امروز کشور با شرایط تحریم بی سابقهای مواجه است و صنعت خودروسازی اولین حوزهای بود که تحریم شد، تا از این طریق ارزش افزوده و اشتغال در کشور از بین برود و اگرچه در مقاطعی به مشکل هم برخوردیم، اما مدیران و تلاشگران ما توانستند این شرایط را به خوبی اداره کنند و تحریمها را کم اثر سازند.
رئیس دفتر رئیسجمهور گفت:شواهد و علائم نشان میدهد در روزهای پایانی تحریم قرار داریم و باید تاکید کنم که ماههای آینده وضع به مراتب بهتر میشود.
به گزارش تسنیم، محمود واعظی شامگاه پنجشنبه در حاشیه آئین رسمی توقف ساخت و خروج پراید از خط تولید و رونمایی رسمی از محصول جدید گروه خودرو سازی سایپا و آغاز تولید انبوه دو محصول فیس لیفت ساینا و کوئیک، با تبریک ایام عید غدیر و روز خبرنگار، از تلاشها و خدمات اصحاب رسانه بویژه در شرایط سخت شیوع بیماری کرونا قدردانی کرد.
رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه صنعت خودرو در جهان جزو صنایع پیشرفته است که توسعه آن موجب توسعه کشور خواهد بود، ادامه داد: اگر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم را در نظر بگیریم، در صنعت خودروسازی کشور بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مشغول کار هستند و از سویی دیگر نزدیک به ۵۰ حلقه رشته فعالیت اعم از فولاد، پتروشیمی و شیشه به صنعت خودروسازی مرتبط هستند.
واعظی گفت: امروز کشور با شرایط تحریم بی سابقهای مواجه است و صنعت خودروسازی اولین حوزهای بود که تحریم شد، تا از این طریق ارزش افزوده و اشتغال در کشور از بین برود و اگرچه در مقاطعی به مشکل هم برخوردیم، اما مدیران و تلاشگران ما توانستند این شرایط را به خوبی اداره کنند و تحریمها را کم اثر سازند.
رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه امروز بواسطه تلاش مدیران، مهندسان و کارگران، آرامش خوبی در گروههای خودروسازی سایپا و ایران خودرو برقرار است، تصریح کرد: خوشبختانه باوجود شرایط تحریم و شیوع بیماری کرونا و مشکلات ارزی در ماههای گذشته، گزارشهای امید بخشی در این بخش دیده میشود.
واعظی با قدردانی از سختکوشی همه فعالان عرصه تولید خودرو و توجه آنان به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت ارتقاء کیفیت محصولات و حرکت در مسیر جهش تولید، اظهارداشت: مطابق با گزارش وزارت صمت به دولت، امسال تولید خودرو ۱۹ درصد و تولید وانتبار بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته است و این رشد با همت همت و اراده مدیران، مهندسان و کارگران حاصل شده است.
رئیس دفتر رئیس جمهور در بیان انتظارات دولت از صنعت خودروسازی کشور، با تاکید بر اینکه باید پژوهش اولویت اول صنعت خودروسازی و قطعهسازی کشور باشد، گفت: تا زمانی که به کیفیت و توسعه توجه نشود، هرچقدر هم تولید داشته باشیم، در واقع در حال کپیسازی هستیم؛ زمانی میتوانیم خودروساز حرفهای شویم که به تحقیق و پژوهش توجه داشته باشیم و باید ضمن استفاده از دستاورد دیگران، فضای مناسب را در اختیار محققان و دانشمندان داخلی قرار دهیم.
واعظی با اشاره به لزوم توجه به داخلی سازی محصولات و حرکت در این مسیر، گفت: از زمان آغاز تحریمها، به ویژه تحریمهای دو سال گذشته، اراده و توجه برای ساخت داخل بیشتر شده است؛ اگر بتوانیم قطعه مورد نیاز را درداخل کشور تولید کنیم دیگر از تحریم نگرانی نخواهیم داشت.
رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه ۲۵ درصد ارز بری برای تولید خودروی طراحی شده داخلی، زیاد است، ادامه داد: میتوانیم با استفاده از توان داخلی و همت و اراده تلاشگران در کوتاه مدت این رقم را به حداقل کاهش دهیم.
واعظی با اشاره به ضرورت توجه به کیفیت قطعات و خودروهای تولید شده در داخل کشور، بویژه در زمینه ایمن سازی خودروها، تصریح کرد: حفظ جان و سلامتی مردم از هر چیز دیگری با اهمیتتر است؛ وباید خودرویی در اختیار مردم قرار بدهیم که خدایی ناکرده در صورت بروز حادثه کمترین صدمه به سرنشینان وارد شود.
رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه باید به مردم قول بدهیم که با خروج پراید از خط تولید، خودرویی با کیفیت بهتر و ایمنی بیشتر به آنان ارائه کنیم، گفت: ایران خودرو و سایپا باید همیشه در محصولات خود یک خودروی مردمی که قیمت آن برای طبقه متوسط به پایین قابل تحمل باشد، داشته باشند.
وی با بیان انکه باید تولید افزایش یابد تا بازار اشباع شود، اظهارداشت: الان بیشتر سود به جیب دلالان میرود و فشار روی خودروساز و قطعهساز است؛ معتقدیم هم خودرو ساز و قطعه ساز باید سود ببرند و هم مصرف کننده دچار خسارت نشود.
رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به ضرورت و اهمیت صادرات خودرو، تاکید کرد: تا زمانی که صنعت خودروسازی کشور، صادرکننده نباشد، کیفیت محصولات بالا نخواهد رفت و باید با استفاده از بازارهای منطقه و همسایهها باید صادرات را رونق دهیم.
دکتر واعظی ادامه داد: با رفع تحریمها ممکن است که واردات برای خودروساز و قطعهساز سودآوری به همراه داشته باشد، اما مدیران نباید این دوره سخت را فراموش کنند و باید با تمام قوت، ساخت داخل را جلو ببرند و خودروسازان ما نباید هیچوقت از خودرویی که میسازند راضی باشند و همیشه باید به فکر ارتقاء کیفیت آن باشند.
رئیس دفتر رئیس جمهور با تقدیر از تلاشهای مهندس مدرس خیابانی سرپرست وزارت صمت در عرصههای گوناگون مدیریتی در این وزارتخانه و اقدامات موفق در زمینه بازرگانی و صنایع، اظهارداشت: مهندس مدرس خیابانی از زمان قبول سرپرستی وزارت صمت، بسیار با انرژی و انگیزه بالا به مسائل و مشکلات رسیدگی کرده و عملکرد خوبی در سه ماه گذشته داشته که موجب رضایتمندی بخشهای مختلف بوده است.
واعظی مهندس مدرس خیابانی را جوانی پرکار، سالم، متدین و انقلابی و متخصص و بهترین گرینه برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست و اظهار امیدواری کرد که مجلس شورای اسلامی چهارشنبه هفته آینده در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی با رای خوبی وی را تایید کند.
رئیس دفتر رئیس جمهور با بیان اینکه دشمنان در تحریم ملت ایران به هچ یک از اهداف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی خود دست پیدا نکرده اند، افزود: امیدواریم در ماههای آینده شرایط تحریمی کشور تغییر کند، زیرا هدف آنهایی که ما را تحریم کردند تسلیم شدن ایران در ۳ الی ۴ ماه بود، اما الان ۲.۵ سال گذشته است و ما در این مدت علاوه بر اینکه تسلیم نشدیم، اتکایمان به خودمان نیز افزایش یافته است.
واعظی با اشاره به اینکه زندگی مردم سخت شده، اما چیزی متوقف نشده است و تحریمکنندگان فقط ایجاد مزاحمت کردند، تصریح کرد: شواهد و علائم نشان میدهد در روزهای پایانی تحریم قرار داریم و باید تاکید کنم که ماههای آینده وضع به مراتب بهتر میشود.
پاسخ ها