سپس از تهران رهسپار جبهه‌ی شوروی می‌شدند.

البته بنزین و سوخت رایگانی که انگلیسی‌ها از منابع ناتمام نفت ایران و به طور خاص پالایشگاه آبادان در اختیار داشتند یکی از مهمترین فاکتور‌های آنان در پیروزی جبهه‌ی شوروی و بالطبع جنگ محسوب می‌شود.

ویدئو: British Pathé

سوژه های روز، خبرهای داغ
سوژه های روز، خبرهای داغ پارس لاین: مقالات آموزنده، خبرهای داغ ایران و جهان، ویدیوهای جذاب و دیدنی را در صفحه ما در آیدت ببینید.

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋