برای آگاهی از خلافی خودرو میتوان از طریق روشهای مختلفی بهره گرفت و این امکان نیز فراهم است تا به این جرایم به شیوه قانونی اعتراض کرد.
پارس لاین بدون شک یکی از ناخوشایندترین لحظاتی که مالکان خودرو حتماً با آن مواجه میشوند، زمانی است که جرایم راهنمایی و رانندگی پلیس دامان آنها را میگیرد. هر رانندهای ممکن است خواسته یا ناخواسته مرتکب یک تخلف رانندگی شود و این امر اغلب باعث میشود تا فرد جریمه شود، اما گاه رانندگان از جریمه شدن خود آگاه نشوند و یا بنا به دلایلی همچون فروش خودرو، بخواهند از تخلفات رانندگی خود مطلع شوند. برای آگاهی از تخلفات رانندگی راههای مختلفی وجود دارد و باید توجه داشت که این امکان نیز فراهم است که به این جرایم نیز اعتراض کرد. اگر شما نیز میخواهید از نحوه استعلام تخلفات رانندگی خود و شیوه اعتراض به آن مطلع شوید، با این نوشته همراه شوید.
چانچه افراد تخلفی را در حین رانندگی مرتکب شوند، به طور کلی ممکن است با یکی از چهار نوع جرایم رانندگی مواجه شوند که عبارتند از:
۱. جریمه دوبرگی: اگر راننده از قوانین سرپیچی کند و از وی تخلفی سر بزند، پلیس دستور توقف و ایست وسیله نقلیه را خواهد داد. چنانچه راننده از روی قصد و یا بدون قصد نسبت به توقف بی اعتنا باشد، ماموران پلیس راهور برای جریمه وی از دو برگه استفاده خواهند کرد. در این وضعیت راننده موظف به پرداخت هزینه جریمه و تخلف خواهد بود و این جریمه و تخلف در سوابق وی درج میشود.
۲. جریمه تسلیمی: در این نوع از جریمه پس از تخلف راننده و دستور ایست پلیس، راننده توقف میکند. در ادامه پلیس مدارک لازم برای پرکردن قبض اخطاریه را از راننده مورد نظر دریافت میکند و پس از آن جریمه تسلیمیرا به راننده تحویل میدهد. مشخصات راننده، مشخصات گواهینامه، مشخصات وسیله نقلیه (رنگ و شماره پلاک)، مشخصات افسر جریمه کننده با قید کد، نوع تخلف، محل تخلف، زمان و تاریخ دقیق تخلف از جمله موارد مهم در قبض اخطاریه است که باید در زمان تحویل جریمه پر شود. جریمه تسلیمیدر صورت پرداخت نشدن در مهلتی ۶۰ روزه، دو برابر خواهد شد.
۳. جریمه الصاقی: شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که با خیالی آسوده و تنها برای اطمینان به یکی از دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه میکنید تا از وضعیت خلافی خودرو باخبر شوید. اما پس از دریافت خلافی از دیدن جرایم بلند بالا و جریمههایی که به خاطر عدم پرداخت دو برابر شده اند، حسابی غافلگیر میشوید. جریمه کردن وسیله نقلیه متوقف شده آن هم بدون حضور راننده را جریمه الصاقی گویند. به همین دلیل است که بسیاری از رانندگان تا قبل از مراجعه به دفاتر پلیس ۱۰+ از آن بی اطلاعند. در این نوع از جریمه مشخصات وسیله نقلیه شامل: رنگ و شماره پلاک انتظامی، محل تخلف، نوع تخلف، زمان تخلف و مشخصات افسر با ذکر کد به خودروی مورد نظر الصاق میشود. در صورت عدم پرداخت جریمه الصاقی در زمان مقرر، جریمه مورد نظر دوبرابر خواهد شد.
۴. ثبت تخلف با دوربین: در این نوع از جریمه، تخلف راننده مورد نظر با استفاده از دوربینهای ثبت تخلف ثبت میشود و در نهایت به وسیله مرکز ثبت تخلفات رانندگی برای راننده متخلف صادر میشود.
مالکان خودرو تنها ۶۰ روز برای پرداخت خلافی ماشین بهصورت تسلیمی فرصت دارند و در صورت عدمپرداخت ظرف مدت ۶۰ روز، مبلغ خلافی خودرو دو برابر میشود. ضمن اینکه اگر مبلغ کل خلافی ماشین به بیش از ۱ میلیون تومان برسد دستور توقف برای خودرو صادر میشود؛ بنابراین استعلام خلافی خودرو و پرداخت آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در نظر داشته باشید که جریمه خودرو به صورت تسلیمی را جدی گرفته تا بعدا دچار پشیمانی نشوید.
در گذشته برای دریافت استعلام خلافی خودرو شما مجبور بودید به مراکزی مانند پلیس ۱۰+ مراجعه کنید، اما امروزه روشهای زیادی برای استعلام خلافی خودرو و پرداخت خلافی وجود دارد که شما با استفاده از این روشها میتوانید بهصورت آنلاین اقدام به استعلام خلافی خودرو کنید.
اولین روشی که اصولیترین و سادهترین روش جهت استعلام خلافی خودرو میباشد، روش مراجعه حضوری به دفاتر پلیس ۱۰+ میباشد که با ارائه مدارک مربوطه اعم از سند خودرو، بیمه نامه و یا کارت خودرو به همراه ۳ هزار تومان هزینه نقدی، میتوانید اقدام به استعلام خلافی خودرو کنید. توجه کنید که اگر خلافی شما بیش از یک میلیون تومان باشد، میبایست به مراکز راهنمایی و رانندگی مراجعه کنید.
یکی از سوالات پرجستجوی کاربران در خصوص دریافت استعلام خلافی خودرو در مورد امکان گرفتن خلافی خودرو با پلاک است. پلیس راهور ناجا این امکان را فراهم کرده تا مالکین خودرو با استفاده از تلفن به اطلاعات جریمه خودرو دسترسی داشته باشند. برای این منظور کافی است با شماره ۸۸۲۸۸۸۸۸ از تلفنهای ثابت تهران یا ۰۲۱۸۸۲۸۸۸۸۸ از تلفن همراه یا شهرستانهای خارج از استان تهران تماس بگیرید. این شماره تلفن گویا است که امکانات زیر را در اختیار شما قرار میدهد (البته اگر از پس مشغولی این شماره تلفن برآمدید و توانستید تماس بگیرید). ناگفته نماند که شما با این روش فقط میتوانید از جریمه خودرو خود باخبر شوید و به هیچ عنوان امکان پرداخت جریمه خودرو را ندارید. برای گرفتن خلافی خودرو با پلاک باید عدد ۱ را شمارهگیری کنید تا به اپراتور مربوطه وصل شوید. با دادن شماره پلاک به اپراتور مبلغ خلافی خودرو به شما داده خواهد شد.
سامانه خلافی خودرو یا همان سایت پلیس راهور ناجا اصلیترین و معتبرترین مرجع دریافت خلافی خودرو محسوب میشود. برای دریافت جریمه خودرو پرداخت نشده کافی است به آدرس rahvar120.ir مراجعه کنید.
۱. در انتهای صفحه بر روی گزینه استعلام میزان تخلفات رانندگی کلیک کنید. شما در ابتدا به میز خدمت پلیس راهور هدایت خواهید شد که میتوانید از میان گزینههای ارائه شده، استعلام تخلفات رانندگی را انتخاب کنید تا به صفحه مورد نظر هدایت شوید.
۲. صفحهای برای شما بارگذاری خواهد شد که تمامی مراحل و نکات در آن توضیح داده شده است. کافی است مطابق راهنمای تصویری عمل کرده و برای دریافت خلافی خودرو کد ۸ رقمی مندرج در پشت کارت خودرو را وارد کنید.
پس از زدن دکمه جستجو لیستی از جریمههای پرداخت نشده شما همراه با توضیحات نمایش داده میشود. در انتهای لیست هم امکان پرداخت جریمهها با استفاده از شناسه قبض و شناسه پرداخت به صورت آنلاین وجود دارد. توجه داشته باشید که اطلاعات سایت آفلاین است و به طور هفتگی آپدیت میشود بنابراین در صورت پرداخت جریمه خودرو از طریق سایت، اطلاعات بعد از ۷۲ ساعت در سامانه پلیس راهور درج میشود. سایت راهور ۱۲۰ برای آیپیهای خارج از کشور بسته است لذا اگر قصد استعلام خلافی خودرو از این سایت را دارید با آیپیهای داخل کشور و بدون VPN به سامانه پرداخت قبض خلافی مراجعه کنید.
یکی از سادهترین روشهای استعلام خلافی ماشین استفاده از برنامههای موبایلی است. همزمان با افزایش روزافزون استفاده از تلفنهمراه در بین شهروندان، مجموعههای زیادی اقدام به تولید نرمافزارهای موبایلی خلافی خودرو کردهاند که در این میان برنامه فرمون به دلیل برخورداری از امکانات کاربردی توانسته است خدمات خوبی را به کاربران ارائه دهد. این برنامه اندرویدی علاوهبر نمایش ریز خلافی خودرو و جریمه خودرو امکان پرداخت با استفاده از کدهای دستوری USSD را فراهم کرده که حتی بدون داشتن شناسه قبض و شناسه پرداخت میتوانید جریمه رانندگی خود را پرداخت و یا به اصطلاح خلافی خود را صفر کنید.
یکی دیگر از روشهای دریافت خلافی خودرو استفاده از پیامک است که اصطلاحا به آن استعلام خلافی خودرو با کد VIN هم میگویند. برای این منظور برخلاف روش آنلاین که باید از کد ۸ رقمی استفاده میشد، کافی است کد ۱۷ رقمی VIN درج شده در پشت کارت خودرو را به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ پیامک کنید. پس از آن پیامکی برای شما ارسال میشود که در صورت مورد تائید بودن درخواست از سوی شما باید عدد ۹ را ارسال کنید و البته هزینه دریافت این پیامک نیز بر عهده فرد خواهد بود. در صورت ارسال عدد ۹ از سوی شما، مبلغ کل خلافی خودرو موردنظر، تعداد خلافیها و تاریخ آخرین بهروزرسانی برای شما ارسال میشود.
برای استعلام خلافی با استفاده از این روش کافی است کد #۱۱۰* را شمارهگیری کنید و با ورود به سامانه پلیس ۱۱۰ درخواست استعلام خلافی خودرو را با وارد کردن Vin کد خودرو بدهید. دقت کنید که این روش عملا تفاوت چندانی با روش پیامکی ندارد و نتیجه استعلام با همان هزینه از طریق پیامک برای شما ارسال میشود.
در مورد رسیدگی به شکایات تخلفات راهنمایی و رانندگی دو فرآیند وجود دارد. اول اعتراض به قبض جریمه است که برای این منظور فرد معترض باید به مرکز اجرائیات منطقه و یا شهرستان محل سکونت مراجعه کند و موضوع شکایت خود را در منطقه مطرح کند. اینگونه موارد در همان محل قابل رسیدگی و اصلاح هستند. دوم اعتراض به وضعیت تخلفات است که فرد معترض باید ابتدا به دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه کرده و درخواست اعتراض دهد. ظرف حداکثر ۲۴ ساعت باید به این موضوع رسیدگی شود و معمولا نتیجه اعتراض در کمتر از چند ساعت اعلام میشود. در این مراکز افراد دلایل خود را برای اعتراض بیان میکنند، مثل اینکه در زمان وقوع تخلف اصلا در محل حضور نداشتهاند و یا توان پرداخت این مبلغ جریمه را ندارند.
به عبارت دیگر اگر فردی نسبت به صورت وضعیت تخلفات اعتراض داشته باشد ابتدا به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه میکند و درخواست اعتراض میدهد، این درخواست از طریق سیستم به مرکز اجرائیات کل کشور ارسال شده و همان گونه که اشاره شد اجرائیات برابر قانون ظرف مدت حداکثر ۲۴ ساعت باید موضوع را رسیدگی کند و پاسخ دهد. در این مرحله اگر متقاضی قانع شد نسبت به پرداخت جریمه اقدام میکند، ولی در صورتی که قانع نشده باشد میتواند به واحد رسیدگی پلیس راهور مراجعه کند که در این واحد یک کارشناس پلیس راهور و یک قاضی تخلفات را بررسی و حکم نهایی در این مورد را قاضی صادر میکند، لذا در این مرحله رای صادرشده قطعی بوده و قابل اعتراض نیست. مهلت اعتراض به خلافی یا قبوض جریمه صادرشده، طبق ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ۶۰ روز از تاریخ مندرج در قبض یا تاریخ ابلاغشده در قبض جریمهای که به اطلاع راننده میرسد، تعیین شده است. در صورتی که متخلف در مهلت قانونی ذکرشده اعتراض خود را تسلیم نکند یا ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ رای واحد رسیدگی، جریمه را پرداخت نکند، باید جریمه را به ماخذ دو برابر مبلغ مندرج در قبض جریمه بپردازد.
۱. اصل کارت شناسایی و اصل سند مالکیت خودرو
۲. تکمیل فرم درخواست
۳. کارت شناسائی معتبر مالک وسیله نقلیه یا وکیل قانونی آن
۱. شکایتهای قبلی که به آنها رسیدگی شده است، مجددا رسیدگی نمیشود
۲. صورت وضعیت شکایت دار حتما باید به واحد اجرائیات مرجوع شود
۳. زمان رسیدگی به شکایت از ساعت ۷ صبح الی ۲ بعد از ظهر میباشد و بعد از آن سامانه غیر فعال است
۴. نتیجه شکایت به صورت الکترونیکی تا نهایت ۲۴ ساعت بعد از پذیرش شکایت، اعلام شده و به فرد شاکی ابلاغ میگردد
۵. در صورتی که شاکی و یا درخواست کننده، فاقد تلفن همراه است میتواند با مراجعه حضوری، نتیجه رای را دریافت نماید
۶. در صورت اعتراض مجدد، کارمند پلیس +۱۰ آن را به صورت الکترونیکی ثبت مینماید تا شاکی با دریافت معرفی نامه بتواند به نزدیکترین واحد رسیدگی مراجعه نماید و درخواست خود را پیگیری نماید
۷. معترض باید در مهلت تعیین شده با در دست داشتن معرفی نامه به نزدیکترین واحد رسیدگی مراجعه کند.
پاسخ ها