دخترک کبریت فروش

دخترک کبریت فروش

کمی قشنگی های دنیام، از خونه، دانشگاه و کار و سرگرمی هام

روایت زندگی پر حادثه زین العبدین مراغه ای

روایت زندگی پر ماجرای زین‌العابدین مراغه‌ای



زندگی زین‌العابدین مراغه‌ای, تاریخچه زین‌العابدین مراغه‌ای

زین‌العابدین مراغه‌ای

 

زین‌العابدین مراغه‌ای یکی از شخصیت‌های برجسته دوران مشروطه ایران و نویسنده کتاب معروف سیاحتنامه ابراهیم‌بیگ است.زین‌العابدین مراغه‌ای با فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود در قفقاز و ترکیه نیز شناخته می‌شود. در این مقاله از به بررسی زندگی و فعالیت‌های او پرداخته می‌شود.

زین‌العابدین مراغه‌ای کیست؟

زین‌العابدین مراغه‌ای (زاده ۱۲۵۵ در مراغه – ۱۳۲۸ ه‍.ق در مراغه) از آزادی‌خواهان دوره مشروطه ایران و نویسنده کتاب سیاحتنامه ابراهیم‌بیگ است. ایشان در جلد سوم سیاحتنامه خود را از اکراد شمال ساوجبلاغ و یکی از خوانین آن سامان معرفی می‌نماید که ابتدا در طریقه تسنن شافعی بوده و در زمان نادرشاه بین لشکریان آن بسیار خدمات نمایان به ایران کرده‌است. بعد از آن اجداد ایشان به مذهب شیعه درآمده و در مراغه مشغول تجارت شدند.

 

زندگی زین‌العابدین مراغه‌ای, تاریخچه زین‌العابدین مراغه‌ای

سیاحتنامه ابراهیم‌بیگ

 

زندگینامه زین العابدین مراغه‌ای

زین العابدین در سال ۱۲۵۵ هـ. ق، به دنیا آمد، پدرش مشهدی علی، از اهالی شهر مراغه بود و در مراغه تجارت می‌کرد. در هشت سالگی به دبستان رفت و مختصر سوادی آموخت و در شانزده سالگی در حجرهٔ پدرش  مشغول کارشد و در بیست سالگی به اردبیل رفت و از آن هنگام در اردبیل و مراغه به قول خود «بنای اعیانی گذاشت و اسب نوکر و تفنگدار فراهم آورد و از ادای مالیات هم گردن پیچید و زدن راهدار و فحاشی به میزان آقاسی و کدخدا و فراش را یکی از افتخارات خود قرار داد.»

 

بدین ترتیب «قولچوماقی دامنگیرش شده مداخل یک مخارج نوزده و بیست، نه روزنامه صحیح و نه حساب و کتاب معین» بالاخره پریشانی از هر جهت روی آورد و زندگانی در ایران برای او سخت دشوار شد. او ناچار با برادر دیگر خود ترک یار و دیار  کرد و عازم قفقاز شد. زین‌العابدین مراغه‌ای با اندک سرمایه ای که داشت مانند بسیاری از تجار ورشکسته آن زمان راهی قفقاز شد؛ او در شهر تفلیس، مرکز گرجستان، که در آن زمان کسی از ایرانیان در آنجا نبود، اقامت گزید و در مدت سه چهار سال چند هزار منات از بقالی فراهم آورد. کم‌کم عده‌ای از ایرانیان کارگر تفلیس روی آوردند و میرزا اسدالله ناظم الدوله، ژنرال کنسول ایران در تفلیس، او را به ویس کنسولی (نایب قنسولی) شهر کتائیس معین کرد.

 

زندگی زین‌العابدین مراغه‌ای, تاریخچه زین‌العابدین مراغه‌ای

زندگی زین‌العابدین مراغه‌ای

 

در این مقام در یاری رساندن به ایرانیان مقیم خارج کوشش‌ها به خرج داد. پس از مدتی باز دست خالی مانده ناچار به کریمه رفت و در آنجا سکونت کرد. دو برادر گاهی به استانبول رفته خرید جزئی می‌کردند و در کریمه به بهای بیشتری می‌فروختند، تا در اندک زمانی باز سرمایه کافی به دست آوردند.

 

در سال ۱۲۹۴ هـ. ق، جنگ روس و عثمانی درگرفت و برادران به یالتا، شهر ییلاقی امپراتور، رفتند و در آنجا کارشان رونق گرفت و سر و کاشان با امیران، درباریان و اهل دیوان افتاد و زین العابدین به وسیله شاهزاده خانم، زوجه پرنس ورانسوف معروف، به امپراتریس معرفی شد و حرمت و اعتبار برادران به جایی رسید که از او خواستند که تبعیت دولت روس را بپذیرد تا امتیازاتی به او بدهند و چون در این باره اصرار ورزیدند و او چند مرتبه در استانبول از کنسولگری اذیت و حقارت دیده بود، تبعیت را قبول  کرد و پس از ادای سوگند از تابعان دولت روس شناخته شد.

 

چند سال بعد در استانبول  ازدواج کرد و زن خود را نیز به یالتا آورد و از او صاحب سه فرزند شد و سال‌ها در آنجا به  زنگی کرد . اما عشق و علاقه به میهن دمی آسوده اش نمی‌گذاشت و پیوسته خود را به گناه خیانت به کیش و میهن نکوهش می‌کرد و از اینکه «طوق لعنت تبعیت اجنبی را به گردن انداخته» و در چنان موقعی که برادران او در زیر فشار جور و ستم حکام مستبد جان می‌دهند، او دور از پیکار سیاسی در مملکت غربت زندگی آرام و آسوده‌ای می‌گذراند، همواره با وجدان خود در کشمکش بود. بالاخره تصمیم خود را گرفت و مغازه و کالای خود را به بهای ارزان فروخته و رهسپار استانبول شد و خانواده خود را در آنجا گذاشته برای ادای فرضیه حج عازم مکه شد.

 

حاجی زین‌العابدین سال‌ها با تبعیت روس در استانبول می‌زیست تا بالا خره به وسیله میرزا محمود خان علاءالملک، سفیر کبیر ایران در عثمانی، تقاضای ترک تبعیت از دولت روسیه کرد و این کار به دست پرنس ارفع‌الدوله انجام یافت و بالاخره در نهم فوریه سال ۱۹۰۴م که روز اول جنگ ژاپن و روسیه بود تقاضایش پذیرفته شد.

 

حاجی زین‌العابدین برای همیشه در ترکیه اقامت گزید و از راه قلم به مبارزات سیاسی پرداخت. وی به اعتراف خود «معانی و بیان و منطق برهان نخوانده و علوم و ادبیات ندیده» ولی به هر حال مرد با سواد، کتاب‌خوانده و آشنا به اوضاع زمان و عصر آزادی‌خواهی بود، در مدت اقامت خود در عثمانی مخصوصاً با روزنامه شمس استانبول همکاری داشت و علاوه بر کتاب سیاحتنامه، مقالات سودمندی در آن روزنامه و نیز در روزنامه حبل‌المتین کلکته می‌نوشت، تا آنکه به سال ۱۳۲۸ هـ. ق، در هفتاد و سه سالگی در استانبول در گذشت.

  

سوالات متداول درباره زین‌العابدین مراغه‌ای

زین‌العابدین مراغه‌ای کیست؟

زین‌العابدین مراغه‌ای یک آزادی‌خواه دوره مشروطه ایران و نویسنده کتاب سیاحتنامه ابراهیم‌بیگ است. او در سال ۱۲۵۵ هجری قمری در مراغه به دنیا آمد و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی مهمی در دوران خود داشت.

 

زندگی زین‌العابدین مراغه‌ای در قفقاز چگونه بود؟

زین‌العابدین مراغه‌ای پس از مشکلات مالی در ایران، به قفقاز مهاجرت کرد. در تفلیس، مرکز گرجستان، موفق به جمع‌آوری سرمایه از طریق بقالی شد و به عنوان نایب قنسولی در شهر کتائیس به خدمت پرداخت. سپس در کریمه نیز فعالیت‌های تجاری موفقی داشت.

 

چرا زین‌العابدین مراغه‌ای تصمیم به ترک تابعیت روسیه گرفت؟

زین‌العابدین مراغه‌ای به دلیل احساس گناه از ترک میهن و تبعیت از دولت روسیه، تصمیم به ترک تابعیت روسیه گرفت. او به شدت تحت تأثیر وضعیت نابسامان ایران و فشارهای حکام مستبد بود و در نهایت در سال ۱۹۰۴ میلادی تابعیت روسیه را رها کرد.

 

زین‌العابدین مراغه‌ای چه فعالیت‌های سیاسی در ترکیه داشت؟

زین‌العابدین مراغه‌ای پس از اقامت در ترکیه، به فعالیت‌های سیاسی خود ادامه داد. او با روزنامه شمس استانبول همکاری کرد و مقالاتی در این روزنامه و همچنین در روزنامه حبل‌المتین کلکته نوشت. او در زمینه‌های سیاسی و آزادی‌خواهی فعال بود.

 

کتاب سیاحتنامه ابراهیم‌بیگ چه ویژگی‌هایی دارد؟

کتاب سیاحتنامه ابراهیم‌بیگ نوشته زین‌العابدین مراغه‌ای، یکی از آثار مهم او است که در آن به توصیف سفرها و تجربیات خود در دوران مختلف می‌پردازد. این کتاب به‌ویژه برای تاریخ‌پژوهان و علاقه‌مندان به دوره مشروطه ایران اهمیت دارد.

  

سخن پایانی مقاله درباره زین‌العابدین مراغه‌ای 

در پایان، زین‌العابدین مراغه‌ای به عنوان یکی از چهره‌های برجسته و تاثیرگذار دوره مشروطه ایران، با فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود به یادگار مانده است. او با تلاش‌های بی‌وقفه خود در عرصه‌های مختلف، از جمله تجارت و سیاست، و نیز با نوشتن کتاب «سیاحتنامه ابراهیم‌بیگ»، نقش مهمی در تحولات تاریخی و فرهنگی ایران ایفا کرد. زندگی او، که از مراغه به قفقاز و استانبول کشیده شد، نمادی از تعهد به میهن و آزادی‌خواهی است. داستان زندگی او نه تنها بازتابی از دوران پرالتهاب مشروطه بلکه درس‌هایی از استقامت و فداکاری است که همچنان الهام‌بخش نسل‌های امروز می‌باشد. یاد و خاطره زین‌العابدین مراغه‌ای همیشه در تاریخ معاصر ایران باقی خواهد ماند.

 

 

گردآوری: بخش فرهنگ و هنر  

 

دخترک کبریت فروش
دخترک کبریت فروش کمی قشنگی های دنیام، از خونه، دانشگاه و کار و سرگرمی هام

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋