پارسا احمدوند

پارسا احمدوند

دلنوشته های یک پدر، سرگرمی های پدر پسری

چرا امروز روز پزشک است؟ (زنان معروف طبیب ایرانی)

چرا امروز روز پزشک است؟ (زنان سرشناس پزشکی ایرانی)

روز پزشک

یکم شهریور، روزی هست که با نام روز پزشک در ایران می­شناسن. این روز مصادف با زاد­روز ابوعلی­سینا هست. اگر­چه در سایر کشور­ها از مقام پزشک در تاریخ­های مختلف قدر­دانی میشه، اما در ایران یک شهریور را به نام روز پزشک می­شناسن. دلیل نام­گذاری این روز به پاس تمام زحماتی هست که سرشناس­ترین حکیم، فیلسوف و طبیب ایرانی در زمینه پزشکی انجام داده. در ادامه با ما همراه باشین تا در رابطه با اهمیت نام­گذاری روز پزشک در تاریخ پزشکی ایران و جهان اطلاعات بیشتری رو در اختیارتون قرار بدیم.

دلیل نام­گذاری روز پزشک در ایران

دلیل نام­گذاری روز پزشک در ایران چیه؟

روز پزشک، فرصتی هست که به پاس زحمات پزشکان عزیز کشورمون از اونها قدر­دانی کنیم. پیشینه قدر­دانی از پزشکان زحمت­کش کشور به سال­های دور بر­می­گرده. هر ساله به تاریخ یک شهریور که به عنوان یه روز رسمی در تقویم ملی ثبت شده، از زحمات این افراد مفید برای جامعه قدر­دانی می­کنیم.

پیشرفت علم پزشکی در ایران به دلیل زحمات ابو­علی­سینا در نگارش و گرد­آوری کتاب شفا (بهترین مرجع در زمینه پزشکی) هست. این حکیم، فیلسوف و طبیب ایرانی نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان شناخته شده هست. جالبه که بدونین آثار ارزشمند این طبیب ماهر ایرانی در فهرست یونسکو وجود داره. زاد­روز ابو­علی­سینا، بهترین فرصت جهت قدر­دانی جامعه از پزشکان هست. پزشکان، نجات­دهند­گانی هستن که باید از اونها به دلیل اینکه مردم زندگی بهتری داشته باشن، قدر­دانی کرد. 

روز جهانی پزشک

در سراسر جهان از کادر درمان و پزشکی در روز پزشک قدردانی می­کنن. روز جهانی پزشک مصادف با سی­ام ماه مارس هست. جالبه بدونین که دلیل نام­گذاری 30 ماه مارس به خاطر رویداد مهمی بود که در دنیای پزشکی رخ داد. در این روز دکتر لانگ توانست برای اولین بار، دارویی به نام داروی اتر (نوعی داروی خاص برای بی­هوشی به هنگام عمل جراحی) رو مورد استفاده قرار بده. این دارو به دلیل جراحی بر روی یکی از بیمارانش به منظور خارج کردن تور گردن مورد استفاده قرار گرفت. بیمار بعد از به هوش اومدن بیان کرد که هیچ دردی رو به هنگام عمل جراحی حس نکرده. به مرور زمان، این تاریخ به عنوان روز پزشک در مجلس نمایندگان ایالت متحده آمریکا در سال 1958 مورد تصویب قرار گرفت. 

در تاریخ 30 ماه مارس، مردم در سراسر جهان با جمع شدن بر سر مزار پزشکان نام­دار و معروف، یاد اونها رو گرامی می­دارن.

تکریم روز پزشک در جهان

سرشناس­ترین زنان پزشک ایرانی

روز پزشک، بهترین فرصتی هست که از زنان پزشک ایرانی قدر­دانی بشه. در دوران قدیم از پزشکی به عنوان یه شغل مردونه یاد می­شد. این علم در اون دوران به غلط چهره­ای مردونه به خودش گرفت. ایران جزو اون دسته از کشور­هایی هست که زنان سرشناس زیادی تونستن در علم پزشکی به موفقیت­های قابل توجهی دست پیدا کنن. اگر­چه زنان در اون دوران با محدودیت­های زیادی مواجه بودن، اما تغییرات اجتماعی به مرور زمان باعث شد که در حوزه پزشکی به موفقیت برسن. اولین مریض­خونه­ای که در ایران با هدف تربیت پرستار و ماما در سال 1335 هجری قمری شروع به کار کرد به نام مریض­خونه نسوان معروف بود. از اونجا که در این مریض­خونه، استخدام پزشکان مرد منع بود، پزشکان زن ایرانی جهت درمان بیماری­های زنان به فعالیت می­پرداختن.  

در روز پزشک جا داره اسامی زنان سرشناس ایرانی که در علم طب، زحمات زیادی کشیدن رو معرفی کنیم:

  • اقدس غربی؛ اولین پزشک زن دارو­ساز ایرانی بود.
  • دکتر نصرت الملوک کاشانچی، عنوان اولین زن پزشکی قانونی در ایران رو از آن خود کرده.
  • دکتر سکینه پری، اولین زن جراح و سرطان­شناس ایرانی بود که خدمات ارزنده­ای رو در جامعه پزشکی انجام داده.

اهمیت روز پزشک از دید عموم جامعه

جامعه پزشکی ایران، باید قدر­دان تمام تلاش­ها و زحمات این دسته از عزیزان در علم طب باشه. روز پزشک، بهترین فرصتی هست که شرایط قدر­دانی از زحمات کادر درمان و پزشکی در زمینه مراقبت­های بهداشتی برای مردم فراهم میشه. این افراد به عنوان نگهبانان سلامت مردم، نقش مهمی رو جهت افزایش سطح سلامت جامعه ایفا می­کنن. قدر­دانی از پزشک عمومی و تخصصی در این روز به منظور خدمات ارزشمندی هست که این دسته از عزیزان در زمینه علم پزشکی انجام میدن. هدف از برگزاری جشن و تبریک گفتن به جامعه پزشکی، آگاه کردن مردم در رابطه با اهمیت نقش این دسته از افراد در علم طب هست. رواج جامعه­ای سالم و شاد از جمله مهمترین اهداف پزشکان و کادر درمان به شمار می­ره. قدردانی از پزشکان، وظیفه­ای عمومی هست که مردم باید به اهمیت اون پی ببرن.

پارسا احمدوند
پارسا احمدوند دلنوشته های یک پدر، سرگرمی های پدر پسری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋