پارسا احمدوند

پارسا احمدوند

دلنوشته های یک پدر، سرگرمی های پدر پسری

استفاده از آسپرین به روش های شگفت انگیز

استفاده از آسپرین به روش‌های شگفت ‏انگیز

مصرف آسپرین

استفاده از آسپرین به عنوان یه داروی ضد التهاب غیراستروئیدی بسیار رواج داره. این دارو از طریق تثبیت آنزیم پروسیکلوگناز (Prostaglandin H2 synthase) عمل می‌کنه و در درمان تب، التهاب و درد استفاده می‌شه. آسپرین معمولا برای کاهش درد عضلانی، خفگی، درد مفاصل، تشنج‌ها و درد های مربوط به دوره قاعدگی مورد استفاده قرار می‌گیره.

در مورد خواص استفاده از آسپرین در دوران بارداری، توصیه می‌شه. البته تا حد امکان توصیه می‌شه که زنان باردار از مصرف آسپرین در طول دوران حاملگی به ویژه در دوران سه ماهه اول بارداری خودداری کنن. چرا که مصرف آسپرین در این دوره ممکنه باعث خطر ایجاد شکاف بین دهانی (شکاف لب و کام) و سایر عیوب زایمانی در جنین بشه. همچنین در اواخر بارداری (دو هفته پیش از زایمان)، مصرف آسپرین ممکنه باعث ایجاد خونریزی در هنگام زایمان بشه که جانبی برای مادر و نوزاد به همراه داره.

استفاده از آسپرین به روش‌های شگفت ‏انگیز

در برخی موارد از آسپرین در طول دوران بارداری  هم استفاده می‌شه. برای مثال، در صورتی که زن باردار مسمومیت بارداری (پره‌اکلامپسیا) داشته باشه، پزشک ممکنه آسپرین رو به عنوان قسمتی از درمان استفاده کنه. همچنین وقتی که تشنج بخصوص در هنگام بارداری تحت کنترل نباشه، استفاده از آسپرین ممکنه توصیه بشه. توجه داشته باشین که در این موارد، تجویز آسپرین باید توسط پزشک مربوطه انجام بشه. بنابراین، در هر صورت، در هنگام بارداری یا برنامه ریزی بارداری، معمولا توصیه می‌شه با پزشک‌تون درمورد استفاده از آسپرین در هر دوره خونریزی، درد یا مشکلات دیگه مشورت کنین.

استفاده از آسپرین به روش‌های دیگه:

آسپرین در مواردی علاوه بر استفاده به عنوان دارو، می‌تونه در کارهای مربوط به منزل هم مفید واقع بشه. در ادامه برخی از این موارد رو توضیح می‌دیم:

آسپرین برای درمان موهای آسیب دیده:

برای موهای آسیب دیده، می‌تونین ترکیب آسپرین با آب گرم رو به عنوان ماسک تغذیه‌دهنده استفاده کنین. این ترکیب می‌تونه موهاتون رو براق و سالم ‌کنه. پس از حل شدن آسپرین، مخلوط رو روی پوست سر و موها بمالین و به مدت یه ربع صبر کنین، بعد از اون خوب سرتون رو بشورین. اگه از شوره روی سر رنج می‌برین، می‌تونین دو تا قرص آسپرین رو توی شامپوی سرتون مخلوط کنین تا موهاتون به وضعیت مطلوب برگرده.

آسپرین برای تمیزی وان حمام:

برای تمیز کردن رسوب‌های صابون در دور وان حمام، کافیه پنج تا قرص آسپرین رو به شوینده معمولی اضافه کنین، مخلوط رو روی وان اسپری کرده و به مدت نیم ساعت صبر کنین. بعد از اون وان حمام رو با آب گرم بشورین تا دوباره درخشان بشه.

رفع مشکلات پوستی:

برای مشکلات پوستی مثل التهاب پوست، می‌تونین 2 تا 3 تا قرص آسپرین رو با یه کمی آب لیمو توی یه کاسه مخلوط کنین و به نواحی مورد نظر روی پوست بمالین و چند دقیقه صبر کنین. توجه داشته باشین که این مخلوط رو در معرض نور آفتاب قرار ندین.

از بین بردن لکه‌ها:

برای تمیز کردن لکه‌های عرق روی لباس، می‌تونین مقداری آسپرین رو با آب گرم مخلوط کرده و روی لکه عرق بمالین. این مخلوط رو حدود 24 ساعت بزارین بمونه و بعد از اون لباس رو طبق دستور العمل شستشوی خودش بشورین. با این کار لکه عرق از لباس‌تون حذف می‌شه.

شارژ باتری اتومبیل با آسپرین:

در صورتی که باتری اتومبیل شما خالی شده و ماشین‌تون روشن نمی‌شه، بدون نگرانی، یه راه‌حل ساده وجود داره. کافیه دو تا قرص آسپرین رو با آب مخلوط کرده و اون رو داخل باتری بریزین. اسید سولفوریک باتری با اسید استیل موجود در آسپرین واکنش داده باتری رو تا حدودی شارژ می‌کنه.

محافظت از قلب شما با آسپرین:

در بعضی مواقع، مصرف منظم آسپرین می‌تونه برای جلوگیری از بروز علائم قلبی هم مفید باشه. اگه از قبل تجربه حمله قلبی، حمله ایسکمیک یا آنژین قلبی دارین، پزشک ممکنه برای شما آسپرین تجویز کنه. بعضی از تحقیقات نشون دادن که مصرف آسپرین از وقوع این مشکلات جلوگیری می‌کنه. آسپرین به خوبی جریان خون رو تسهیل کرده و احتمال تشکیل لخته خون رو کاهش می‌ده. به طور کلی آسپرین می‌تونه میزان فعالیت پلاکت‌های خون رو کاهش بده. زمانی که پلاکت‌ها کمتر دچار چسبندگی بشن، احتمال تشکیل لخته خون هم کمتر می‌شه. همچنین آسپرین از سرخرگ‌ها در برابر التهاب هم محافظت می‌کنه. برای تشخیص اینکه آیا مصرف آسپرین برای شما مفیده یا نه، پزشک ارزیابی‌های لازم رو انجام می‌ده، سوابق پزشکی و خونوادگی، داروهای مصرفی شامل ویتامین‌ها یا مکمل‌های گیاهی، حساسیت‌ها و احتمال عوارض جانبی خاص مثل خونریزی معده رو بررسی می‌کنه.

بعد از اون میزان صحیح مصرف رو برای شما تعیین می‌کنه. اگه به بیماری‌هایی مثل اختلالات خونریزی، آسم، زخم‌ها یا بیماری کلیوی مبتلا هستین، ممکنه مصرف آسپرین برای شما مناسب نباشه.

استفاده از آسپرین به روش‌های شگفت ‏انگیز

جمعبندی:

در این مقاله تلاش کردیم تا در مورد استفاده از آسپرین برای کاربردهای مختلف توضیحاتی رو خدمتتون ارائه بدیم. در صورتی که قصد دارین از آسپرین به عنوان دارو استفاده کنین، حتما قبل از مصرف اون با پزشک مشورت کنین.

منبع

my.clevelandclinic.org/health/drugs/20592-aspirin-tablets

 

 

 

 

پارسا احمدوند
پارسا احمدوند دلنوشته های یک پدر، سرگرمی های پدر پسری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋