پارسا احمدوند

پارسا احمدوند

دلنوشته های یک پدر، سرگرمی های پدر پسری

کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی روزمره

کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی روزمره

هوش مصنوعی در زندگی روزمره

کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی روزمره ما بسیار زیاد هست. بسیاری از افراد فکر میکنن هوش مصنوعی فقط چند سال هست که وارد زندگی ما شده. در صورتی که این هوش از دهه ها قبل روی زندگی انسان ها تاثیر گذاشته  و مبحث جدیدی نیست. اما کسی به خوبی این هوش را نمیشناخت. مثلا همین جستجو کردن ما تو اینترنت نشات گرفته از هوش مصنوعی هست.

ولی حالا اسم هوش مصنوعی (AI)بیشتر به گوش میخوره. چرا که استفاده های بیشتری از این هوش میشه. البته باید این موضوع رو هم بگیم که هوش مصنوعی ربات نیست. مردم فکر میکنن هوش مصنوعی ربات هایی هستن که میخوان در آینده جای انسان رو بگیرن یا ماشین های بدون راننده هستن. ولی این هوش چیزی فراتر از ربات هست و امکان یادگیری، حل مسئله و تصمیم گیری داره.

برای همین در قسمت های مختلفی از زندگی روزمره استفاده میشه. اگه با کاربردهای هوش مصنوعی در  زندگی روزمره آشنا بشید اصلا فکر نمیکنین که همه این خدمات به لطف حضور هوش مصنوعی ارائه میشه. بعضی از افراد فکر میکنن چون هوش مصنوعی تکنولوژی بسیاری پیشرفته ای هست وارد زندگی عادی نمیشه. ولی این باور کاملا غلط هست. به همین دلیل چند مورد از کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی روزمره رو معرفی میکنیم.

بررسی کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی روزمره

تشخیص چهره

اکثر آدم ها امروزه در زمان عکاسی از انواع فیلتر چهره استفاده میکنن تا عکس ها زیباتر بشن. همچنین برای قفل صفحه گوشی خود از شناسه چهره استفاده میکنن. تمام این خدمات توسط هوش مصنوعی ارائه میشه.

امکان تشخیص چهره یکی از مهمترین کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی روزمره هست. چرا که از این قابلیت در حوزه های امنیت، احراز هویت و بازاریابی هم استفاده میشه. مثلا مجریان قانون از این قابلیت برای تشخیص چهره و هویت مجرمان گم شده استفاده میکنن.

مسیریابی

نرم افزارهای مسیریابی که امروزه اغلب ما ازش استفاده میکنیم از کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی روزمره هستن. همان نرم افزارهای ساده ای که روی گوشی نصب میکنیم تا سریع ترین و بهترین مسیر رو برای رسیدن به مقصد نشون بده. این نرم افزارها با کمک هوش مصنوعی در زمان مسیریابی فاکتورهایی مثل آب و هوا، ترافیک و ساخت و سازهای بین راه رو در نظر میگیرن.

هوش مصنوعی در خانه

تکنولوژی هوش مصنوعی وارد وسایل خانگی هم شد. همان جاروبرقی رباتیکی که خیلی از خانم ها استفاده میکنن و خودکار کف خونه رو تمیز میکنه نتیجه هوش مصنوعی هست. ماشین ‌های چمن ‌زنی رباتیک، ماشین ‌های تاکردن لباس‌، سیستم های آبپاش خودکار و .. نمونه ای هوش مصنوعی در زندگی و خانه هستن.

تصحیح و ویرایش خودکار

اگه از نرم افزارهای نوشتار متن استفاده میکنین حتما با ویرایش خودکار مواجه شدید. این قابلیت هوش مصنوعی با بررسی متن و جملات به کاربران کمک میکنه سریع تر متن خودشون رو بدون غلط املایی تایپ کنن.

خودروهای خودران

خودروهای خودران یا بدون راننده از کاربردهای دیگه هوش مصنوعی در زندگی روزمره هستن. مطمئنا همه ما اسم خودروهای تسلا رو شنیدیم که بدون راننده حرکت میکنن. این خودروها فقط دکمه برفپاک کن و فرمان دارن. دیگه هیچ دکمه دیگه ای روی این خودرو نیست و از طریق مانیتور کنترل میشه. البته امروزه به غیر از تسلا شرکت های خودروسازی دیگه ای هم از این قابلیت هوش مصنوعی دارن استفاده میکنن.

به همین دلیل پیشبینی میشه تا سال 2040 بیشتر از 33 میلیون خودروی بدون راننده وارد بازار بشه. این خودروها به کمک هوش مصنوعی، حسگر و دوربین ها حرکت میکنن و میزان تصادفات رو کاهش میدن.

کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی روزمره چیست

چت بال

چت بال یه نوع نرم افزار هست که به کمک هوش مصنوعی کار میکنه. مهمترین قابلیت این نرم افزار اینه که میتونه مکالمه های انسان ها رو شبیه سازی کنه. بنابراین وقتی با این نرم افزار صحبت میکنین میتونه صحبت های شمارو تفسیر، پردازش و سریعا پاسخ بده. در واقع چت بال یه نوع رباته که میتونه به زبان عادی با انسان ها صحبت کنه.

از این ربات در پیام رسان ها، وب سایت ها و انواع اپلیکیشن ها استفاده میشه. مثلا وقتی با یه مرکز تماس در هر ساعت از شبانه روز تماس گرفتید چت بال هست که به شما پاسخ میده.

سایر کاربردها

  • تجارت الکترونیک و خرید آنلاین
  • امنیت و نظارت
  • بانکداری آنلاین
  • پیشنهاد محتوا
  • دستیارهای هوشمند
  • عکاسی سه بعدی
  • بازی های ویدئویی
  • دستیارهای صوتی دیجیتال
  • بازارهای مالی
  • و ...
پارسا احمدوند
پارسا احمدوند دلنوشته های یک پدر، سرگرمی های پدر پسری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋