با گسترش فناوری هوش مصنوعی در تمام جنبههای زندگی بشر، شرکتهای ایترون تکنولوژیز (Eatron Technologies) و سینتیانت (Syntiant) از تخصص خود برای ایجاد یک سیستم مدیریت باتری (BMS) مبتنی بر هوش مصنوعی برای افزایش عمر باتریها استفاده کردهاند.
محققان میگویند استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت باتریها میتواند منجر به ۱۰ درصد ظرفیت بیشتر و ۲۵ درصد عمر طولانیتر شود.
به گزارش ایسنا، با گسترش فناوری هوش مصنوعی در تمام جنبههای زندگی بشر، شرکتهای ایترون تکنولوژیز (Eatron Technologies) و سینتیانت (Syntiant) از تخصص خود برای ایجاد یک سیستم مدیریت باتری (BMS) مبتنی بر هوش مصنوعی برای افزایش عمر باتریها استفاده کردهاند.
سیستم مدیریت باتری مبتنی بر هوش مصنوعی (AI-BMS) روی یک تراشه، ۱۰ درصد ظرفیت اضافی باتری را باز میکند و عمر باتری را تا ۲۵ درصد افزایش میدهد.
این سیستم این کار را با نظارت بر وضعیت سلامت باتری (SoH) و وضعیت شارژ (SoC) با درجه دقت بسیار بالاتری نسبت به واحدهای BMS سنتی انجام میدهد.
پردازنده تصمیمگیری عصبی شرکت سینتیانت موسوم به NDP ۱۲۰ عملکرد باتری را در لحظه تجزیه و تحلیل میکند و از تشخیص و پیشبینی برای شناسایی زودهنگام مشکلات احتمالی استفاده میکند، سپس برای جلوگیری از خرابی، افزایش ایمنی باتری و بهینهسازی عملکرد باتری تصمیم میگیرد.
پردازنده NDP ۱۲۰ به گونهای طراحی شده است که به راحتی در برنامههای BMS موجود در لوازم الکترونیکی تجاری و مصرفی ادغام شود. سیستم AI-BMS روی تراشه با ادغام شدن در خود باتری، هرگونه مشکل اتصال، تأخیر یا حریم خصوصی مرتبط با سیستمهای مبتنی بر فضای ابری را از بین میبرد.
مالک مونتوری، مدیر ارشد بازرگانی شرکت سینتیانت میگوید: تراشه AI-BMS نیاز به مدیریت کارآمد باتری در لحظه را در برنامههای مختلف برطرف میکند و عمر باتری، ایمنی و عملکرد آن را افزایش میدهد. این باعث میشود برای همه چیز از وسایل الکترونیکی مصرفی گرفته تا وسایل نقلیه تجاری عالی باشد.
سیستم AI-BMS روی تراشه میتواند مزایای قابل توجهی برای صنعت حمل و نقل برقی، از خودروهای برقی گرفته تا هواپیماهای شخصی عمودپرواز (eVTOL)، افزایش برد و افزایش زمان نیاز به باتریهای جدید داشته باشد و به طور بالقوه باعث صرفهجویی قابل توجهی در هزینه مصرف کنندگان شود.
این فناوری با تواناییهای پیشبینی کننده خود میتواند خطر خرابی باتری را در لحظات حساس کاهش دهد.
باتریهای لیتیوم یونی موجود قبل از اینکه باتری شروع به تحلیل رفتن کند، اغلب حداکثر عمری در حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ چرخه شارژ دارند. حالا هوش مصنوعی شرکت ایترون (Eatron) به طور بالقوه میتواند این را به ۶۲۵ تا ۱۲۵۰ چرخه افزایش دهد.
به عنوان مثال باتریهای LiFePO ۴ که بسیار رایج هستند، میتوانند بیش از ۵۰۰۰ چرخه شارژ را با یک BMS استاندارد داشته باشند، در حالی که NDP ۱۲۰ اکنون به طور بالقوه میتواند این رقم را به بیش از ۶۲۵۰ چرخه افزایش دهد.
شرکت ایترون فناوری AI-BMS روی تراشه خود را این هفته در اشتوتگارت آلمان به نمایش میگذارد.
پاسخ ها