من این سه اسم را در قرآن سه رمز میدانم:
«کتاب»، سمبل فرهنگ و معنویت و علم، و «ترازو»، سمبل برابری و حقّ و عدالت، و «آهن»، سمبل قدرت مادّی[...] وانگهی میتوان گفت که «مدینهٔ فاضله» جامعهای است بر این سه پایه استوار .
[...] ترتیب قرار گرفتن این سه کلمه در صف بیان قرآن نیز سخت زیبا و حساب شده است:
اوّل «کتاب» است، مقدّم بر هر چیز و سپس «ترازو» است و در آخر «آهن».
«کتاب»، بنیـاد انسانیت و شیرازهٔ جامعهٔ انسانی است، بیدرنگ پس از آن نباید «آهن» قرار بگیرد.
آهن و کتاب نباید پهلو به پهلوی هم قرار گیرند، چه، کتاب در کنار آهن تباه میشود؛ آهن، کتاب را پاره میکند، با هم سازگار نیستند و اگر سازش کنند کتاب، نوکرِ آهن میشود و چه جنایتی زشتتر و هولناکتر از این؟!
[...] فاشیسم؛ مگر جز فرزند نامشروع این پیوند شوم بود؟
[...] چه باید کرد؟!
باید همواره میان کتاب و آهن، ترازو را حائل کرد.
ترازو، کتاب را از تجاوز آهن سالم نگاه میدارد و آهن را نیز از تسلّط بر کتاب و بر انسان مانع میشود و او را ابزاری رام و به فرمان میسازد.
[...] کتاب و ترازو که کنار هم قرار گرفتند و هم داستان شدند، هنگام آن میرسد که آهن درآید و کمر به خدمت کتاب بندد؛ گوش به فرمان ترازو .
آهنِ سرسخت و مغرور که در آستانِ ترازو نرم و رام فروتنی میکند و به تعظیم او سر فرود میآورد و بر درگاهش به نگاهبانی و فرمانبری میایستد، چه شور انگیز و زیبا است.
[...] «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَ أَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَ الْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ۖ وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَ مَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَيْبِ ۚ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزِيزٌ»
(دکتر علی شریعتی- اسلامشناسی- گزیده صفحات ۶۳۹ و ۶۴۰)
👇
🆔 @Dr_Shariaaty
https://t.me/Dr_Shariaaty/874
پاسخ ها