مسأله دیگری که برای شناختن حدود توحید اسلامی لازم است مطالعه عواملی است که در اسلام، «شرک آور» خوانده میشود.
[...] اگر یک عالم مذهبی را ستایش کنیم و برایش اصالتی قائل باشیم به صورتی که هر چه او بگوید بپذیریم و هر فتوا و دستوری که بدهد، قبول کنیم و از او تقلید فکری و عقلی نمائیم، در این صورت شرک آوردهایم و من نام آن را «بتپرستیِ مذهبی» گذاشتهام:
اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَ رُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ
علمای مذهبی و زُهادشان را به جز خدا، ارباب خویش گرفتند.
(سوره توبه، آیه ٣۱)
[...] ما همه چنین تصور میکنیم که فرعون ادعای خدائی کرده است!، در حالیکه فرعون و نمرود و امثال آنان بدان معنی که ما معتقدیم، ادعای خدائی نکردهاند و نگفتهاند که مثلاً ما زمین و آسمان را ساختهایم و یا در خلقت شریک اوئیم!
[...] اینان تنها کاری که کردند خودشان را صاحب و مالک مردم نشان دادهاند.
[...] هر کس به خاطر قدرت، علم، ثروت و نژاد و...، تکبّر بورزد و خود را از دیگران بزرگتر نشان دهد، یا اراده خود را بر خلق تحمیل کند و به میل خود حکومت براند، ادعای خدائی کرده و هر که آنرا بپذیرد، شرک آورده است. زیرا حکومت مطلقه، اراده مطلقه، تکبّر، قدرت و تسلّط و تملّک در انحصار خداست.
موحّد جز در برابر او تسلیم نیست و معنی اسلام همین است.
فرعون به ملّت خود میگوید:
«اَنَا رَبُّکُمُ اَلاَعلَی»
[یعنی من برترین ارباب شما هستم!]
(دکتر علی شریعتی- اسلام شناسی- گزیده صفحات ٩٣ تا ٩۵)
👇
🆔 @Dr_Shariaaty
https://t.me/Dr_Shariaaty/360
پاسخ ها