سوژه های روز، خبرهای داغ

سوژه های روز، خبرهای داغ

پارس لاین: مقالات آموزنده، خبرهای داغ ایران و جهان، ویدیوهای جذاب و دیدنی را در صفحه ما در آیدت ببینید.
توسط ۳۴ نفر دنبال می شود
 ۹ نفر را دنبال می کند

تخریب بزرگترین بنای خشتی ایران بعد از ارگ بم

تخریب بزرگترین بنای خشتی ایران بعد از ارگ بم

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان با بیان اینکه متجاوزان دو برج باروی قدیمی دامغان را به صورت ۱۰۰ درصد و قسمت اندکی از دیوار بارو را تخریب کردند، گفت: برای دیوار بارو ۱۲ متر حریم در نظر گرفته شده است از این رو برابر ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی برای لطمه به آثار تاریخی ثبت شده علاوه بر جبران خسارت، یک تا ۱۰ سال حبس در نظر گرفته شده و طبق ماده ۵۶۲ اگر شخص یا اشخاص به جهت یافتن اشیای تاریخی اقدام به کاوش و یا تخریب آثار کنند به سه ماه تا سه سال حبس محکوم می‌شوند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان از توقف عملیات تخریب دیوار تاریخی باروی دامغان خبر داد.

به گزارش ایسنا، مهدی قاسمی ۲۹ تیر ماه با اعلام این خبر افزود: به دنبال گزارش مردمی درخصوص تخریب قسمتی از دیوار بارو در شمال شرقی دامغان، نیرو‌های یگان حفاظت دامغان، همراه با ماموران کلانتری ۱۱ دامغان در محل حاضر شدند و با پیگیری فوری و دستور دادستان مبنی بر توقف عملیات، از تخریب بیشتر دیوار جلوگیری شد.

گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، رئیس اداره میراث‌فرهنگی دامغان با اشاره به اینکه باروی دامغان یکی از بزرگ‌ترین معماری‌های خشتی ایران است که در اوایل دوران اسلامی بنا شده، اظهار کرد:در این پرونده علاوه بر طرح شکایت از طریق اداره میراث‌فرهنگی شهرستان دامغان، پرونده متخلفان برای پیگیری و انجام مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل شد.

قاسمی با بیان اینکه متجاوزان دو برج باروی قدیمی دامغان را به صورت ۱۰۰ درصد و قسمت اندکی از دیوار بارو را تخریب کردند، افزود: برای دیوار بارو ۱۲ متر حریم در نظر گرفته شده است از این رو برابر ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی برای لطمه به آثار تاریخی ثبت شده علاوه بر جبران خسارت، یک تا ۱۰ سال حبس در نظر گرفته شده و طبق ماده ۵۶۲ اگر شخص یا اشخاص به جهت یافتن اشیای تاریخی اقدام به کاوش و یا تخریب آثار کنند به سه ماه تا سه سال حبس محکوم می‌شوند.

او اضافه کرد: ایجاد معبر بزرگ‌تر برای خیابان منتهی به منازل شخصی، انگیزه تخریب‌کنندگان بود که بدون شک با این افراد برخورد قاطع خواهد شد.

باروی دامغان، ۱۶ هزار متر طول، ۱۰۶ برج و چهار دروازه داشته است که به مرور زمان به علت فرسایش و نزولات آسمانی فقط هشت هزار متر آن باقی مانده است.

این اثر تاریخی در تاریخ ۱۹ آذر ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۷۹۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

از باروی تاریخی دامغان به عنوان بزرگترین بنای خشتی ایران بعد از ارگ بم نام برده می‌شود.

سوژه های روز، خبرهای داغ
سوژه های روز، خبرهای داغ پارس لاین: مقالات آموزنده، خبرهای داغ ایران و جهان، ویدیوهای جذاب و دیدنی را در صفحه ما در آیدت ببینید.

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋