علمی و خواندنی

علمی و خواندنی

چند کلمه آموزنده و خواندنی و علمی

اثاث کشی در ماه محرم و صفر چه حکمی دارد؟

اثاث کشی در ماه محرم و صفر چه حکمی دارد ؟



احکام اثاث کشی

اثاث کشی در ماه محرم و صفر چه حکمی دارد ؟

 

در این مقاله از ، به بررسی حکم اسباب کشی در ماه های محرم و صفر می پردازیم. یکی از باورهای رایج در میان مردم، درباره نحس بودن ماه های محرم و صفر و به خصوص ماه صفر است. این باور، گاهی اوقات باعث می شود که افراد از انجام کارهای مهمی مانند اسباب کشی در این ماه ها خودداری کنند. اما آیا این باور از نظر شرعی و دینی پایه و اساسی دارد؟

اسباب کشی در ماه محرم و صفر چه حکمی دارد ؟

در ماه محرم امام حسین به شهادت رسیده است و به همین دلیل این ماه، به خصوص دهه اول آن برای مردم از اهمیت و احترام زیادی برخوردار است. اکثر مردم در این روزها سعی می کنند تا فعالیت های روزمره خود را کنار بگذارند.

 

در برخی از روایات و آیات قرآنی، نیز روزهایی نحس شمرده شده است که ظاهرا معطوف به همان اعمال انسانهاست که این ایام نحس نامیده شود نه اینکه ذاتا این ایام نحس باشند ؛ درباره ماه صفر نیز همه ماه صفر را نمی توان نحس نامید و نحس دانست؛ چرا که در برخی روایات، روزهای اول، دهم و بیستم ماه صفر از ایام نحس شمرده و از سفر کردن در این روزها نهی شده است (الحدائق الناضرة؛ج 14/ص 40.)

 

آنچه در باره نحوست در برخی از روایت آمده است، منحصر به ماه صفر نمی باشد؛ بلکه ایامی است که در برخی از ماههای قمری دیگر نیز ذکر شده و برخی از اعمال مانند مسافرت، عروسی و قرض  و دیدار با دیگران منع شده است؛ این روزها عبارت است از دوم و دهم محرم و دهم ماه صفر و چهارم و هشتم ماه ربیع الاول و بیستم از ربیع الثانی و بیست وهشتم جمادی الاول و دوازدهم ماه جمادی الثانی و دوازدهم از ماه رجب و شانزدهم از ماه شعبان و چهاردهم از رمضان و دوم از شوال و بیستم از ذی القعده  و هشتم از ذی الحجه و روزهایی از هفته نیز در برخی از روایات نحس شمرده شد و انجام برخی از کارها در این ایام منع شده است.

 

ماه های محرم و صفر از جمله زمان های مهم و خاصی هستند که برای ما نقش مهمی در مشخص کردن تاریخ انجام کارها را دارند. یکی از این کارها اسباب کشی است. خیلی از مردم معتقدند که اسباب کشی در ماه صفر یا به طور کلی اسباب کشی در ماه محرم و صفر، خوش یمن نیست، علی الخصوص اسباب کشی در ماه صفر را خیلی سنگین و بد یمن می دانند.  در بین عموم مردم، این تفکر وجود دارد که انجام کارهایی مثل اسباب کشی منزل، در ماه های محرم و صفر نحس است.

 

در حالی که این طور نیست. انجام هر كاری و از جمله اسباب كشی منزل حتی در ماه های حرام مثل محرم و صفر با سایر ایام فرقی ندارد و ایام و زمان مستقلا در سعادت و نحوست تاثیری ندارند.

 

معمولاً مردم سعی می کنند تا اسباب کشی در ماه محرم را به تعویق بیندازند و در حالی که حکم اسباب کشی در ماه محرم مانند سایر ماه های سال است اما مردم رغبت کمتری نسبت به این کار دارند و ترجیح می دهند آن را به زمان دیگری موکول کنند و این کار را انجام نمی دهند؛ اما به طور کلی اسباب کشی در ماه محرم و صفر مانند سایر ماه های سال است و هیچ مانعی ندارد.

 

روزهای حرام برای اثاث کشی

حکم اثاث کشی در ماه محرم و صفر چیست ؟

 

عدم وجود دلیل شرعی: در اسلام، هیچ آیه یا روایت معتبری وجود ندارد که اسباب کشی در ماه های محرم و صفر را منع کند یا آن را نحس بشمارد. این باور بیشتر ریشه در اعتقادات و خرافات محلی دارد.

 

اهمیت نیت و عمل: در اسلام، نیت و عمل فرد بسیار مهم است. اگر شما به دلایل شخصی یا عملی مجبور به اسباب کشی هستید و نیت شما خیر است، انجام این کار هیچ اشکالی ندارد.

 

توجه به شرایط فردی: شرایط هر فرد متفاوت است. ممکن است برای برخی افراد، اسباب کشی در این ماه ها به دلیل مشغله های عزاداری و سوگواری مناسب نباشد. اما این یک امر شخصی است و نمی توان آن را به همه تعمیم داد.

 

اگر اسباب کشی برایتان مشکل ساز است یا موجب ناراحتی شما می شود، بهتر است آن را به زمان دیگری موکول کنید.

 

اگر در محیطی زندگی می کنید که به این باورها حساسیت زیادی نشان می دهند، ممکن است اسباب کشی در این ماه ها موجب ناراحتی اطرافیان شود.

 

احکامی اسباب کشی

اسباب کشی در ماه محرم و صفر چه حکمی دارد

 

بهترین روز ماه قمری برای اسباب کشی از نظر امام صادق (ع) :

بهترین روز ماه قمری برای اسباب کشی از امام صادق (ع) روایت شده است. که روزهای اول، دوم، ششم، هفتم، نهم، چهاردهم، هجدهم، نوزدهم، بیستم، بیست و دوم، بیست و سوم، بیست و هفتم، بیست و هشتم و بیست و نهم هر ماه روز شروع است. هر کاری با برکت است.

 

از نظر دین، اسباب کشی در ساعت های قمر در عقرب، ازدواج کردن راه اندازی کسب و کار و کسب درآمد، نامگذاری و کلا از انجام هریک از کارهای اساسی پرهیز کنیم. درصورت نیاز به اسباب کشی به شهرستان در خدمت شما با قیمت های مقرون بصرفه هستیم.

 

البته این نکته صرفاً برای رعایت فضیلت بیشتر بود که رعایت آن دارای نکات مثبت است، اما اگر به خاطر مشکلاتی نمی توانید این مسایل را رعایت کنید، به خودتان سخت نگیرید. برای بهترین روز ماه قمری برای اسباب کشی با دادن صدقه مشکلات احتمالی را دفع کنید تا مبادا دچار وسواس شوید.

 

در نهایت، تصمیم گیری با خود شماست. اگر به این باورها اعتقاد دارید، می توانید اسباب کشی را به تأخیر بیندازید. اما اگر به دنبال دلیل شرعی می گردید، هیچ دلیلی برای این کار وجود ندارد.

 

گردآوری : بخش مذهبی

 

علمی و خواندنی
علمی و خواندنی چند کلمه آموزنده و خواندنی و علمی

شاید خوشتان بیاید

پاسخ ها

نظر خود را درباره این پست بنویسید
منتظر اولین کامنت هستیم!
آیدت: فروش فایل، مقاله نویسی در آیدت، فایل‌های خود را به فروش بگذارید و یا مقالات‌تان را منتشر کنید👋