پارسا احمدوند

پارسا احمدوند

دلنوشته های یک پدر، سرگرمی های پدر پسری

آیا فروش شیرخشک با کد ملی امکان پذیر است؟

آیا فروش شیر خشک با کد ملی امکان پذیره؟

کمبود شیر خشک

در بعضی استان های کشور خبر از کمبود شیرخشک عادی نوزادان داده شده. مثل یزد که کمبود شیر خشک معمولی (رگولار) در داروخانه ها از اسفند ماه سال گذشته تا الان ادامه داره و موجب نگرانی پدر و مادر دارای فرزند شیرخوار شده.این مشکل فقط در یزد نیست. در شیراز خبر از نگرانی و گلایه پدر و مادرهای نوزادان شیرخوار رسیده و اینکه بعضی از برندهای  شیر خشک سازگار با گوارش نوزاد، کمیاب شده.

شیر خشک در ساوه هم کم، اعلام شده. متصدی داروخانه ای گفته: سهمیه داروخانه‌ها مدتی هست به شکل محسوسی کم شده و برخی از برندهای شیر خشک هم خیلی محدود به دست داروخانه‌ها می‌رسه و چاره ای نداریم جز اینکه به مراجعه کننده ها بگیم "نگرد نیست"!

مدتی هست که والدین کرمانی که فرزند شیرخوار دارن و به هر دلیل مجبور به استفاده از شیرخشک هستن، کفش‌های آهنین به پا کردن و از این داروخانه به آن داروخانه می‌رن تا شاید شیرخشک کمیاب یا نایاب رو پیدا کنن.

شیر خشک های کمیاب برای کدام برندهاست؟

 بیشتر این کمبودها مربوط به تمام برندهای شیرخشک عادی نمیشه و بعضی از برندها کم و بیش در داروخانه ها پیدا میشه. مثلا شیرخشک های رژیمی که نوزادان نارس یا دارای مشکلات گوارشی استفاده می کنن. شیرخشک نوع رگولار (ویژه نوزدان عادی) با برند " نان" کمیاب شده اما کمبودی برای نوع رژیمی این شیر خشک که مخصوص نوزادان خاص با مشکلات تغذیه‌ای هست، اعلام نشده. متصدی یکی از داروخانه های یزد گفته: قبلا فقط شیر نان در بازار کمیاب بود اما حالا تقریبا اکثر مارک های شیر خشک رو نمیشه پیدا کرد. مارک هایی که قبلا بدون مشکل عرضه می شد!

کمبود شیرخشک در ۲ برند شرکت نستله «Nestle» تولیدکننده شیرخشک‌های نان «NAN» و گیگوز « Guigoz» و برند اپتامیل «Aptamil» مشاهده شده که علتش مشکلات تامین مواد اولیه مورد نیاز بوده .تعداد قابل توجهی از انواع شیرخشک ‌های «ببلاک»، «آپتامیل» «نان» و «گیگوز» در استان توزیع شده و تلاش شده با تامین شیرخشک از سایر برندها مثل ببلاک « Bebelac» این مشکل تا حدودی برطرف بشه.

فواید و عوارض شیر خشک برای نوزاد| نی نی سایت

اخطار برای تامین ارز

 دولت به منظورحمایت از تولید شیر خشک باید حدود 50 تا 60 درصد ارز موردنیاز واردات مواد اولیه این محصول رو تامین کنه اما در سال جاری این رقم تنها حدود ۲۵ درصد بود که در صورت تداوم این وضعیت در ماه‌های آینده تولید دچار چالش‌های جبران ناپذیری میشه.مشکل انتقال ارز برای واردات شیرخشک با همکاری بانک مرکزی در حال برطرف شدنه  اما، در این شرایط فراخوان فوریتی برای تولید داخلی شیرخشک صادر کردیم تا تولیدکنندگان با تامین مواد اولیه اقدام به تهیه این محصول کنن.

فروش شیر خشک با کد ملی!

از تاریخ ۲۰ مهرماه ارائه کد ملی و تاریخ تولد فرزند شیرخوار به داروخانه برای دریافت شیرخشک الزامیه. دولت سامانه "تیتک" رو که قبلا برای جلوگیری از قاچاق شیر خشک رژیمی راه اندازی شده بود برای شیرخشک عادی یا همان رگولار اختصاص داده. اتفاقا روز نهم مهر ماه برای جلوگیری از قاچاق شیرخشک رگولار، داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش موظف به ثبت اطلاعات در سامانه رصد برخط شیرخشک (تیتک) هستن.از تاریخ ۲۰مهر ماه همه ی شرکت‌های تامین کننده، توزیع کننده و داروخانه‌ها ملزم به ثبت اطلاعات مرتبط، ثبت تاییدیه دریافت و فروش در سامانه زنجیره تامین هستن.

پارسا احمدوند
پارسا احمدوند دلنوشته های یک پدر، سرگرمی های پدر پسری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋