به گزارش جهان صنعت: پس از بیش از سه ماه آزمایش بتا، نسخه نهایی «iOS 18» روز 16سپتامبر (26شهریور 1403) به طور گسترده برای عموم منتشر شد. این بهروزرسانی برای نصب در دسترس کاربران قرار گرفته است. سیستمعامل «iOS 18» برای آیفون XR و XS و دستگاههای جدیدتر قابل نصب است. اگر آپدیت «iOS 18» بهدست شما رسیده باشد، با رفتن به قسمت «Software Update» در گوشی خود میتوانید بهراحتی این آپدیت را دریافت کنید. توجه داشته باشید که ویژگیهای Apple Intelligence تا iOS 18.1 و نسخههای بعد از آن ارائه نمیشود.
صفحه اصلی قابل شخصیسازی
سیستمعامل «iOS18» به شما امکان میدهد آیکونهای برنامهها را در هر نقطه از صفحه اصلی قرار دهید. همچنین گزینههای سفارشیسازی جدید «تاریک» و «رنگی» برای رنگآمیزی مجدد آیکون برنامهها وجود دارد. علاوهبراین میتوانید آیکون برنامهها را طوری تنظیم کنید که بزرگتر به نظر برسند و نوشتهای زیر آنها وجود نداشته باشد. کنترل سنتر همچنین در «iOS 18» بازطراحی شده است. مانند صفحه اصلی، این بخش اکنون بیشتر از قبل قابل تنظیم است و به شما امکان میدهد آیتمها را در چندین صفحه قرار دهید، همچنین بهراحتی میتوانید کنترلهای بیشتری را به این پنل اضافه کنید.
بهبود IMessage
IMessage طیف گستردهای از ویژگیهای جدید را در «iOS 18» دریافت میکند، از جمله توانایی استفاده از همه شکلکها به عنوان واکنش Tapback، جلوههای متنی مانند «Shake» و «Explode»، گزینههای قالببندی مانند پررنگ (Bold) و زیرخط (Underline) و امکان زمانبندی پیامها برای ارسال. همچنین برنامه Messages حالا از استاندارد RCS برای پیامرسانی بهتر با دستگاههای اندرویدی پشتیبانی میکند.
بازطراحی Photos در «iOS 18»
اپل نیز میگوید با حذف تبها، اپلیکیشن Photos بزرگترین بازطراحی خود را در «iOS 18»دریافت کرده است. تغییرات این برنامه بحثبرانگیز بوده و باعث شده که اپل در طول دوره آزمایش بتا، دستکاریهای زیادی را در طراحی این اپلیکیشن انجام دهد. «iOS 18» همچنین توانایی قفلکردن تمام برنامهها از طریقFace ID،Touch ID یا رمز عبور برای حفظ حریم خصوصی و امنیت را ارائه میکند. علاوهبراین، اکنون میتوانید یک برنامه را مخفی کنید و آن را به پوشه برنامههای مخفی که قفل است، بفرستید. سیستمعامل «iOS 18» شامل یک برنامه رمز عبور کاملا جدید است که بسیاری از ویژگیهایی را که قبلا از طریق iCloud Keychain در دسترس بودند، نشان میدهد. این برنامه مدیریت رمزهای عبور، کدهای احراز هویت دومرحلهای و موارد دیگر را آسانتر میکند.
قابلیت Distraction Control
ویژگی جدید Distraction Control که در Safari تعبیه شده است، میتواند برای پنهانکردن برخی عناصر وبسایتها، مانند فرمهای ثبتنام در خبرنامه و درخواستهای مجوز کوکی استفاده شود. با این حال، اپل میگوید که این ویژگی برای مسدودکردن تبلیغات طراحی نشده است. اگر یک بنر تبلیغاتی را با این ابزار مخفی کنید، هنگامی که محتوای آگهی دوباره بارگذاری شود، تبلیغ مجددا قابل مشاهده خواهد بود، همچنین حالت بازی یا Game Mode برای اولینبار در مک معرفی شد و اکنون در آیفون نیز در دسترس است. اپل میگوید حالت بازی «فعالیت پسزمینه را برای حفظ نرخ فریم بالا» در طول گیمپلی به حداقل میرساند، تاخیر صوتی را با AirPods بهطور چشمگیری کاهش میدهد و پاسخدهی کنترلرهای بیسیم را بهطرز باورنکردنی بالا میبرد. از طرفی ارزش سهام اپل روز دوشنبه پس از پیشبینی تحلیلگران مبنیبر تقاضای کمتر از انتظار برای مدلهای پرو آیفون ۱۶، تقریبا 3درصد افت کرد.
دادههای اولیه BofA Global Research از میزان پیشخرید مدلهای جدید آیفون نشان میدهد سال گذشته افرادی که آیفون ۱۵ پرو را پیشخرید کرده بودند، مجبور بودند مدت زمان بیشتری منتظر تحویل گوشی خود بمانند اما امسال برای آیفون ۱۶ پرو، مدت زمان انتظار کمتر شده است که نشان از کاهش تقاضا دارد. بهگفته مینگچی کوئو تحلیلگر اپل، عامل اصلی افت تقاضا برای آیفون به در دسترس نبودن قابلیتهای هوشمصنوعی اپل اینتلیجنس بازمیگردد. این قابلیتها قرار است در نسخههای بعدی سیستمعامل آیفون بهتدریج در اختیار کاربران قرار گیرد. تقاضا برای آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس بهترتیب ۲۷ و ۱۶درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته در حالی که تقاضا برای مدلهای معمولی و پلاس بهترتیب ۱۰ و ۴۸درصد رشد داشته است. تحلیلگران اعتقاد دارند که تقاضا برای آیفونهای جدید در بازار آمریکا نسبت به سال گذشته افت قابلتوجهی را تجربه میکند. تحلیل کوئو نشان میدهد که ظاهرا مردم امسال بیشتر به خرید مدلهای عادی و پلاس آیفون روی آوردهاند. در مجموع، سری آیفون ۱۶ در اولین هفته عرضه حدود ۳۷میلیون دستگاه فروش داشت که ۱۲/۷درصد نسبت به سری آیفون ۱۵ کمتر بوده است.
اگرچه مدلهای استاندارد و پلاس فروش خوبی داشتند، کاهش تقاضا برای مدلهای پرو باعث شد تا کل فروش آیفونهای جدید نسبت به سال گذشته کمتر باشد. طبق ادعای کوئو، اپل قبل از رونمایی رسمی، ۶میلیون دستگاه آیفون ۱۶ پرو مکس تولید کرد که نسبت به سال گذشته ۱۰۶درصد افزایش یافته و رشد تولید آیفون ۱۶ پرو مکس احتمالا نتیجه حل مشکلات خط تولید در زمینه ساخت دوربین تلهفوتو چهارمنشوری این گوشی است. به باور کوئو، اگر هوشمصنوعی اپل و سایر تبلیغات، تاثیر چندانی بر فروش آیفون ۱۶ نداشته باشند، اپل میتواند در سال ۲۰۲۵ برای تحریک تقاضای بازار، استراتژیهای تهاجمیتری پیادهسازی کند.
پاسخ ها