دخترک کبریت فروش

دخترک کبریت فروش

کمی قشنگی های دنیام، از خونه، دانشگاه و کار و سرگرمی هام

فرزندان امام حسین (ع): ادامه راه عاشورا

فرزندان امام حسین (ع): ادامه‌دهندگان راه عاشورا



همسران امام حسین

فرزندان امام حسین (ع): ادامه دهندگان راه عاشورا

 

در این مقاله از ، با تعداد و نام های فرزندان امام حسین (ع) آشنا می شوید. سومین امام شیعیان، امام حسین (ع)، به عنوان یکی از برجسته ترین شخصیت های تاریخ اسلام شناخته می شود. ایشان در واقعه کربلا به شهادت رسیدند و فرزندانشان نیز در این واقعه دردناک حضور داشتند و برخی از آنان نیز به شهادت رسیدند. در این مقاله، به معرفی فرزندان امام حسین (ع) و نقش آن ها در تاریخ اسلام می پردازیم.

امام حسین (ع)، سومین امام شیعیان، پس از شهادت مظلومانه در کربلا، یادگاری هایی ارزشمند به جا گذاشت. فرزندان ایشان، که در واقعه کربلا حضور داشتند و برخی نیز پس از آن متولد شدند، نقش مهمی در تاریخ اسلام و تشیع ایفا کرده اند. در این مقاله، به معرفی اجمالی فرزندان امام حسین (ع) و نقش آن ها در تاریخ اسلام می پردازیم.

 

همسران امام حسین (ع) :

• شهربانو دختر یزدگرد.

• لیلا دختر ابو مرّه.

• رباب دختر امرء القیس.

• ام اسحاق دختر طلحه بن عبید الله تمیمی.

• سُلافه یا ملومه از قبیله قُضاعه.

• همسرانی که نامشان در تاریخ ثبت نشده و فرزندانی داشته اند.

 

تعداد همسران امام حسین

تعداد همسران امام حسین

 

فرزندان امام حسين عليه السلام :

در منابع تاريخى از پنج همسر برای امام حسین (ع) نام برده شده است. اما در تعدا فرزندان امام (ع) اختلاف نظرهایی وجود دارد. در برخی منابع چهار پسر و دو دختر براى امام حسين ثبت نموده اند. اما در برخی منابع تعداد آن ها بیشتر و در برخی منابع تعداد آن ها کمتر است، که در ادامه به آن ها می پردازیم.

 

1- حضرت علی اکبر علیه السلام که مادر ایشان را لیلی (لیلا) دختر ابومرة بن عروة بن مسعود بن معتب معرفی کرده اند. این بانوی بزرگوار در واقعه ی کربلا حضور داشته اند.

 

2- حضرت امام سجاد على بن الحسین علیه السلام معروف به زین العابدین و سیدالساجدین که مادرشان بنا بر نقل معروف حضرت شهربانو خاتون دختر یزدجرد سوم ّوده که مدت کوتاهی پس از ولادت ایشان از دنیا رفتند.

 

3- حضرت عبدالله رضیع که ایشان همان حضرت علی اصغر علیه السلام می باشند که مادر ایشان بی بی حضرت رباب دختر امرء القیس بوده و  در واقعه ی کربلا حضور داشتند.

 

4- حضرت جعفر که نام مادر ایشان در برخی از منابع ذکر نشده است اما آنچه مشخص می باشد جعفر بن حسین بن علی بن ابی طالب علیه السلام، نام مادرش ملومه دختر قضاعه یا سلافه است.. آنچه برخی منابع تاریخی به آن تصریح داشته اند این بانو در زمان حیات حضرت سیدالشهداء و قبل از واقعه ی کربلا وفات نموده اند.

 

5- ابوبکر بن حسین علیه السلام از فرزندان امام حسین علیه السلام و از شهدای کربلا است. او فرزند امام حسین علیه السلام و مادرش امِ ولد (کنیز) است.

 

6- حضرت سكينه (در برخی منابع نام ایشان را آمنه هم ذکر کرده اند) که مادر ایشان بی بی حضرت رباب دختر امرء القیس بوده و در واقعه ی کربلا حضور داشتند.

 

7- حضرت فاطمه که نام مادر ایشان ام اسحاق دختر طلحة بن عبدالله تیمیه می باشد. ایشان ابتدا همسر امام حسن علیه السلام بودند که پس از شهادت امام مجتبی علیه السلام به عقد حضرت سیدالشهدا علیه السلام درآمدند. دیگر دخترِ این بانو ی مکرمه از امام حسن مجتبی علیه السلام، حضرت فاطمه بنت الحسن سلام الله علیهما می باشد که همسر امام سجاد علیه السلام نیز بودند.

 

8- رقیه که گفته شده مادرش شهربانو دختر يزدجرد بن شهريار بن شيرويه بوده است.

 

9- محمد که گفته شده در كربلا شهيد شده است و از مادرش نام نبرده اند.

 

10- زینب و عبیدالله که تنها به نامشان اشاره شده است.

 

11- محسن: امام حسین (ع) در میان اسیران همسرى داشت که نامش تا به امروز مشخص نشده است. این بانو وقتى که اسیران کربلا را به شام مى بردند، در نزدیک «حلب» در کوه «جوشن» بچه اش زود هنگام به دنیا آمد و در همانجا هم سقط شد. هم اکنون آن محل به نام «مشهد السقط» معروف است، این محل در سوریه زیارتگاه است و برخى از علماى بزرگ در همان مکان دفن شده اند، پس سن این بچه یک روز بود.

 

معرفی فرزندان امام حسین

معرفی فرزندان امام حسین

 

• شیخ مفید، در کتاب الإرشاد، فرزندان امام حسین علیه السلام را شش تن، نام می بَرَد: علی بن الحسین اکبر، علی بن الحسین اصغر، جعفر، عبد اللّه، سَکینه و فاطمه.

 

• ابن طلحه، در کتاب مطالب السَّؤول، از 9 فرزند، بدین ترتیب، یاد می کند: علی اکبر، علی اَوسَط، علی اصغر، محمد، عبد اللّه، جعفر، زینب، سَکینه و فاطمه.

 

• البته وی در ابتدای سخن، تصریح می کند که فرزندان امام حسین علیه السلام ده نفرند، شش پسر و چهار دختر؛ ولی تنها از 9 نفر نام می بَرَد.

 

• ابن شهرآشوب نیز فرزندان امام حسین علیه السلام را نُه تن، بدین ترتیب می شمارد: علی اکبر شهید، علی امام (علی اَوسط)، علی اصغر، محمّد، عبد اللّه، جعفر، سَکینه، فاطمه و زینب.

 

• ابن فُندُق در لباب الأنساب، ده نفر را نام برده است: علی اکبر، علی اصغر، عبد اللّه، جعفر، ابراهیم، محمّد، فاطمه، سَکینه ، زینب و اُمّ کلثوم. همچنین می گوید: از فرزندانش، جز زین العابدین علیه السلام و فاطمه و سَکینه و رُقَیه، باقی نماندند.

 

• به جز این اسامی، فرزندان دیگری در برخی نقل های شاذ، به امام حسین علیه السلام منسوب اند، از قبیل: عمرو، ابو بکر، زید و حمزه، که احتمال تصحیف یا اشتباه با فرزندان امام حسن علیه السلام و نیز تعدد نام برخی فرزندان، بسیار است.

 

گردآوری: بخش مذهبی

 

دخترک کبریت فروش
دخترک کبریت فروش کمی قشنگی های دنیام، از خونه، دانشگاه و کار و سرگرمی هام

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋