Mohammad javad oliaei

Mohammad javad oliaei

توسط ۳ نفر دنبال می شود
 ۳ نفر را دنبال می کند

شاندل، دولاشاپل، رزاس

بخش:🆎

 

🔔 نمونه‌ای دیگر از مصادیق استفادهٔ «شاندل»، شخصیت خیالی یا در واقع همان تخلّصی كه دكتر علی شريعتی برای خودش در نظر گرفته؛ استعاره‌ای که برای تأثیرگذاری بیشتر کلامش طبق مطلب قبلی مندرج در همین کانال به نشانی‌های: 

 

https://t.me/Dr_Shariaaty/54

 

https://t.me/Dr_Shariaaty/839

 

 

✓یکی از تراژدی‌های پر درد و رنج‌آور، تراژدی است، اثر «شاندل» نویسندهٔ فرانسوی زبان که من بیش از هر نویسنده و متفکری از نظر هنری و هم‌ فکری (چه علمی، چه اعتقادی) تحت تأثیر شگفت اویم.

 

«شاندل» در سال* ۱۹۳۳، در طلسمن (الجزایر) بدنیا آمد. مادرش ریشه مغولی داشت و پدرش آمیزه‌ای از عرب (مادر) و فرانسوی (پدر) بود.

 

مادرش تا پایان عمر، روح ایلاتی وعشایری خود را حفظ کرده بود و خلق و خوی زنان خانواده‌های رؤسا و خوانین ایلات کوهستان‌های عبوس و مغرورِ شرق الجزایر را داشت، امّا پدرش از خانوادهٔ علمای روحانی فرقهٔ پروتستان بود، تربیت عالیِ مذهبی و علمی گرفته بود و مردی هوشمند، پرجوش، متفکر و پاکدامن بود که زندگی‌اش را همه در کشمکش‌های سیاسی و فکری به خاطر جامعهٔ الجزایر و عقاید اجتماعی و مذهبی خویش داده بود و جز نام و کتاب و ایمان، هیچ نیندوخته دوخته بود. همهٔ موفقیت‌هایش در طول زندگی این بود که از همهٔ منزل‌هایِ بر سرِ راهِ عمر گذشته بود و پایش در لجنی فرو نرفته بود و دامنش به پلیدی‌ئی نیالوده بود.

 

شاندل در این خانواده زاد و رشد کرد و بار آمد، لطافتِ عرفانیِ آمیخته با خشونت و تحمّل و آمیخته با نرمیِ روح و ظریف‌بینیِ نژادِ زرد را از مادر و اندیشهٔ علمی و منطقی و روحِ سیاسی و اخلاقی را از پدر به ارث گرفته بود و خود نیز این میراث‌ها را پرورشی دیگر داده بود و بر آن نیز چیزهائی افزوده بود و مجموعهٔ آن داشته‌ها و ساخته‌ها شاندل بود، نویسنده‌ای که به گفتهٔ محمد قزوینی، هرگاه که اثری از او را می‌خوانم در دل آرزو می‌کنم که ای کاش نویسندهٔ آن من می‌بودم.

 

از آثار معروف او یکی: 

«Les Cahiers gris»

در سه جلد بود که در حادثه‌ای از میان رفت و پس از نابودیِ آنها، شاندل -که پریشانی و غم او را تا سر حدّ جنون کشاند- نوشتن اثر دیگری را آغاز کرد که ناتمام ماند به نام:

«Les Cahiers Verts»

در دو جلد که -بنا به یادداشت‌هائی که قرار است پس از مرگش منتشر کنند- شگفت‌آورترین و پردردترین و مالیخولیائی‌ترین نوشته‌هایِ سراسرِ عمرِ نویسندگیِ او به شمار می‌آمده است.

 

(دکتر علی شریعتی- مجموعه آثار ۳۳- گفتگوهای تنهائی- بخش دوم- صفحات ۵۷۶ و ۵۷۷)

 

*اشاره مستقیم به سال تولد دکتر شریعتی، ۱۳۱۲ هجری شمسی دارد!

👇

🆔 @Dr_Shariaaty

https://t.me/Dr_Shariaaty/1151

Mohammad javad oliaei
Mohammad javad oliaei

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋