تکنیک های بازاریابی و فروش
تکنیک های فروش به مجموعه مهارت هایی گفته می شود که با به کار گیری آن میزان فروش محصول افزایش می یابد. متناسب با نوع کسب و کار و ویژگی های مشتریان، تکنیک های فروش متفاوت هستند. در اغلب کسب و کارها این تکنیک ها توسط مشاور و یا تیم فروش اجرا می شود. در این مطلب از قصد داریم شما را با معروف ترین تکنیک های بازاریابی فروش آشنا کنیم. با ما همراه باشید تا با ارائه این اطلاعات بتوانیم در موفقیت کسب و کار شما نقش داشته باشیم.
تکنیک های فروش به روش هایی گفته می شود که با معرفی و ارائه ی موثرتر محصول، سبب فروش بیشتر می شوند. فروشندگان حرفه ای با به کار گیری هوش، تجربه و دانش فنی خود و بهره گیری از روش های بازاریابی، روانشناسی، حسابداری و ... سهم فروش خود را در بازار افزایش می دهند.
دلیل ضرورت آشنایی با تکنیک های فروش و بازاریابی در ابتدا لازم است به این نکته اشاره کنیم که تنها دانستن تکنیک های فروش کافی نیست، فروشندگان حرفه ای باید بتوانند متناسب با نوع کسب و کار و پرسونای مشتری های خود از این روش ها استفاده کنند.
برای مثال یکی از نکات مهم در هنگام فروش این است که فروشنده ی حرفه ی باید مطابق با نگاه یک مشتری محصول خود ارائه کند. یعنی از انتظارات و خواسته های آنها اگاه بوده و با به کار گیری هوش خود ویژگی محصول را معرفی کند.
بنابراین اگر فروشنده خودش به خرید محصول راغب نباشد، نمی تواند مشتری را ترغیب به خرید کند. در حال حاضر به خاطر شرایط اقتصادی و پایین آمدن کیفیت مواد اولیه تولید محصولات، اعتماد مشتریان به محصولات جدید بازار کاهش یافته است.
بنابراین لازم است فروشندگان با تکنیک های روانشناسی و متقاعد سازی مشتری آشنا باشد تا بتوانند اعتماد مشتری را جلب کنند. به همین دلیل فروشندگان با تجربه قبل از شروع کار و مواجهه با مشتریان سعی می کنند استرس ها و مشکلات خود را فراموش کرد و با تمرکز بالا آماده ی مشتری مداری می شوند.
ویژگی های فروشنده حرفه ای
تکنیک های فروش و بازاریابی متناسب با زمان، شرایط اقتصادی و حوزه های کسب و کارها متفاوت هستند. در این قسمت از مقاله قصد داریم شما را با معروف ترین تکنیک های فروش آشنا کنیم تا ضمن آگاهی بیشتر بتوانید از این تکنیک ها برای فروش بیشتر محصولات خود استفاده کنید.
• تکنیک اول: روابط سرد را به روابط گرم تبدیل کنید همانطور که اشاره شد یکی از مهم ترین اقدامات فروشندگان حرفه ای ایجاد رابطه دوستانه با مشتریان است. فروشندگان می توانند با کارگیری تکنیک های مختلف با فکر مشتری همسو شده و متناسب با خواسته های آنها بهترین محصول را ارائه دهند.
مشتری شخصی است که قرار است برای محصول شما هزینه پرداخت کند، بنابراین باید محصول و شیوه ارائه شما به گونه ای باشد که ارزش پرداخت هزینه و وقت مشتری را داشته باشد. اولین قدم برای متقاعد سازی مشتری جلب اعتماد و ایجاد روابط صمیمانه است. برای اینکار لازم است که فروشنده با تکنیک های روانشناسی آشنا باشد.
• تکنیک دوم: ارائه مناسب محصول یکی از مهم ترین اصول های فروش و بازاریابی ارائه صحیح محصول به مشتری است. برای ارائه محصول توصیه می شود گزینه های مختلفی را مقابل مشتری بگذارید تا حق انتخاب بیشتری داشته باشد. این کار برای مشتری این تصور را ایجاد می کند که به اختیار خود از میان انتخاب های متنوع و زیاد، بهترین و مناسب ترین محصول را انتخاب کرده اند.
ارائه محصول مناسب یکی از تکنیک های فروش در بازاریابی است
• تکنیک سوم: مهارت های شنیداری خود را تقویت کنید مهارت شنیداری یکی از مهارت های الزامی برای توسعه کسب و کار و مشتری مداری است. اگر قصد دارید که فروشنده خوبی باشید باید بتوانید به خواسته های مشتری هایتان خوب گوش دهید. این کار ضمن اینکه احترام شما را به مشتری نشان می دهد، باعث می شود که به خوبی با خواسته های مشتریان خود مطلع شده و محصول مناسبی را به انها ارائه دهید.
• تکنیک چهارم: سوال پرسیدن پرسیدن سوال درست یکی از رموز مهم مشتری مداری و فروش است. اگر بتوانید سوال های مناسبی در خصوص ویژگی های محصول مد نظر مشتری بپرسید، سریع تر و بهتر می توانید محصول مناسب را به مشتری خود ارائه دهید.
• تکنیک پنجم: زبان بدن فراموش نکنید زبان بدن به اندازه طرز بیان شما در خصوص مشتری مداری اهمیت دارد. مطالعات زیادی نشان داده اند که طرز برخورد و حالات بدن فروشنده در اعتماد و تصمیم گیری مشتری ها نقش زیادی دارد. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم برای فروش بیشتر، در دوره های مرتبط با زبان بدن شرکت کنید.
یکی از تکنیک های فروش و بازاریابی استفاده از زبان بدن است
• تکنیک ششم: مشاهده گر خوبی باشید یکی از تکنیک های موثر بازاریابی، بررسی کامل وضعیت و سلیقه مشتری است. اگر می خواهید بازاریاب خوبی باشید یاد بگیرید از همان ابتدای ورود مشتری به خوبی سلیقه او را در نظر بگیرید. در بسیاری از اوقات سبک و سلیقه ی مشتری را می توانید از طرز لباس پوشیدن متوجه شوید.
• تکنیک هفتم: از شبکه های اجتماعی برای تبلیغات استفاده کنید شبکه های اجتماعی یکی از ابزار های مهم برای تبلیغات محصولات هستند. اگر با روش های تبلیغات در این شبکه ها اشنا باشید می توانید به سرعت تبلیغات خود را گسترش دهید. در این خصوص پیشنهاد می کنیم حتما با یک مشاور بازاریابی در مورد روش های افزایش بازدید پیچ محصولاتتان صحبت کنید.
• تکنیک هشتم: مشتریان قدیمی خود را فراموش نکنید مشتریان قدیمی دوستان شما هستند. این افراد در واقع مانند شبکه ی قدرتمند تبلیغاتی با معرفی شما به آشنایان و دوستان خود باعث جذب مشتری های بیشتر می شوند.
بنابراین یکی از راهکارهای جذب مشتری بیشتر، داشتن ارتباط دوستانه با مشتری های وفادار و قدیمی است. برای داشتن یک ارتباط دوستانه توصیه می کنیم هر از چند گاهی به مشتری های سابق خود زنگ بزنید و یا از طریق شبکه های اجتماعی با آنها ارتباط داشته باشید.
• تکنیک نهم: مشاور خوبی باشید.
هنگام فروش مشتریان قدیمی خود را فراموش نکنید
هیچ چیز به اندازه یک مشاور فروش متخصص نمی تواند مشتری را به خرید رضایت بخش ترغیب کند. برای اینکه یک مشاور خوبی باشید باید با زمان طلایی جذب مشتری و روش های جلب اعتماد آنها آشنا باشید. اگر بدون آگاهی از زمان طلایی، به مدت طولانی در کنار مشتری باشید، مشتری را خسته کرده و باعث می شوید بدون انتخاب هیچ محصولی از مغازه شما خارج شود.
• تکنیک دهم: امتیاز دهید امتیاز دادن در غالب ارائه تخفیف و یا خدمات می تواند باعث جذب بیشتر مشتریان شود. تلاش کنید در حوزه کاری خود امتیازات جذابی بگذارید تا به سرعت از رقباتان متمایز شوید. برای مثال اگر در حوزه لوازم بهداشتی فعالیت می کنید، می توانید در ازای خرید سه محصول یک محصول رایگان ارائه کنید. مثال دیگر اینکه اگر حوزه فعالیت شما پوشاک است می توانید در ازای خرید دو محصول یک محصول را با 40 درصد تخفیف بفروشید.
• تکنیک یازدهم: از نظرات مشتریان خود استفاده کنید. یکی از تکنیک های موثر در جلب اعتماد مشتریان این است که از آنها بخواهید ویژگی های محصول مورد نظرشان را برای شما توصیف کنند. زمانی که توانستید برند مورد علاقه مشتری های خود را برای عرضه آماده کنید، این محصولات را با ارائه تخفیف ویژه به مشتری خود بفروشید.
توجه به نظرات مشتریان یکی از تکنیک های فروش در بازاریابی است
• تکنیک دوازدهم: نه درون گرا و نه برون گرا احتمالا تا به حال فکر می کردید که یکی از ویژگی های فروشنده خوب بودن این است که هنگام برخورد با مشتری انرژی زیادی داشته باشید.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید طبق مطالعات روانشناسی ثابت شده که در اغلب اوقات افراد درون گرا در مواجهه با افراد پر انرژی کمی احساس ترس دارند. بنابراین برای اینکه بتوانید با تمام مشتریان خود به خوبی ارتباط موثری برقرار کنید، بهترین اقدام این است که از لحاظ برخورد، فردی میانه رو باشید و اجازه دهید که مشتری خودش نحوه ی ارتباطش را با شما انتخاب کند.
هنگام بازاریابی به شخصیت مشتری توجه کنید
سخن آخر در این مقاله به این نتیجه رسیدیم که برای فروش موثر لازم است با تکنیک های بازاریابی به خوبی آشنا باشید. بسیاری از برندها با وجود ارائه محصولات فوق العاده موفق به گرفتن سهم بازار خوبی نمی شوند.
مهم ترین دلیل این مشکل آشنا نبودن تیم بازریابی با تکنیک های فروش است. در نهایت توصیه می کنیم در صورتی که با پرسونای مشتریان خود به خوبی آشنا نیستید و در مورد بازاریابی اطلاعات چندانی ندارید، از مشاوره تیم های بازاریابی متخصص استفاده کنید.
گرداوری: بخش کامپیوتر و اینترنت
پاسخ ها