سوژه های روز، خبرهای داغ

سوژه های روز، خبرهای داغ

پارس لاین: مقالات آموزنده، خبرهای داغ ایران و جهان، ویدیوهای جذاب و دیدنی را در صفحه ما در آیدت ببینید.
توسط ۳۴ نفر دنبال می شود
 ۹ نفر را دنبال می کند

سکانس صیغه در سریال آقازاده جنجالی شد

سریال آقازاده که توسط سازمان اوج ساخته شده هر هفته بحث برانگیز می‌شود؛ سکانس صیغه در سریال آقازاده جنجالی شد؛ با وجود انتقادات کاربران اصولگرا از سکانس مشهور آقازاده، روزنامه جوان وابسته به سپاه از آن دفاع کرده است. این روزنامه نوشته است: «فارغ از جنس پرداخت به یک موضوع ملتهب، این سؤال قابل طرح است که چرا ترسیم یکی از احکام اسلامی در یک اثر نمایشی تا این اندازه با واکنش منفی روبه‌رو می‌شود.»

سکانس صیغه در سریال آقازاده جنجالی شد

پارس لاین سریال آقازاده که چند هفته‌ای است در شبکه خانگی پخش می‌شود این هفته با یک سکانس جنجالی بینندگان خود را غافلگیر کرد. در این سکانس نقش اصلی زن با خواندن صیغه به مدت یک ساعت و مهریه‌ای که فقط یک شکلات است به عقد موقت نقش اصلی مرد قصه درمی‌آید. این سکانس واکنش‌های فراوانی را در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها به دنبال داشته است.

پارس لاین ، در قسمت جدید سریال آقازاده "حامد" یکی از شخصیت‌های اصلی داستان که خاطرخواه "راضیه" است با یک کاسه آش نذری که مادرش پخته به در خانه راضیه می‌رود آنجا راضیه از حامد دعوت می‌کند که به خانه‌اش برود. در ادامه راضیه از او می‌خواهد ساعتی با هم حرف بزنند و برای حل مشکلات شرعی آن نیز شکلاتی به حامد می‌دهد و می‌گوید پس از پایان حرف هایشان شکلات را به او برگرداند. راضیه سپس خود صیغه عقید موقت را می‌خواند.


این سکانس نشان می‌دهد که به راحتی می‌توان مسئله شرعی ارتباط دختران و پسران را حل کرد. این سکانس جنجالی از روز گذشته مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و حرف و حدیث‌های زیادی برانگیخته است. بسیاری از کابران این سکانس را سخیف و عجیب ارزیابی کرده‌اند.

سریال آقازاده به سوژه جنجالی فساد در میان برخی سیاستمداران و فرزندان آن‌ها پرداخته است. این سریال از قسمت اول تاکنون پر از ادعا‌های خبرساز بوده است.

آقازاده مجموعه‌ای به کارگردانی بهرنگ توفیقی، تهیه‌کنندگی و نویسندگی حامد عنقا است. فیلم‌برداری این مجموعه از سال ۱۳۹۸ آغاز گردید و پخش آن از روز جمعه ۶ تیرماه ۱۳۹۹ در شبکۀ نمایش خانگی انجام شد

حامد عنقا پیشتر با سریال قلب یخی در شبکه خانگی شهرتی برای خود دست و پا کرد. "تنهایی لیلا"، "انقلاب زیبا"، "بر سر دوراهی" و "پدر" از دیگر سریال‌های اوست. در سه اثر اخیر عنقا با بهرنگ توفیقی همکاری کرده و "آقازاده" چهارمین همکاری آنهاست.

سازمان فرهنگی هنری اوج تهیه کننده اصلی این سریال است. سازمانی که تحت حمایت سپاه پاسداران قرار دارد. آثار تولیدی این موسسه عموما به مسائل روز سیاسی کشور نگاه می‌کند.

حضور ستاره‌های مطرح و با تجربه سینمایی در سریال آقازاده، این سریال را به درامی پرستاره بدل کرده است. امیر آقایی، نیکی کریمی، امین حیایی، امین تارخ، لعیا زنگنه، جمشید هاشم پور، سینا مهراد، ثریا قاسمی، کامبیز دیرباز و مهدی کوشکی بازیگران شناخته شده سریال هستند.

 

انتقادات شدید اصولگرایان از سکانس جنجالی
واکنش‌ها به سکانس جنجالی صیغه در سریال آقازاده

بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی به سکانس جنجالی اخیر سریال پرداخته‌اند. حتی اصولگرایان هم از آن رضایتی ندارند البته عده‌ای هم دفاع کرده‌اند. واکنش‌های طنزآمیز بسیار بیشتر از واکنش‌های جدی است. مثلا کاربری با اشاره به وضعیت شاخص بورس و کنایه به سریال آقازاده نوشته است "اگر شاخص باز نگردد باید یک کاسه آش برایش ببریم."


کاربران زیادی با "آش" و "شکلات" شوخی و طنز ساخته‌اند. فردی نوشته است: «دعوای حلیم با نمک/شکر کم بود از فردا دعوای آش با کشک/شکلات هم اضافه شد.»

اما ایرادات جدی زیاد است. بسیاری از کاربران به این نکته اشاره کرده‌اند که اگر همه چیز به این سادگی است که در این سریال مطرح شده، پس سخت گیری‌های موجود در جامعه برای ارتباط دختران و پسران چگونه توجیه می‌شود.

فردی نوشته است: " الان این سوال مطرح می‌شه که اگر نیروی انتظامی دختر و پسری را در منزل در حالیکه مشغول خوردن آش هستند دستگیر کنند، اگر آن‌ها بگویند صیغه کرده‌ایم، مورد قبول آن‌ها واقع می‌شود یا باید بروند وزرا."

یا برخی کاربران گفته‌اند اگر افرادی ازدواج سفید را با استفاده از ترفند سریال "آقازاده" توجیه کنند، قابل پذیرش است؟ محمد رضا کردلو روزنامه نگار اصولگرا نوشته است: «دوزاریتان کج نباشد، خودتان را هم به کوچه علی‌چپ نزنید. کسی با حکم اسلام مشکل ندارد. مسئله این است که از فردا غلط می‌کنید بگویید ازدواج سفید معضل و حرام است. از کجا می‌دانید، شاید دختر و پسر فقط برای آش خوردن خانه مشترک گرفته‌اند!»

او پیشتر در توئیت دیگری خطاب به موسسه اوج نوشته بود "کاش میذاشتید آقازاده رو یکی دیگه می‌ساخت. به عشق مخاطب و دیده شدنش، به اسم یک نهاد فرهنگی مروج بدآموزی نمی‌شدید که بعدش اسمش رو بگذارید درس عبرت. از دیشب بابت سکانس صیغه سردرد دارم."

عده‌ای می‌گویند این سکانس حتی به ازدواج موقت هم ضربه زده است. کاربری معتقد است "آنقدری که این سریال به عقد موقت ضربه زد و استهزا کرد، بی بی سی و منوتو نکرد. عزیزم شما گل بخودی نزن ترویج حلال خدا پیشکش! "

محمد رضا شهبازی فعال رسانه‌ای اصولگرا هم در توئیتی درباره این سکانس نوشته: «چه اشتباهی کردیم همشیره رو از هم‌گناه منع کردیم و به آقازاده تشویق! اون لااقل تکلیفش معلوم بود، توی این دختر چادری صیغه ساعتی خوند برای پسر ریشو.»

حتی برخی منتقدان می‌گویند ترویج این شیوه با اصل توجه به نهاد خانواده تعارض دارد و می‌تواند مشکلاتی در آینده ایجاد کند.

برخی سکانس جنجالی سریال آقازاده را با سکانسی مشابه در سریال "پدر" مقایسه کرده اند، که کارگردان و نویسنده و بازیگر نقش "حامد" در هر دو سریال مشترک است. در سریال تلویزیونی پدر در سکانسی بازیگر مرد برای روبه‌رو نشدن با دختران خود را از پنجره کلاس به بیرون پرتاب کرد که بازتاب وسیعی داشت.

مهدی خرمدل روزنامه‌نگار در این باره نوشته است: "سریال پدر (۱۳۹۷) و سریال آقازاده (۱۳۹۹) را یک گروه (تهیه کننده، کارگردان و بازیگر نقش اصلی) ساخته‌اند و ظرف این مدت از نسخه سلبی پریدن از پنجره به نسخه ایجابی صیغه یک ساعته رسیدند."

انتقادات شدید اصولگرایان از سکانس جنجالی

انتقاد وطن امروز و دفاع روزنامه جوان 

روزنامه وطن امروز هم منتقد این سکانس جنجالی آقازاده است. این روزنامه سکانس مزبور را "اروتیک" ارزیابی کرده و نوشته است که باید برای این سریال محدودیت سنی "18+" در نظر گرفت. 

به نوشته وطن امروز  "بسیاری از خانواده‌ها از جمله خانواده‌هایی که پسران و دختران نوجوان و جوان دارند، علاقه‌ای به نمایش چنین موضوعاتی برای فرزندان‌شان ندارند."

وطن امروز با اصل موضوع پرداختن به صیغه مشکلی ندارد و نحوه بیان آن را نادرست دانسته است.

وطن امروز نوشته است: «نکته بد ماجرا اینجاست که نمایش این سکانس اروتیک از اساس هیچ تاثیری نیز در پیشبرد قصه نداشت و براحتی می‌شد از نمایش آن صرف‌نظر کرد. متاسفانه این تنها سکانس اروتیک آقازاده نبود و اشاره‌های مکرر سریال به قصه زنانی که برای فریب سیاستمداران در مسیر آنها قرار می‌گیرند و مواردی از این دست، اتفاقی است که حداقل از منظر باز کردن تکرار نمایش چنین موضوعاتی در شبکه نمایش خانگی به شدت خطرناک است.»

به نوشته این روزنامه " از این جهت خطرناک‌تر است که بدانیم سازمان هنری- رسانه‌ای اوج به عنوان یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های فرهنگی منتسب به جبهه انقلاب، برای انتقال پیامی که هنوز ماهیت آن هم بدرستی مشخص نشده، دست به نمایش چنین صحنه‌هایی بزند."

با وجود انتقادات کاربران اصولگرا از سکانس مشهور آقازاده، روزنامه جوان وابسته به سپاه از آن دفاع کرده است. این روزنامه نوشته است: «فارغ از جنس پرداخت به یک موضوع ملتهب، این سؤال قابل طرح است که چرا ترسیم یکی از احکام اسلامی در یک اثر نمایشی تا این اندازه با واکنش منفی روبه‌رو می‌شود.»

جوان در ادامه افزوده است: «اگر تا به حال سریال‌های شبکه نمایش خانگی صرفاً روابط نامشروع و ولنگار میان دختر و پسر را نشان می‌دادند، سریال آقازاده برای اولین بار رابطه‌ای مشروع را ترسیم کرده است، اما انتقادی که به این رویکرد وارد است، نوع مواجهه گذرا و حاشیه‌ای به آن است.»

روزنامه جوان البته به کلیت سریال آقازاده نقد‌هایی وارد کرده، در یک مورد نوشته است: «متأسفانه سریال آقازاده برخلاف عنوانش درباره پدیده آقازادگی نیست و به هیچ وجه نتوانسته درباره این موضوع مخاطب را به درکی جدید و عمیق نائل سازد.»

به هر حال به نظر می‌رسد سریال آاقازاده" که هنوز به میانه راه هم نرسیده می‌خواهد به روند بحث برانگیز خود ادامه دهد. باید دید جنجال بعدی "آقازاده" چه خواهد بود؟

سوژه های روز، خبرهای داغ
سوژه های روز، خبرهای داغ پارس لاین: مقالات آموزنده، خبرهای داغ ایران و جهان، ویدیوهای جذاب و دیدنی را در صفحه ما در آیدت ببینید.

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋