پارسا احمدوند

پارسا احمدوند

دلنوشته های یک پدر، سرگرمی های پدر پسری

مصرف کدام مسکن ها در بارداری مجاز است؟

کدوم داروهای مسکن توی بارداری مجازه؟

داروهای مسکن در بارداری

وقتی باردار هستید، بدن شما تغییرات زیادی رو تجربه می‌کنه و احتمالاً درد و ناراحتی‌های جدیدی به سراغتون میاد. شاید دلتون بخواد مثل قبل سریع یه مسکن بخورید تا از شر این دردها خلاص بشید، اما داستان بارداری متفاوته! باید بدونید که مصرف هر دارویی در دوران بارداری به این سادگی نیست و بهتره قبل از هر اقدامی با پزشکتون مشورت کنید.

داروهای مسکن در بارداری

استامینوفن: بهترین گزینه

اگه سردرد، تب یا دردهای عضلانی و مفصلی دارید، استامینوفن (همون تایلنول) معمولاً انتخاب اول پزشکان برای تسکین درد در بارداریه. استامینوفن رو می‌تونید بدون نسخه هم تهیه کنید و خبر خوب اینه که بیشتر پزشکان می‌گن مصرفش در حد مجاز مشکلی نداره. در واقع، بیش از دو سوم زنان باردار در آمریکا حداقل یک‌بار استامینوفن رو مصرف می‌کنن. اما حواستون باشه، حتی با استامینوفن هم نباید زیاده‌روی کنید. مصرف طولانی‌مدت (مثلاً بیشتر از ۲۸ روز) می‌تونه روی رشد ذهنی یا حتی احتمال ابتلا به اختلال کم‌توجهی و بیش‌فعالی (ADHD) در نوزاد تأثیر داشته باشه. پس یادتون نره که همیشه دوز کم و مدت کوتاهی از این دارو استفاده کنید.

NSAIDها: مثل ایبوپروفن رو فراموش کنید!

شاید قبلاً برای دردهای مختلف از داروهایی مثل ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده می‌کردید، اما تو دوران بارداری باید با احتیاط با این داروها برخورد کنید. این دسته از مسکن‌ها که به NSAIDها معروفن، ممکنه مشکلاتی برای نوزاد به وجود بیارن. تحقیقات نشون داده که مصرف NSAIDها در اوایل بارداری احتمال سقط جنین رو کمی افزایش می‌ده. اما این فقط شروع ماجراست! اگه در سه ماهه آخر بارداری NSAIDها رو مصرف کنید، ممکنه یه رگ خونی مهم تو قلب نوزاد زودتر از موعد بسته بشه، که این موضوع می‌تونه مشکلات جدی مثل فشار خون ریوی رو برای نوزاد به همراه داشته باشه. خلاصه اینکه اگه درد دارید، بهتره به جای NSAIDها از استامینوفن استفاده کنید.

داروهای مجاز در بارداری

مسکن‌های قوی: با احتیاط و تحت نظر پزشک

حالا فرض کنید دردی دارید که خیلی قویه و با استامینوفن هم خوب نمی‌شه. تو این شرایط شاید پزشکتون براتون مسکن‌های قوی‌تری مثل کدئین تجویز کنه. این داروها که به اسم اپیوئیدها شناخته می‌شن، فقط باید با تجویز پزشک و تحت نظر مصرف بشن. مصرف طولانی‌مدت یا دوزهای بالا می‌تونه خطرناک باشه و حتی نوزاد بعد از تولد به این داروها وابسته بشه. اگه این اتفاق بیفته، نوزاد باید بعد از تولد از این داروها سم‌زدایی بشه که این فرآیند اصلاً خوشایند نیست.

علاوه بر این، مصرف این مسکن‌ها ممکنه خطر زایمان زودرس یا حتی مرگ جنین رو افزایش بده. پس اگه پزشکتون براتون اپیوئید تجویز کرد، حتماً در مورد مقدار و مدت مصرفش دقیق باشید و هر سوالی دارید از پزشک بپرسید.

پیشنهاد نهایی: همیشه با پزشکتون مشورت کنید

در دوران بارداری باید خیلی بیشتر از قبل به مصرف داروها دقت کنید. حتی داروهای بدون نسخه هم ممکنه روی سلامت نوزاد تأثیر بذارن. پس همیشه، قبل از مصرف هر دارویی، از پزشکتون مشورت بگیرید تا خیالتون راحت باشه. به یاد داشته باشید که سلامت شما و نوزادتون اولویت داره و با مشورت پزشک می‌تونید مطمئن بشید که بهترین تصمیم رو می‌گیرید.

اینطوری هم شما با خیال راحت دوران بارداریتون رو می‌گذرونید و هم نوزادتون در امنیت کامل متولد می‌شه!

حرف آخر

در نهایت، دوران بارداری یه دوره حساس و پرچالش برای بدن شماست و مصرف هر دارویی باید با دقت بیشتری انجام بشه. مسکن‌هایی مثل استامینوفن گزینه‌های امن‌تری برای دردهای معمولی هستن، اما همیشه بهتره از مصرف داروهای دیگه بدون مشورت با پزشک خودداری کنید. بدن شما و نوزادتون در این دوران نیاز به مراقبت ویژه دارن، پس اطمینان حاصل کنید که هر تصمیمی که می‌گیرید، با راهنمایی پزشکتون باشه. مراقبت از خودتون، یعنی مراقبت از نوزادتون!

پارسا احمدوند
پارسا احمدوند دلنوشته های یک پدر، سرگرمی های پدر پسری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋