دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار با بیان اینکه مشکل پیش آمده برای مشتریان کارگزاری آگاه در بورس فنی بوده و به زودی رفع میشود، گفت: در عین حال سهامداران هیچ اجباری برای استفاده از خدمات یک کارگزاری خاص ندارند.
دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار با بیان اینکه مشکل پیش آمده برای مشتریان کارگزاری آگاه در بورس فنی بوده و به زودی رفع میشود، گفت: در عین حال سهامداران هیچ اجباری برای استفاده از خدمات یک کارگزاری خاص ندارند.
به گزارش فارس، تعداد 18 هزار و 975 نفر از مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت عنوان «به مشکلات مشتریان کارگزاری آگاه رسیدگی شود» و 80 نفر با با ثبت موضوع «کارگزاری آگاه سیستم نرمافزاری خود را ارتقا دهد» خواستار پیگیری از سوی خبرنگاران فارس و پاسخگویی مسئولان مربوطه شدند.
خبرنگار خبرگزاری فارس برای این موضوع با روحالله میرصانعی دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار، تماس گرفت که وی گفت: روز چهارشنبه 4 تیرماه 99 متأسفانه برای کارگزاری آگاه یک مشکل فنی پیش آمد که سرور اصلی و بکآپ این کارگزاری دچار مشکل شد و کار نکرد که این اتفاق در دنیای فناوری اطلاعات چیز عجیب و غریبی نیست. به عنوان مثال اگر یک روز سرور یک خبرگزاری بسوزد و سایت بالا نیاید، اتفاق عجیبی نیست. البته باید قبلاً تلاش میشد و یک سرور بکآپ یا پشتیبان فراهم میشد تا موقع مشکل جایگزین شود.
وی افزود: همه کارگزاران طبق استانداردهای سازمان بورس و اوراق بهادار کار میکنند و به مشتریان خدمات میدهند، اما اتفاقی که برای یک کارگزاری روی داد، یک امر فنی و طبیعی است، منتها متأسفانه در یکی از سختترین روزها یعنی روز پایانی معاملات که چهارشنبه بود و در آن روز چون عرضه اولیه سهام شرکت سرمایهگذاری پویا نیز انجام میشد و مشتریانی زیادی به درگاه معاملاتی کارگزاریها مراجعه میکردند، لذا این کارگزاری متأسفانه در آن روز نتوانست خدمات مورد نیاز را به مشتریانش بدهد. اما همکاران ما در کارگزاری آگاه تلاش کردند که با رفع مشکل فنی سرورها خود را آماده کنند تا روز شنبه 7 تیرماه که بازار بورس باز میشود، بتوانند خدمات مورد نیاز را به مشتریان خود بدهند.
دبیرکل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار گفت: البته این را هم باید بگویم که هر مشتری بورسی که دارای کد معاملاتی بورسی است، این اختیار را دارد که هر موقع در بازار سرمایه دلش خواست کارگزاری خود را عوض کند و هیچ منعی برای انتقال از یک کارگزاری به کارگزاری دیگر نیست، فقط تنها شرط این است که مشتری به کارگزار خود بدهکار نباشد. یعنی باید اول بدهی خود را بدهد و بعد به راحتی میتواند تمام دارایی خود را با عوض کردن کارگزار ناظر از کارگزار «الف» به «ب» تغییر دهد و دسترسی برخط معاملات از کارگزار جدید دریافت کند و معاملات خود را انجام دهد.
همچنین خبرنگار فارس با محمدرضا معتمد عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تماس گرفت و مشکل مخاطبان «فارس من» را با وی در میان گذاشت که وی نیز گفت: کارگزاری آگاه روز چهارشنبه که همزمان با عرضه اولیه سهام سرمایهگذاری پویا بود، متأسفانه سامانههایش دچار اختلال شد و یک مشکل فنی پیش آمد و سرور سوخت و این یک ایراد فنی است.
وی تأکید کرد: با توجه به اینکه بک آپ و پشتیبانی از اطلاعات مشتریان در یک مرکز معتبر دیگر و در شرکت سپردهگذاری مرکزی و تسویه وجوه، سمات وجود دارد، بنابراین هیچ مشکلی برای سهامداران و مشتریان کارگزاری آگاه وجود ندارد و اطلاعات آنها محفوظ است.
معتمد این را هم گفت: یک بک آپ و پشتیبان از اطلاعات مشتریان بورس وجود دارد البته باید این بک آپ در کارگزاری آگاه هم وجود میداشت که در روز معاملات و عرضه اولیه هیچ مشکلی برای مشتریان به وجود نیاید. اما به هر حال بک آپ آن کارگزاری نتوانست پشتیبانی لازم را برای معاملات انجام دهد و سیستم پشتیبان نتوانست به جای سیستم اصلی وارد سامانه معاملات شود.
وی این اطمینان را به سهامداران داد که اطلاعات مالی آنها در سامانههای شرکت سپردهگذاری مرکزی و تسویه وجوه و شرکت مدیریت فناوری بورس تهران وجود دارد و هیچ جای نگرانی نیست و به زودی سامانههای معاملاتی کارگزاری آگاه هم به مشتریان خدمترسانی خواهد کرد.
عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:قرار شده همکاران ما در کارگزاری آگاه اطلاعرسانی کنند و این اطمینان را به مشتریان خود بدهند که از روز شنبه سامانهها دوباره کار میکنند و به مشتریان خدمات میدهند.
معتمد همچنین در مورد اینکه هر کارگزاری چقدر مشتری دارد، گفت: براساس سهم بازار هر کدام مشتریان خرد و حقیقی و مشتریان کلان و نهادی خود را دارند اما عمده معاملات بازار یعنی 60درصد معاملات در 30 شرکت کارگزاری برتر انجام میشود و 40درصد بقیه معاملات در 78 کارگزاری بعدی انجام میشود.
پاسخ ها