پارسا احمدوند

پارسا احمدوند

دلنوشته های یک پدر، سرگرمی های پدر پسری

آموزش پوست سر

آموزش دلمه برگ مو

دلمه برگ مو

دلمه برگ مو یه ترکیب فوق ‌العاده از برگ‌های تازه مو و مواد خوشمزه‌ای مثل برنج، گوشت و سبزیجات معطره که وقتی دور هم جمع می‌شن، طعمی رویایی به وجود میارن. این غذا نه تنها خیلی خوشمزه‌ست، بلکه درست کردنش هم خیلی راحته و می‌تونی با چند تا قدم ساده یه دلمه عالی درست کنی و از طعمش لذت ببری. پس اگه دوست داری توی مهمونی‌ها و جمع‌های خونوادگی یه غذای متفاوت و خوشمزه سرو کنی، با من همراه باش تا قدم به قدم طرز تهیه دلمه برگ مو رو یاد بگیریم.

آموزش دلمه برگ مو و طرز تهیه آن

دلمه برگ مو یکی از غذاهای خوشمزه و سنتی ‌مونه که با برگ‌های مو و ترکیبی از برنج و گوشت درست میشه. اینجا یه دستور ساده برای تهیه این غذای خوشمزه آوردم:

 مواد لازم

  • برگ مو: ۵۰ تا ۶۰ عدد (ترجیحاً تازه یا کنسروی)
  • برنج: ۲ پیمانه
  • گوشت چرخ‌کرده: ۳۰۰ گرم
  • پیاز: ۲ تا متوسط، خرد شده
  • سبزی‌های معطر: جعفری، نعناع و شوید (حدود ۱ پیمانه خرد شده)
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم
  • آب ‌لیمو: ۲ قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون: ۴ قاشق غذاخوری
  • آب: ۲ پیمانه
  • رب گوجه‌فرنگی: ۲ قاشق غذاخوری

دلمه برگ مو با ترکیبات بی‌نظیر

طرز تهیه دلمه برگ مو

آماده ‌سازی برگ مو

   برای تهیه دلمه برگ مو اگه برگ مو تازه داری، اونا رو ۲-۳ دقیقه بذار تو آب جوش تا نرم بشن. بعد آبکشی کن و بذار کنار.  اگه از برگ مو کنسروی استفاده می‌کنی، اونا رو از آب نمک بشور و آبکش کن.

آماده ‌سازی مواد داخلی

    برنج رو بشور و بذار تو آب ولرم نیم‌ پز بشه، بعد آبکش کن. تو یه تابه، پیاز خرد شده رو با کمی روغن تفت بده تا طلایی بشه. گوشت چرخ‌ کرده رو به پیاز اضافه کن و تفت بده تا رنگش تغییر کنه. نمک، فلفل و زردچوبه رو به گوشت اضافه کن و خوب مخلوط کن. برنج نیم ‌پز، سبزی‌های خرد شده و آب ‌لیمو رو به مخلوط گوشت اضافه کن و خوب هم بزن.

پیچیدن دلمه‌ برگ مو

  پیچیدن دلمه برگ مو به این صورته که یه برگ مو بردار و با دقت مقداری از مواد داخلی رو توش بذار. بعد برگ رو به شکل دلمه بپیچ (اول پایین برگ رو تا کن، بعد دو طرفش رو ببر داخل و در نهایت به صورت رول بپیچ).

پخت دلمه‌ها

    دلمه‌های پیچیده ‌شده رو به صورت مرتب تو یه قابلمه بذار. تو یه کاسه جداگانه، رب گوجه‌ فرنگی رو با ۲ پیمانه آب و روغن زیتون مخلوط کن و روی دلمه‌ها بریز. قابلمه رو روی حرارت کم بذار و بذار دلمه‌ها به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت بپزن تا برگ‌ها نرم و مواد داخلی کاملاً پخته بشن.

سرو کردن دلمه برگ مو

  برای تهیه دلمه برگ مو، دلمه‌ها رو با دقت از قابلمه در بیار و تو ظرف سرو بذار. می‌تونی با کمی آب ‌لیمو و روغن زیتون تزئین کنی.

آموزش دلمه‌های برگ مو و طرز تهیه آن

 نکات مهم در آماده ‌سازی برگ مو

حالا که قراره دلمه برگ مو درست کنیم، بیاید ببینیم چطوری باید برگ‌های مو رو آماده کنیم. این مرحله خیلی مهمه تا دلمه‌هامون خوشمزه بشن. اگه برگ مو تازه داری، خیلی بهتره! ولی اگه نداری، از برگ مو کنسروی استفاده کن. سعی کن برگ‌های بزرگ و سالم برداری که پاره نباشن، تا بتونی راحت مواد رو توشون بپیچی.

ساقه‌های ضخیم برگ‌ها رو با یه چاقوی تیز ببر تا برگ‌ها راحت‌تر پیچیده بشن و دلمه‌هات قشنگ‌تر بشن. اگه برگ‌ها رو برای بعد می‌خوای، اونا رو به آرومی رول کن و تو یه کیسه یا ظرف درب‌دار بذار. می‌تونی تو یخچال نگهشون داری تا تازه بمونن. اگه از برگ‌های یخ‌زده استفاده می‌کنی، بذارشون تو یخچال تا یخشون آب بشه. بعد مثل برگ‌های تازه یا کنسروی ازشون استفاده کن.

برگ‌های نازک‌تر و نرم‌تر برای پیچیدن دلمه‌ها بهترن، چون راحت‌تر خم می‌شن و مواد رو خوب نگه می‌دارن.  اضافه کردن آب‌لیمو به مواد داخلی طعم تازه و خوشایندی به دلمه‌ها می‌ده. استفاده از روغن زیتون به جای روغن‌های دیگه طعم بهتری برای دلمه‌ها ایجاد می‌کنه. دلمه‌ها رو روی حرارت کم بپز تا به آرومی پخته بشن و طعم‌ها خوب به خورد هم برن.

دلمه برگ مو، با طعم خاص و بی‌نظیرش، یکی از غذاهای محبوب و سنتیه که هر کسی با چشیدن آن به یاد خاطرات خوب و سفره‌های رنگین می‌افته. با این نکات، برگ‌های مو آماده و مناسب برای درست کردن یه دلمه برگ مو خوشمزه هستن. امیدوارم این نکات کمکتون کنه تا یه غذای عالی درست کنید!
پارسا احمدوند
پارسا احمدوند دلنوشته های یک پدر، سرگرمی های پدر پسری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋