کلهر و هاکوپیان، نمایی ماندگار از جاودانگی هنر و صنعت در ایران؛ کیهان، دیگر بار "شهر خاموش" را کوک کرد
کیهان کلهر این روزها باز هم لحظههایی جاودان کوک میکند و در روزهای سخت کرونایی خاطرههای ماندگار میسازد. اما حضور او حداقل در مدت زمانی نه چنان کوتاه طی هفتهها و ماههای گذشته هر بار همراه بوده است با نام هاکوپیان، برند نام آشنای صنعت پوشاک ایران که نیم قرن در پیشانی صنعت-هنر پوشاک کشور همراه شهروندان بوده است.
کیهان کلهر، کوارتت مینیاتور، "شهر خاموش" را شب گذشته در "کاخ چهل ستون" اصفهان و چهارشنبه پیش در خانه امین السلطان در کوچه اتحادیه تهران به صورت آنلاین و به صورت رایگان برای علاقهمندان اجرا کرد. همچون تک نوازی سه تار در موزه آبگینه، در این دو برنامه آخر نیز شرکت هاکوپیان به عنوان حامی در کنار کیهان کلهر قرار گرفته است و منظومهای دو وجهی در ساخت و پردازش هنر به رخ میکشد. صحنهای به وسعت دنیا و البته بدون دریافت وجه از بینندگان مشتاق.
ما شاید عادت کرده باشیم که بین بنگاههای صنعتی با چهرهها و نمادهای فرهنگی و هنری کشور، تفاوتی قایل شویم یا همراهی این دو نهاد پیشبرنده توسعه را جدا از یکدیگر و صرفا در بستهای اقتصادی تحلیل کنیم، اما واقعیت اینجاست که در راستای ایفای نقش مسئولیتهای اجتماعی، صنایعی که میتوانند ارزشهای ملی هنر را درک و با هنرمندان در کنار یکدیگر در مسیر ارتقای محصولات فرهنگی قرار بگیرند، اتفاق نوینی را خلق کرده اند که بی شک زمینه تقویت ساختارهای توسعه فرهنگی را بیش از هر زمان دیگری فراهم میکند.
البته صنعت-هنر پوشاک در قالب صنایع فرهنگی و هنری طبقه بندی میشود، اما حضور بی ادعا و خالص و بدون شلوغ کاریهای مرسوم تبلیغاتی هاکوپیان در همکاریهای کلهر-هاکوپیان به عنوان پیشران صنعت مدرن پوشاک ایرانی، میتواند در تاریخ فرهنگی کشور نقطه عطفی در نوع و نحوه همراهی دیگر صنایع با حوزههای هنری باشد. این چشم انداز در عمومیت یافتن ارتباط صنعت با فرهنگ، دامنه خلق محصولات هنری را به نفع بهبود توسعه فرهنگی کشور گسترش میدهد. پیش از این نیز رویداد بزرگداشت هشتاد سالگی لوریس چکناواریان، شبهای جاز، اجرای تئاتر بینوایان، اشکها و لبخندها و همچنین ارایه لباس ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران با حمایت هاکوپیان در تاریخ فرهنگی کشور ثبت شده است.
پاسخ ها