پارسا احمدوند

پارسا احمدوند

دلنوشته های یک پدر، سرگرمی های پدر پسری

انجام سونوگرافی در دوران بارداری را فراموش نکنید

در دوران بارداری انجام سونوگرافی را فراموش نکنید

در دوران بارداری انجام سونوگرافی را فراموش نکنید

سونوگرافی بارداری یک اسکن تشخیصی پزشکی است که برای مشاهده جنین در حال رشد انجام می‌شود. یک متخصص سونوگرافی معتبر از ابزاری به نام مبدل برای تبدیل امواج صوتی به تصویر استفاده می‌کند. یک مبدل اولتراسوند امواج صوتی را از طریق پوست و جفت می‌فرستد، بنابراین هنگامی که صدا به عقب باز می‌گردد تصویری از ساختارهای داخلی روی صفحه نمایش تشکیل می‌شود. مبدل ممکن است به دو صورت استفاده شود. در طول سونوگرافی ترانس واژینال یک گرز نازک از طریق واژن وارد می‌شود. روش رایج‌ترین نوع سونوگرافی از طریق شکم است که در آن سونوگرافیک یک عصای کوچک را روی شکم حرکت می‌دهد.

البته سونوگرافی می‌تواند سه نوع تصویر ایجاد کند. رایج‌ترین آن سونوگرافی داپلر نام دارد. سونوگرافی داپلر عکس‌های مسطح و سیاه و سفید دو بعدی (2-D) تولید می‌کند تا پزشک بتواند طرح کلی اندام‌های داخلی نوزاد را ببیند. یک پزشک همچنین ممکن است یک سونوگرافی سه بعدی را برای گرفتن عکس‌های ثابت واقعی از ویژگی‌های بیرونی کودک و دیدن عرض، ارتفاع و عمق نوزاد توصیه کند.

کدام سونوگرافی در دوران بارداری توصیه می‌شود؟

  • سونوگرافی دوستیابی:

سونوگرافی دوستیابی بین هفته 8-12 بارداری انجام می‌شود. هدف این است که پزشکان سن حاملگی و همچنین تاریخ زایمان، اندازه و موقعیت را تایید کنند و تشخیص دهند که آیا دوقلو یا سه قلو وجود دارد.

  • اسکن آناتومی:

دومین سونوگرافی معمول در بارداری اسکن آناتومی است که در هفته 20-22 انجام می‌شود. هدف هم مشاهده آناتومی و ساختارهای در حال رشد کودک برای هر گونه نقص یا اختلالات تولد است.

 

مزیت‌های سونوگرافی در دوران بارداری

  • مادر با کودک ارتباط برقرار می‌کند:

سونوگرافی‌هایی که مطابق با نیازهای پزشکی انجام می‌شوند فرصتی شگفت‌انگیز برای مادر است تا با کودک خود پیوند برقرار کند. تقریباً هر مادری رویای روزی را در سر می‌پروراند که نوزادش را ببیند و ضربان قلب کوچک او را بشنود.

  • سلامت جنین مشخص می‌شود:

معاینات منظم بارداری ممکن است طولانی باشد اما در طول سونوگرافی مادر حدود بیست دقیقه در یک محیط آرام دراز می‌کشد و این فرصت را دارد که با سونوگرافیک صحبتی معمولی داشته باشد. معمولاً پزشک فوراً نتایج را می‌خواند و ارائه می‌کند که بهترین زمان برای کسب اطلاعات بیشتر و ایجاد رابطه بیمار و پزشک است.

  • تاریخ زایمان مشخص می‌شود:

پزشکان از آخرین تاریخ سیکل اخیر مادر برای محاسبه تاریخ زایمان استفاده می‌کنند اما بسیاری از زنان قادر به ارائه تاریخ دقیق نیستند به خصوص اگر سیکل آن‌ها نامنظم باشد. به عنوان مثال اگر مادری معتقد است که کودک دیر به دنیا میاید ممکن است زایمان القایی را انتخاب کند. البته اگر نوزاد آماده نباشد زایمان القایی به احتمال زیاد منجر به سزارین زودرس نوزادی می‌شود که ریه‌هایش به طور کامل رشد نکرده است. برعکس تاریخ زایمان زودرس خطرات مرتبط با بارداری عقب افتاده را به همراه دارد.

سونوگرافی در بارداری

آیا سونوگرافی در دوران بارداری ضروری است؟

بسیاری از مادران تعجب می‌کنند که آیا هر دو سونوگرافی ضروری است یا خیر. سونوگرافی تعیین تاریخ و اسکن آناتومی به عنوان استاندارد مراقبت پزشکی پذیرفته شده است و هر چیزی کمتر ممکن است به عنوان سهل انگاری تلقی شود. به طور خاص پزشکان انجام اسکن آناتومی را به عنوان حداقل مراقبت توصیه می‌کنند زیرا اطلاعاتی را برای کمک به والدین و ارائه دهندگان ارائه می‌دهد.

روندهایی که در طول انجام سونوگرافی انجام می‌شود رایج‌ترین اسکن سونوگرافی از طریق شکم است که در آن روی تخت دراز می‌کشید و لباس خود را بلند می‌کنید تا شکمتان نمایان شود. متخصص سونوگرافی ژل را روی شکم شما اعمال می‌کند و سپس یک گره مبدل را برای حدود بیست دقیقه روی پوست می‌کشد تا عکس‌ها را بگیرد.

 

نتیجه‌گیری:

سونوگرافی زمانی ایمن است که از نظر پزشکی تجویز شود و توسط پزشکان انجام شود. وقتی توسط یک متخصص سونوگرافی مجاز انجام شود خطرات مرتبط با سونوگرافی اندک است. در طول سونوگرافی مادر با کودک خود ارتباط برقرار می‌کند در حالی که پزشک اطلاعاتی را جمع آوری می‌کند تا تاریخ زایمان را تایید کند.

 

منبع:
preborn.org

پارسا احمدوند
پارسا احمدوند دلنوشته های یک پدر، سرگرمی های پدر پسری

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋