پارسا احمدوند

پارسا احمدوند

دلنوشته های یک پدر، سرگرمی های پدر پسری

نکاتی که قبل از خرید اینترنتی باید بدانید!

نکاتی که قبل از خرید اینترنتی باید بدانید!

خرید اینترنتی

امروز با پیشرفت تکنولوژی و گستردگی شبکه اینترنت در سراسر جهان خرید اینترنتی جای خود را در بین مردم باز کرده است و اکثر افراد ترجیح می دهند کالاها و سایر موارد مورد نیاز خود را بدون دردسرهای خرید حضوری و تنها با چند کلیک ساده انجام دهند. بویژه در دوران شیوع کرونا باتوجه به فراگیری این بیماری و خطر انتقال ویروس بسیاری از مردم ، رو به خرید اینترنتی آورده اند اما با این وجود زمانیکه حرف از فروشگاه های آنلاین می شود، شاهد حضور اشخاص و یا به عبارتی سایت های مختلفی هستیم که در این زمینه فعالیت می کنند و بی شک نمی توان به هریک از آنها اعتماد کرد.
 

خرید اینترنتی

مرکز جرائم اینترنتی اعلام کرده که بیشترین شکایات ارسال شده برای آنها مربوط به خرید آنلاین مواردی مشابه عدم پرداخت ، عدم تحویل کالاهای خریداری شده ، کلاهبرداری اینترنتی و بسیاری از موارد مشابه است.

جای نگرانی نیست!

۱. از وب سایت های آشنا استفاده کنید

نکته اساسی که در خرید اینترنتی باید به آن توجه کنید این است که خرید خود را از یک سایت معتبر و خوش سابقه انجام دهید. حتما نظرات کاربران در رابطه با ارآیه محصول و رضایت مشتریان را در نظر بگیرید. به این نکته توجه کنید که برای پیدا کردن سایت های معتبر در نتایج جستجو ممکن است تقلبی رخ دهد تا شما را به بیراهه ببرد، پس سعی کنید سایت هایی که میشناسید را انتخاب کنید نه لزوما سایت هایی که در نتایج ابتدایی گوگل بالا آمده اند. در نام سایت مراقب غلط املایی یا دامنه ی آن (به عنوان مثال .net به جای .com .net) باشید و حتما از صحت و درستی آدرس سایت اطمینان حاصل کنید.

۲. گارانتی تعویض محصول

دومین عامل مهم در خرید اینترنتی متعلق به گارانتی تعویض محصول می باشد چرا که ممکن است محصول قبل از آنکه به دست شما برسد، آسیب دیده باشد و نتوانید کاری با آن انجام دهید. بنابراین اگر محصولی که خریداری نموده اید، گارانتی تعویض داشته باشد می توانید با فروشنده هماهنگی نمایید و محصول ناسالم را تعویض نمایید. از این رو به این مورد توجه نمایید.

۳. پیشوند URL سایت پرداخت هزینه

در هنگام پرداخت هزینه به صورت آنلاین باید توجه داشته باشید که URL وب سایت باید Https باشد. در غیر این صورت مطمئن شوید که سایت پذیرنده برای پرداخت هزینه توسط افراد سودجو طراحی و نوشته شده است و هیچ محصولی به شما ارسال نخواهد شد و بلکه اطلاعات کارت شما نیز به دست آنها خواهد رسید و می توانند از کارت شما سوء استفاده نمایند.

بنابراین در هنگام وارد کردن اطلاعات خود دقت کنید و توصیه می شود از کامپیوتر به جای موبایل در هنگام پرداخت استفاده نمایید و علت آن هم دید کافی شما به URL سایت می باشد.
 

خرید اینترنتی امن

۴. بررسی وضعیت امن درگاه خرید

اگر در هنگام خرید اینترنتی متوجه شدید که بالای نوار آدرس مرورگرتان علامت ” https ” به رنگ قرمز است نباید از این سایت خریدی انجام دهید زیرا این علامت ناامن بودن درگاه خرید است.

۵. توجه به ظاهر و محتوای جدید و به روز سایت

یکی دیگر از ویژگی‌های مطمئن بودن سایت، پویا بودن آن است. سایتی که به صورت مداوم در حال تولید محتوا است و بیش‌تر از یک هفته از انتشار آخرین مطلبش نمی‌گذرد، یقینا قابل اعتمادتر به نظر میرسد‌.

۶. عکس رسید خرید خود را نگه دارید

گاها به دلایل مختلف ممکن است پس از خرید اینترنتی محصولاتی متفاوت، به دست شما برسد و یا ارسال نشود ، اولین کاری که خواهید کرد این است که با سایت فروشنده تماس گرفته و موضوع را گزارش دهید که شما با وجود رسید خرید خود می توانید ادعای خود را ثابت کرده خرید خود را اعلام کنید تا مشکل برطرف شود.

اگر کلاهبرداری از آب درومد چیکار کنیم؟

شما برای گزارش تخلف در خرید آنلاین از سایت‌های فروش اینترنتی و ثبت شکایت خود می‌توانید از مراجع و نهادهای مختلفی کمک بگیرید. مراجع انتظامی و قضایی مختلفی این امکان را فراهم کرده‌اند که کاربران بتوانند با مراجعه به آن‌ها شکایت‌هایشان را ثبت و پیگیری کنند.

پلیس فتا

در صورتی که فعل ارتکابی فروشگاه اینترنتی نوعی جرم باشد و عنوان مجرمانه مثل کلاهبرداری اینترنتی داشته باشد، می‌توانید از طریق پلیس فتا شکایت خود را ثبت کنید. برای این کار لازم است به سامانه مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir مراجعه کنید.

۲- سامانه اینماد

سامانه نماد اعتماد الکترونیکی یا همان سامانه اینماد یک سامانه تخصصی برای شکایت از فروشگاه‌های اینترنتی است. دریافت اینماد که نماد اعتماد الکترونیکی است از چند سال قبل برای فروشگاه‌های اینترنتی اجباری شده تا در صورت بروز مشکلات در ارتباط مشتریان با این فروشگاه‌ها از طریق سامانه بتوان شکایت را ثبت و پیگیری کرد.

البته در نظر داشته باشید که ثبت شکایت از سایت فروشگاه اینترنتی در سامانه اینماد تنها در صورتی امکان‌پذیر است که آن سایت نماد اعتماد الکترونی را دارا باشد. اگر سایت مورد نظر شما اینماد دارد می‌توانید با مراجعه به سایت اینماد به نشانی www.enamad.ir نسبت به ثبت شکایت اقدام کنید.

پارسا احمدوند
پارسا احمدوند دلنوشته های یک پدر، سرگرمی های پدر پسری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋